چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
روحتان غرق در نور آقای سایه/ واکنش اهالی هنر و ادبیات به درگذشت مرحوم ابتهاج

پس از درگذشت زنده‌یاد امیرهوشنگ ابتهاج، علاقه‌مندان به او که از قشرهای مختلفی بودند به این خبر غم‌انگیز در فضای مجازی واکنش نشان دادند که در این میان، حضور نویسندگان، شاعران، بازیگران و مجریان پررنگ بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ امیرهوشنگ ابتهاج (سایه)، شاعر و پژوهشگر ساعاتی پیش دنیای زمینی را ترک کرد و دوستداران اشعارش را با کلماتی تنها گذاشت که از او به یادگار مانده است. در میان این دوستداران همه نوع قشری دیده می‌شود؛ شناخته‌شده و بی‌نام‌ونشان، مسئولان فرهنگی، بازیگران، نویسندگان، شاعران، مترجمان، ورزشکاران و اقشار دیگر که نامی از سایه و سخنی از او شنیده بودند در واکنش به درگذشت بامدادی این شاعر معاصر، در صفحه اینستاگرام خود مطالبی منتشر کردند که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید؛
 
نویسندگان و شاعران بسیاری از همان دقایق ابتدایی انتشار خبر درگذشت سایه در صفحه اینستاگرام دختر این شاعر، ابراز همدردی و اندوه خود را در صفحه اجتماعی‌شان به اشتراک گذاشتند. 


 
 
 

حامد عسکری، شاعر، خاطره‌ای از دیدارش با سایه منتشر کرد و نوشت: «روح‌تان غرق در نور و ابتهاج آقای سایه»

سعید بیابانکی، شاعر، پست تسلیت خود را با دو بیت از سایه و فروغ فرخزاد منتشر کرد: «برسان باده که غم روی نمود ای ساقی / این شبیخون بلا باز چه بود ای ساقی»

علی‌محمد مؤدب، شاعر نیز پستی با این شعر و تصویر مرحوم ابتهاج منتشر کرد: «نامدگان و رفتگان از دو کرانه زمان / سوی تو می‌دوند هان! ای تو همیشه در میان»

محمدکاظم کاظمی، شاعر، پستی را در استوری خود بازنشر داد که نوشته بود: «هوشنگ ابتهاج، شاعر نامدار فارسی درگذشت».

اسدالله امرایی، نویسنده و مترجم، در پست خود نوشت: «بدرود آقای سایه بدرود. عظمت به سادگی به‌دست نمی‌آید».

علی دهباشی، نویسنده، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله بخارا در پست اینستاگرامی خود گفت: «ضمن عرض تسلیت به فرهنگ و ادب ایران و فرزاندان ایشان، یادگارهایی از ایشان در شب‌های بخارا برای ما باقی مانده است که در کانال تلگرامی مجله بخارا در دسترس است».

شیوا مقانلو، نویسنده و مترجم، اینه در آینه‌ی سایه را تیتر پست خود قرار داد و شعر «مژده مژده بده، یار پسندید مرا / همدم او گشتم و برد به خورشید مرا / جان دل و دیده منم، گریه‌ی خندیده منم / یار پسندیده منم، یار پسندید مرا» را با تصویری از مرحوم ابتهاج منتشر کرد.

محمود حبیبی کسبی، محمدرضا زائری، شمس لنگرودی، میلاد عرفان‌پور، یوسف علیخانی، علیرضا متولی، مهدی حجوانی، لاله جعفری، محمد طلوعی، شهریار عباسی، صابر قدیمی، محمد حسینی، محمدجواد جزینی، مسعود بربر، احمد ابوالفتحی، نفیسه مرادی، محمد شیخی، یاسمن خلیلی‌فرد، پوریا سوری، فریور خراباتی، احمد آرام، امیر ارجینی، حسین‌ لعل‌بذری، محمود اکرامی، محسن حکیم‌معانی، و هادی تقی‌زاده نیز در فهرست نویسندگان و اهل قلم بودند که تسلیت خود را در پست و استوری‌های خود به اطلاع مخاطبان رساندند.
 
اما در میان علاقه‌مندان به مرحوم سایه، بازیگران صاحب‌نام ایرانی زیادی به چشم می‌خورد که هریک به نوبه خود در مطالبی، این خبر غم‌انگیز را اطلاع‌رسانی کردند.


مهدی پاکدل در پست اینستاگرامی خود نوشت: «ارغوان، پنجه‌ی خونین زمین! دامنِ صبح بگیر / وز سوارانِ خرامنده‌ی خورشید بپرس / کِی بر این دره‌ی غم می‌گذرند. استاد هوشنگ ابتهاج درگذشت. کلام‌شان جاودان، روح‌شان شاد».

رضا کیانیان، در استوری خود بر تصویری از سایه نوشت: «بگردید، بگردید، در این خانه بگردید / در این خانه غریبید، غریبانه بگردید».

هوتن شکیبا، شعری از مرحوم ابتهاج در استوری خود قرار داد و نوشت: «هوشنگ ابتهاج، من شما رو خیلی دوست داشتم. دل آدم را گرم می‌کردید».

پیمان معادی، پست صفحه اینستاگرام مجله تخصصی سینمایی پارسینما را که خبر درگذشت سایه را منتشر کرده بود، در استوری خود بازنشر داد.

محسن تنابنده نیز خبر درگذشت سایه در صفحه اینستاگرام سینمانوین را به اشتراک گذاشت.

پریناز ایزدیار پست مربوط به درگذشت مرحوم ابتهاج در صفحه سینمادیلی را استوری کرد.

امیر آقایی در استوری تمام‌مشکی خود نوشت: «شعر تنها ماند».

اشکان خطیبی، تصویر سایه با ریش بلند سپیدش را در پس‌زمینه‌ای سیاه استوری گذاشت و نوشت: «روحش شاد».

گلاره عباسی، پستی در صفحه خود منتشر کرد که در تصویر آن نوشته شده است: «من نمی‌دانستم، معنی هرگز را / تو چرا بازنگشتی دیگر؟» و در کپشن آن نیز شعری دیگر از سایه قرار داشت.

جواد عزتی، محسن کیایی، محمدرضا گلزار، آناهیتا درگاهی، سپند امیرسلیمانی، سارا خوئینی‌ها، الهام پاوه‌نژاد، هانیه توسلی، شهرام گیل‌آبادی، ساره بیات و شبنم قلی‌خانی از دیگر بازیگرانی بودند که در صفحه اجتماعی خود ابراز همدردی کردند.

  
 

خوانندگان سنتی و پاپ کشور نیز از این خبر متأسف بودند و مطالبی را در اینستاگرام منتشر کردند؛ مانند محمد معتمدی، که در پستی نوشت: «امروز نه آغاز و نه انجام جهان است / ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است. نوزدهم مرداد هزاروچهارصدویک.»

یکی از زیباترین پست‌ها بدون شک پست کیهان کلهر بود که در اینستاگرام نوشت: «چه داغ‌ها چه زخم‌ها چه دردها چه‌ها که ندیدیم، تابستان بی‌سایه هم دیدیم...» 

فرزاد فرزین، ویدیویی از شعرخوانی مرحوم سایه در استوری خود قرار داد و نوشت: «دیر شد... بدرود خالق آثار جاودانه».

بابک جهانبخش نیز پستی از خبر درگذشت این شاعر در استوری بازنشر داد و نوشت: «سایه از سر فرهنگ و هنر ایران کم شد. روح استاد شاد».

علیرضا قربانی، امیرعظیمی، پرواز همای، علی لهراسبی، بهنام بانی و مهدی یغمایی نیز از جمله خوانندگانی بودند که با پست و استوری درگذشت سایه شعر ایران را تسلیت گفتند.
 
مجریان کشور نیز از این ابراز تأسف و اندوه مستثنی نبودند. آن‌ها نیز در فضای مجازی با مخاطبان خود این خبر را به اشتراک گذاشتند و سعی کردند به این روش، غم‌شان را تسکین دهند.


مژده لواسانی، پست یلدا ابتهاج، دختر مرحوم سایه را که خبر درگذشت پدرش را منتشر کرده بود در استوری قرار داد و نوشت: «دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی‌زند... امشب تمام غزل‌ها مرثیه‌خوانند... خدایش بیامرزد و دریغ. دریغ حضرت سایه».

علی ضیا، بر تصویر سایه در استوری خود نوشت: «هوشنگ ابتهاج رفت. یادت به‌خیر و راهت سفید... رفتنت باورنکردنی و سخته».

سیاوش صفاریان‌پور، پستی مرتبط به سایه را در استوری بازنشر داد و گفت: «سایه یعنی نور هست و حرفی در میان...»
داریوش فرضیایی (عموپورنگ)، پستی در صفحه خود با شعری از سایه در تصویر آن، منتشر کرد و نوشت: «روح‌شان شاد...»

نجم‌الدین شریعتی،‌ زهرا محمودوند، مجید یحیایی،‌ سامان ارس‌خان، محمدرضا محبی، فاطمه افشاریان، اسماعیل باستانی، مریم جباری، محیا ساعدی، پیمان طالبی، حامد مهربانی، و میلاد گودرزی نیز مجریانی بودند که در فضای مجازی به این اتفاق واکنش نشان دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها