دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
وداع تلخ با حارس مهربان گنجینه فرهنگ عامه/ برگ گل سرخ را باد کجا می‌برد؟

مراسم تشییع پیکر حسن ذوالفقاری، محقق برجسته ادبیات و از قله‌های فرهنگ معاصر ایران زمین با حضور پرشور استادان، دانشجویان و پژوهشگران فرهنگ و ادب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز (20 تیر) در آیینی به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس، اهالی فرهنگ و ادب با حسن ذوالفقاری وداع کردند؛ پژوهشگر صبوری که در تمام عمر دلباخته و دغدغه‌مند اعتلای ادبیات داستانی کشورمان بود.

در این آیین، غلامحسین حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از ذوالفقاری به عنوان مردی ارجمند یاد کرد و در سخنانی گفت: برایم سخت است در کنار ذوالفقاری باشم و خاموش باشد؛ چراکه در تمام ملاقات‌هایمان با فهرستی از طرح‌ها و پیشنهادها شرکت می‌کرد.

وی با اشاره به دوستی 35 ساله خود با ذوالفقاری عنوان کرد: زمانی که معاون وزارت آموزش و پرورش بودم در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 از ذوالفقاری دعوت کردم که به عنوان کارشناس کتاب‌های ادبیات همکاری کند. همچنین به مدت 10 سال مدیرکل آموزش در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.


حدادعادل گفت: باورکردن مرگ امثال ذوالفقاری را که بسیار پرکار بوده‌اند، ذهن برنمی‌تابد و حیرت‌انگیز است که تشییع پیکرش در سالروز تولدش مصادف شده است.

اهل نظر و عمل بود
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ذوالفقاری از معدود استادان زبان و ادبیات فارسی بود که هم به تحقیق و پژوهش و تدریس و نیز حضور در صحنه‌های اجرایی و مدیریتی علاقه داشت، عنوان کرد: ذوالفقاری مرد عمل و نظر بود و با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد سعدی، بنیاد نخبگان و انجمن‌های علمی و ادبی مختلف ارتباط مستمر داشت. وی عضو هیات تحریریه چندین نشریه ادبی و صاحب بیش از 40 کتاب و 100 مقاله بود.

وی افزود: ذوالفقاری در حوزه ادبیات از دو جنبه یکی ادبیات عامه و دیگری آموزش و تالیف کتاب شاخص بود. همچنین از نظر اخلاقی بسیار مثبت، واقع‌بین و دور از حاشیه بود.

همچنین محسن ایمانی، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی با بیان اینکه ذوالفقاری مصداق «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز» است، گفت: ذوالفقاری به حقیقت دور از تعلقات مادی و بسیار مانوس با ادبیات بود. بسیار خوش‌سخن بود و امروز با اندوه بر فقدانش دریغ نمی‌گوییم« بر فرس تندرو/ هر که تو را دید گفت/ برگ گل سرخ را/ باد کجا می‌برد...»

پایان بخش مراسم نیز اقامه نماز بر پیکر این استاد به امامت حجت‌الاسلام ساداتی‌نیا، نماینده ولی فقیه در دانشگاه تربیت مدرس و سخنرانی غلامحسین غلامحسین‌زاده، عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه بود.

ذوالفقاری بی‌بدیل می‌ماند
غلامحسین‌زاده بعد از اقامه نماز در سخنانش با تاکید بر اینکه ذوالفقاری نظیری نخواهد داشت، عنوان کرد: ذوالفقاری پرچمدار زبان و ادب عامه بود و تا سال‌ها جانشینی برایش تربیت نخواهد شد که توانست با تحقیقات گسترده خود زبان و ادب عامه را که مغفول مانده بود سامان دهد. به همت وی گرایش ادب عامه برای نخستین بار در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شد و نیز توانستیم نخستین نشریه تخصصی را در این حوزه تاسیس کنیم.


وی با بیان اینکه ذوالفقاری مرجع ادب عامه بود، افزود: ذوالفقاری در تمام عرصه‌‌ها حضوری فعال داشت. در سه دوره عضو هیات مدیره استادان زبان و ادبیات فارسی بود. همچنین عضو هیات مدیره انجمن ویراستاری، عضو کارگروه زبان و ادب فارسی وزارت علوم بود. ذوالفقاری از نظر علمی، اجرایی و اخلاقی بی‌بدیل است و جانشین ندارد.

لازم به ذکر است که مراسم خاکسپاری زنده‌یاد حسن ذوالفقاری فردا، (21 تیرماه)، ساعت 18 در شهرستان دامغان، زادگاه وی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها