دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
«قاصدک دانایی» به مناطق محروم لرستان سفر می‌کند

ظهیر بهرامی، مدیر کتاب‌فروشی «هزار و یک شب» خرم‌آباد معتقد است که پایان تاریکی روشنایی و نور است و این نور از افق آگاهی طلوع می‌کند و هر مقدار که در گسترش آگاهی کمک کنیم، نفعش به عموم جامعه خواهد رسید.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، در مناطق دور از شهر و امکانات، به دلیل محرومیت‌های چندجانبه، اصولا امید در گرو یافتن راه فرار از محیط جغرافیایی است که آن را عامل کمبود می‌شناسند. کودکان و نوجوانان نیز برای فرار از این وضعیت، به تنها راه نجات، یعنی مدرسه پناه می‌برند. گذشته از آنکه اساسا در اغلب مناطق بسیار محروم، تصور وجود مدرسه و به تبع آن کتابخانه و کتابخوانی به شوخی شبیه‌تر است تا واقعیت! در‌حالی‌که اصل کتاب و کتاب‌خوانی در توسعه و پیشرفت جوامع نقشی اساسی برعهده دارد تا جایی که کارشناسان معتقدند، رشد و بالندگی جوامع با تعداد کتابخانه‌ها، تولید کتاب و شمارگان آن و میزان سرانه مطالعه جوامع مقایسه می‌شود.

اما یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین راهکارها برای ارایه خدمات فرهنگی به‌ویژه با ابزارهایی نظیر کتاب در مناطق محروم، استفاده از طرح «کتابخانه سیار» است که اجرای این طرح، حداقل به یک دستگاه خودرو، تجهیزات و کتاب نیاز دارد که تامین آن در ابعاد وسیع، گویا به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست.

با این حال کتاب‌فروشی «هزار و یک شب» خرم‌آباد با مدیریت ظهیر بهرامی و همراهی همسر ایشان خانم بهار معظمی گودرزی، در طرحی با نام «قاصدک دانایی» در تلاش هستند بتوانند به نوبه خود به مناطق محروم در استان لرستان کتاب اهدا کنند.

آن‌ها معتقدند که پایان تاریکی، روشنایی و نور است و این نور از افق آگاهی طلوع می‌کند و هر مقدار که در  گسترش آگاهی کمک کنیم نفعش به عموم جامعه خواهد رسید.

وی گفت: همه باید به این باور برسند که برای داشتن جامعه‌ای سالم و کتابخوان نیاز است تا کودکان را به کتاب خواندن عادت دهند؛ وگرنه اگر کسی بدون پیش‌زمینه کتابخوانی بزرگ شود، بسیار بعید است که بتوان او را در آینده کتابخوان کرد.

بهرامی با بیان اینکه مدتی است، حال کتاب‌فروشی‌ها خوب نیست و کتاب‌فروشی «هزار و یک شب» نیز با این رنج دست و پنجه نرم می‌کند افزود: طی 4 سال فعالیت در عرصه کتاب‌فروشی با مشقت زیادی روبه‌رو بودیم؛ اما چراغ کتاب‌فروشی را روشن نگه داشتیم؛ اما متأسفانه عرصه روز به روز تنگ‌تر شده و نمی‌دانیم چقدر می‌توانیم کتاب‌فروشی را زنده و سرپا نگه داریم.

                 
مدیر کتاب‌فروشی «هزار و یک شب» خرم‌آباد ادامه داد: با این حال فکر کردیم در این شرایط سخت، نیز هنوز هستند کسانی که دغدغه آگاهی بخشیدن دارند و با توجه به‌ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌ویژه در مناطق محروم تصمیم گرفتیم از مخاطبان کمک بگیریم تا در مسیر پایان دادن به این تاریکی، قدم برداریم که چراغ کم‌سو شده‌ کتاب‌فروشی هم خاموش نشود.

                                 

وی با بیان اینکه طرح «قاصدک دانایی» خون تازه‌ای در رگ‌ کتاب‌فروشی‌ جاری خواهد کرد افزود: افراد با شرکت در این طرح هر چند با مبلغ ناچیز، چراغی را در ذهن کسانی روشن خواهند کرد که شاید دغدغه نان، اجازه ندهد به خرید کتاب برای خود و یا فرزندانشان فکر کنند.

بهرامی با اشاره به اینکه ناآگاهی و سرانه پایین مطالعه تأثیرات مخربی در درازمدت بر زندگی افراد دارد افزود: هدف از اجرای این طرح در مناطق محروم این است که شاید بتوانیم گامی کوچک در آگاهی بخشیدن به این قشر از جامعه برداریم.

وی درباره نحوه اجرای طرح قاصدک دانایی گفت: مخاطبان هر مبلغی که تمایل داشته باشند به حساب کتاب‌فروشی واریز می‌کنند و  خودمان نیز به ازای هر 19 کتاب یک کتاب را اضافه و در نهایت به مناطق محرومی که شناسایی شده‌اند و یا مخاطبان معرفی می‌کنند می‌رسانیم.

مدیر کتاب‌فروشی هزار و یک‌شب افزود: با توجه به اینکه در شهر خرم‌‌آباد فعالیت می‌کنیم، ابتدا از مناطق محروم استان لرستان این طرح را به‌صورت آزمایشی اجرا خواهیم کرد، و همه مراحل کار را با مخاطبان به اشتراک می‌گذاریم و مخاطبان در صورت تمایل می‌توانند در راه رسیدن کتاب‌ها به مناطق همراهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در گام نخست این طرح با استقبالی که صورت گرفت، روستای «احمدآباد» از منطقه قلعه نصیر به‌عنوان نخستین مقصد انتخاب شد، افزود: در ازای 4 میلیون و 600 هزار تومان که جمع‌آوری شد، کتاب‌ها را انتخاب و خودمان نیز به ازای هر 19 جلد کتاب یک جلد کتاب، اضافه کردیم و در مجموع 132 جلد کتاب و تقدیرنامه طرح به مدرسه این روستا با حضور جمعی از اهالی و دانش‌آموزان اهدا شد و در حال حاضر، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای روستای دوم که به احتمال زیاد از مناطق نورآباد لرستان است را انجام می‌دهیم.

                             
بهرامی در پاسخ به پرسش ایبنا درباره همراهی در پویش کتاب‌های «یک‌بار خوانده شده بلااستفاده» مخاطبان که در قفسه کتابخانه‌ها‌ی شخصی قرار دارند و می‌توانند مورد استفاده دیگران قرار بگیرند، افزود: این پویش از پویش‌های بسیار خوبی است؛ اما انجام آن مستلزم فضاست که مخاطبان کتاب‌های خود را در اختیار ما قرار دهند تا به دست مردم مناطق محروم برسانیم؛ اما متأسفانه این فضا را فعلا در اختیار نداریم.

مدیر کتاب‌فروشی «هزار و یک شب» با اشاره به اینکه در روزهای اول حمایت‌های بیشتری از طرح «قاصدک دانایی» در فضای مجازی صورت گرفت، افزود: این حمایت‌ها به تدریج کم‌رنگ‌ شد و از شور و حال اولیه افتاد و فروکش کرد؛ اما دوست داریم مردم در بازنشر پست و معرفی طرح و نحوه فعالیت ما همکاری کنند، کمک‌ها هرچند ناچیز، اما قطره قطره جمع می‌شوند و می‌توانیم به روستاهای بیشتری کتاب برسانیم.
 
                                    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها