چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
انتشار فرهنگ لغت دهخدا متوقف نمی‌شود

مراسم معارفه حمیرا زمردی، رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی با حضور رییس دانشگاه تهران، کارکنان، مدرسان، دانشجویان، اعضای شورای تالیف موسسه و جمعی از استادان ادبی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در این مراسم حمیرا زمردی از زحمات محمود بی‌جن‌خان، در زمان تصدی این سمت تقدیر به‌عمل آورد. رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اهمیت زبان فارسی، تصریح کرد: من افتخار شاگردی نزد استادان بزرگ فرهنگ و ادبیات کشور را دارم و این مهم برای من مایه مباهات است.

وی در ادامه گفت: این موسسه از دیرباز یک نماد فرهنگی برای همه فارسی‌زبانان بوده و از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. همه ما باید از زحمات استادان ارزشمندی نظیر مرحوم علی‌اکبر دهخدا و محمد معین که برای فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی زحمات شایانی را کشیده‌اند و تاثیر عمیقی بر چهره ادبی کشور گذاشته‌اند، قدردانی کنیم.

زمردی افزود: نگارش لغت‌نامه منسوب به دهخدا به هیچ‌وجه متوقف نخواهد شد و با نظارت و حضور استادان انوری، شایسته، نجفی و سایر فرهیختگان ادامه خواهد داشت. راهکار جدیدی را برای نگارش فرهنگ منسوب به دهخدا اندیشیده‌ایم که این اتفاق با کمک و همکاری استادان و دانشجویان محقق می‌شود. موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی از لحاظ قانونی و اخلاقی به نام دهخداست؛ اما فعالیت‌های این موسسه تا حدی از این مهم فاصله دارد که باید با بررسی و اقدامات اساسی، چالش‌های موجود حل شود.

وی تاکید کرد: عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک با سایر نهادهای تخصصی و علمی، بازنویسی کتاب‌های درسی زبان فارسی، افزایش تعداد زبان‌آموزان، جذب منابع مالی جدید، راه‌اندازی انجمن فارغ‌التحصیلان، راه‌اندازی مرکز احیا و انتشار نسخ خطی مربوط به علامه دهخدا و استفاده بهینه از فضاهای موسسه در جهت درآمدزایی تنها گوشه‌ای از برنامه‌های موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی برای قرار گرفتن در مسیر توسعه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان از حضور بزرگان و استادان ادبیات فارسی در این مراسم تقدیر و تشکر کرد و این جایگاه را حاصل تلاش این افراد دانست.

 

موسسه دهخدا باید نماد اخلاق‌مداری شود 
محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران ضمن تقدیر و تشکر از زحمات رییس پیشین موسسه، حمایت کامل خود از زمردی را اعلام کرد و گفت: موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت فرهنگ و ادبیات فارسی کشور دارد.

وی افزود: اگر قرار بود جایگاه‌ها هیچ‌وقت تغییر نکند نوبت به ما و پس از ما هم به دیگران نمی‌رسید. طبیعی است که در هر مجموعه‌ای اختیارات در حوزه مدیریت ارشد است. متاسفانه تعدادی انگشت‌شمار از افرادی که خود را متعلق به موسسه دهخدا می‌دانند با اقدامات خود نشان دادند که اولویت و منافع شخصی برایشان ارجح است. از این رو با نظارت مستمر باید در مقابل چنین اقداماتی ایستادگی کرد تا حرکت موسسه به سمت پیشرفت و توسعه کند نشود.

وی گفت: موسسه دهخدا نباید صرفا نگاهی آموزشی به دانشجویان داشته باشد. این موسسه می‌تواند فرهنگ و تمدن ما را بین دانشجویان سراسر دنیا ترویج دهد. سیر تکامل موسسه نشان می‌دهد ارتباط نزدیکی بین دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و موسسه دهخدا در گذشته وجود داشته و این ارتباط در ساحت‌های تحقیقاتی، علمی و اثرگذار اجتماعی باید به لحاظ محتوایی تقویت شود.

مقیمی تصریح کرد: برخی می‌گویند موسسه دهخدا خالی شده است. اگر این موسسه فقط به چندنفر متکی بود، همان بهتر که خالی شود؛ اما همه ما می‌دانیم که این مسئله واقعیت نداشته و این محل فضایی برای تمام استادان و بزرگان زبان و ادب فارسی است و این روند ادامه خواهد یافت. باید ارتباط بین دانشکده ادبیات و موسسه هر چه بیشتر تقویت شود. رویکردی که این موسسه در سال‌های اخیر دنبال کرده است با وضعیت مطلوبی که مد نظر ماست تفاوت زیادی دارد و نتوانسته‌ایم از ظرفیت استادان برجسته در این فضای علمی و تحقیقاتی آن‌طور که باید بهره‌مند شویم.

رییس دانشگاه تهران در پایان گفت: لغت‌نامه منسوب به علامه مرحوم دهخدا و آموزش زبان فارسی دو ماموریت اصلی و مهم موسسه در این سال‌ها بوده است. البته تاکنون این ماموریت‌ها در شأن موسسه دنبال نشده است. در شش‌سال اخیر نزدیک به ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی آموزش داده شده که بسیار ناچیز و اندک است. باید در چشم‌انداز موسسه، دانشجویان بیشتری باشد و سهم موسسه دهخدا در این بخش باید افزایش پیدا کند و حجم وسیعی از دانشجویان خارجی جذب دانشگاه تهران شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها