چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کتاب‌هایی با محوریت حماسه آفرینی در عملیات میمک

دوران دفاع مقدس مملو از عملیات‌هایی است که فرماندهان آن تلاش می‌کردند از واقعه عاشورا الگو بگیرند. عملیات میمک (عاشورا) نیز یکی از آن دسته عملیات‌هاست که با هدف بازپس‌گیری بخشی از مناطق تحت تصرف ارتش بعث عراق اجرا شد و امروز این واقعه در کتاب‌های مختلفی ثبت و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ارتفاعات میمک (استان ایلام) به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن در نقطه مرزی ایران و عراق، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هستند. این منطقه از همان ابتدا که انقلاب اسلامی پیروز شد و صدام خواست تا طمع خود را نسبت به خاک ایران عملی کند مورد هجوم ارتش وی قرار گرفت و در شهریور سال 59 به آنجا دست اندازی شد.
 
پس از تصرف میمک و پاسگاه‌های حومه مهران و دهلران، وزیر دفاع صدام به طور رسمی اعلام کرد: نیرو‌های مسلح عراق به مرز‌های بین المللی رسیده اند و اختلافات ارضی خود را با ایران به طور عملی حل کردند. با اشغال این منطقه معبر وصولی «صالح آباد- سرنی» به طرف خط مرزی مورد تهدید نیرو‌های عراقی قرار گرفت و در نتیجه محور ایلام، صالح آباد و مهران به طور جدی نا امن شد.
 
این روند موجب شد فرماندهان در دوران جنگ تحمیلی قصد بازپس گیری آن را داشته باشند و اجرای عملیات «میمک» یا «عاشورا» هم در راستای چنین هدفی طرح‌ریز شد؛ انهدام بخشی از قوای دشمن، تحمیل پدافند در دشت به دشمن، ایجاد تسهیلات در رفت و آمد از جنوب به غرب و بالعکس و نیز ارتباط و اتصال جبهه‌های جناحین میمک، آزادسازی قسمتی از اراضی اشغالی، تأمین منطقه میمک با تسخیر و تصرف ارتفاعات مهم منطقه مانند «گرگنی»، «فصیل» و «فرورفتگی میمک» ; از جمله اهدافی هستند که موجب طرح ریزی این عملیات فوق شد.
 
 
این عملیات از غروب روز ۲۵ مهر سال۱۳۶۳ و مصادف با روزهای محرم آن سال آغاز شد و  نیرو‌ها به طرف اهداف از پیش طراحی شده حرکت کردند. درگیری با دشمن با رمز «یا اباعبدالله الحسین (ع)»; حدود ساعت ۳۰ دقیقه بامداد در محور میانی (فصیل) آغاز شد.
 
خبرنگار ایبنا، به مناسبت فرا رسیدن روزهای ماه محرم نگاهی انداخته به گزیده‌ای از کتاب‌هایی که درباره عملیات عاشورا (میمک) به چاپ رسیده‌اند که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 
میمک در دوران دفاع مقدس
کتاب «میمک در دوران دفاع مقدس» به قلم علی عبدی بسطامی توسط نشر آتشبار (وابسته به سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت فرهنگی و هنری ستاد مشترک ارتش ج.ا.ا) در سال 1399 منتشر شد.

این کتاب 640 صفحه‌ای شامل این فصل‌هاست: کلیات، عملیات رزمی در میمک، فعالیت‌های سازندگی جهت ارتقاء آمادگی رزمی، وقوع حوادث ناگوار در میمک، موارد و موضوعات متفرقه، فرماندهان در میمک، شهدای شاخص در میمک و ضمائم.

 
شمشیر پیروزی
کتاب «شمشیر پیروزی» هم یکی دیگر از آثاری است که درباره عملیات میمک به رشته تحریر درآمده، این کتاب توسط سورنا کیانی توسط نشر آتشبار در 1385 منتشر شد. کتاب حاضر حاوی مستندات و بازگوکننده‌ی ناگفته‌هایی از رشادت‌ها و فداکاری‌های تیپ ۱ لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب و اوایل جنگ تحمیلی در غرب کشور است.

موضوع اصلی کتاب تشریح عملیات "میمک" است. این عملیات اولین تک پیروزمندانه‌ی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیه متجاوزان عراقی است که در ۱۹ دی ماه ۱۳۵۹ توسط تیپ مذکور و به فرماندهی سرهنگ دوم پیاده‌ی ستاد "اسماعیل سهرابی" انجام گرفت. کتاب از هشت فصل تشکیل یافته است: فصل نخست به تشریح جغرافیای طبیعی، سیاسی، و نظامی استان ایلام اختصاص دارد. فصل دوم حاوی اطلاعاتی در زمینه‌ی ریشه‌های تاریخی روابط بین دو کشور ایران و عراق است. در فصل سوم و چهارم، وضعیت یکان عمل‌کننده (تیپ ۱ لشگر ۸۱ زرهی کرمانشاه) در عملیات میمک به اجمال بررسی شده است. در فصل پنجم عملیات میمک (عملیات خوارزم) تشریح گردیده است. در فصل ششم، ترجمه‌ی مصاحبه با اسرای عراقی و هم‌چنین متن دستور عملیاتی ارتش عراق در عملیات میمک آورده شده است. در فصل هفتم، عوامل تاثیرگذار در چگونگی اجرای "عملیات میمک" بررسی گردیده است. در فصل هشتم، اسامی یکان‌ها، فرماندهان و ایثارگران شرکت‌کننده در عملیات، درج شده است. در پایان نیز تصاویری مستند از این عملیات به کتاب ضمیمه شده است.

 
نیزار نیخضر
کتاب «نیزار نیخضر: شرحی بر مظلومیت جمعی از رزمندگان اطلاعات عملیات در منطقه میمک» به قلم رضا ملکی و نبی اله تبار است. این کتاب 44 صفحه‌ای از سوی سوره‌های عشق (وابسته به سپاه امیر المومنین (ع)) در ایلام منتشر شده است.

 
حماسه میمک
کتاب «حماسه میمک» اثری به قلم علی محمد قاسمی سامانی، کامران جعفری و محمد هادی جلیلیان است. این کتاب 94 صفحه‌ای که توسط نشر گلچین ادب در کرمانشاه منتشر شده ضمن بیان تاریخچه‌ای درباره کلیات جنگ و همچنین تشریح نقش تیپ یک لشکر زرهی درباره چگونگی تصرف منطقه میمک توسط ارتش عراق صحبت می‌کند. در ادامه هم چگونگی بازپس‌گیری این منطقه تشریح شده است. در پایان کتاب نیز خاطرات سرلشکر رفیق السامرایی و چند تن از اسرای عراقی در عملیات میمک گنجانده شده است.

 
فاتحان میمک
کتاب «فاتحان میمک» شامل شرح حماسه خونین میمک است ضمن اینکه تاریخچه و ویژگی‌های قومی و فرهنگی ایل خزل را نیز تشریح کرده است. این کتاب به قلم ذوالفقار محمدی توسط خود وی در سال 1376 منتشر شده است.

 
بازی قرمز
کتاب «بازی قرمز: روایت میمک» توسط جعفر شیرعلی نیا و محمد جواد اکبرپور نوشته شده، این کتاب از سوی نشر فاتحان در سال 1391 در 136 صفحه منتشر شد. موضوع این کتاب، شرح نبرد میمک در سال ۱۳۵۹هـ.ش است. نوشتار حاضر که مجلّدی از مجموعة «کتاب‌ راوی» است با هدف ارائة روایتی مختصر و ساده از جنگ «میمک» تدوین شده است. در این کتاب، تلاش شده تا اطّلاعات سیاسی، نظامی، تاریخی و جغرافیایی نبردهای ایران و عراق در منطقة «میمک» با خاطرات رزمندگان آمیخته شده و جنگ میان دو کشور مذکور در منطقة «میمک» شرح داده شود. کتاب، مشتمل بر چهار بخش است. در بخش نخست با عنوان «روزهای دور»، جغرافیا و تاریخ منطقة مورد نظر بیان شده و در بخش بعدی، تحت عنوان «روزهای جنگ»، سیر جنگ هشت ساله در «میمک» به صورت مختصر بررسی گردیده است. بخش سوم کتاب، دربردارندة روایت مختصری از حوادث جنگ در برخی نقاط معروف و مهم منطقه است و آخرین بخش با عنوان «نبردهای برگزیده»، مشتمل بر مروری تفصیلی بر دوره‌های مهم جنگ در منطقة «میمک» و اطّلاعات سیاسی و نظامی و برخی خاطرات نبردهای این منطقه است.

 
بر فراز میمک
کتاب «بر فراز میمک» یک اثر در ژانر خاطره‌نگاری است. در این کتاب خاطرات ستوان دوم خلبان احمدی کروندی ثبت و ضبط شده است و انتشارات سوره مهر در سال 1372 آن را منتشر کرد.

 
نبرد میمک
کتاب «نبرد میمک» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به قلم احمد حسین‌نیا منتشر شده نیز کتابی در حوزه خاطر‌ه‌نگاری است. در این کتاب مخاطب می‌تواند با مجموعه‌ای خاطرات رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آشنا شود.

به سوی میمک
کتاب «به سوی میمک» از سوی انتشارات سوره مهر در 312 صفحه منتشر شده است. این کتاب به قلم علی کرم محمدیان درباره خاطرات وی است. این کتاب به طرح کلی این موضوع نیز می‌پردازد که برد میمک یک نبرد نبود، یک حماسه بود؛ نه تنها حماسه عشایر خزل و تیپ 1 زرهی، بلکه نمادی از حماسه عشایر و بسیج و نیروهای نظامی ایران بود. در آغاز این حماسه سرنوشت ساز شجاع مردان رشید ایل به همراه برادران ارتشی خود به قلب دشمن نفوذ کردند و با پایمردی و مقاومت بی بدیل دشمن را به زانو درآوردند.

پرنده آسمان میمک
کتاب «پرنده آسمان میمک» توسط حمید نوایی لواسانی به رشته تحریر درآمده و در سال 1386 از سوی نشر ستاره‌ها منتشر شده است. این کتاب بر اساس زندگی نامه‌ی شهید مهدی ﻣﻴﺮزاﺋﻰ ﺻﻔﻰآﺑﺎدى نوشته شده است. این رزمنده به خاطر علاقه‌اش به خنثی کردن مین و عملیات انفجاری به عنوان تخریب‌چی لباس سپاه را به تن کرد و در بیست و هشتم آبان ماه 1363 در عملیات میمک با اصابت گلوله مستقیم به سرش به شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها