سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
ضرورت توجه هرچه بیشتر به ساختار قاعده‌مند زبان/ انجمن قلم از ظرفیت‌های شهرستانی بیشتر استفاده کند

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه بیستمین جشنواره قلم زرین با تاکید بر اهمیت زبان فارسی که ریشه در تفکر شیعی ما دارد بر توجه هرچه بیشتر به زبان فارسی در ساختار قاعده‌مند آن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که 14 تیر همزمان با روز قلم با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اهالی قلم برگزار شد در سخنانی ضمن تبریک روز قلم و اعیاد ماه ذیحجه عنوان کرد: پربرکت‌‌ترین جلسات در آموزه‌های دینی ما جلسات علمی هستند و حتی توصیه شده که در شبهای قدر نیز مجالس علمی برگزار شود. تکریم علم از اولویت‌های تمدن اسلامی ماست.
 
وی با اشاره به شرایط اجتماعی و پریشان‌حالی عمومی جامعه عنوان کرد: ماهیت و هویت یک ملت بسته به زبان اوست و اگر جامعه‌ای پریشان‌حال است ناشی از محل نطق، اندیشه و زبانش است. منظور از زبان و صیانت از آن تنها توجه به عدم ورود واژگان بیگانه نیست که این حداقلی نگاه کردن است. وقتی فردوسی می‌گوید عجم زنده کردم بدین پارسی یعنی با حکمت، ملت ایران را زنده کردم و با بنیان فکری خود آن را نگهداری کردم.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زبان ما در تفکر شیعی ما ریشه دارد و تقویت هویت ملی و شیعی در امتداد هم هستند. کم‌اهمیت دانستن هویت ملی و انقطاع از فرهنگ یک آفت است که از نپرداختن و عدم مطالعه متون حکمی و ادبی ناشی می‌شود.
 
وی اظهار امیدواری کرد که با همت اهالی قلم و تلاش جمعی شاهد توجه هرچه بیشتر به ساختار قاعده‌مند زبان فارسی باشیم.
 
احمدوند همچنین تاکید کرد: انجمن قلم مأموریت مهمی دارد و باید برنامه‌ریزی شایسته توسط دست‌اندرکاران گام‌های بلندتری را بردارد تا توقع‌های موجود از انجمن را محقق کند.
 
وی گفت: هنوز انجمن‌های ادبی در شهرستان‌ها بسیار مورد توجه هستند. در زمستان که به زنجان رفتم مشاهده کردم در دمای منهای 15 درجه در حالی که شهر تعطیل بود در یک سالن با 200 الی 300 صندلی جوانان زیادی جمع شده بودند. انجمن قلم باید از چنین ظرفیت‌هایی بیشتر استفاده کند و معاونت فرهنگی نیز آماده هرگونه همکاری برای تحقق مأموریت‌های انجمن است.
 


جلسات نقد آثار برگزیده قلم زرین برگزار می‌شود
همچنین در این مراسم محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران در سخنانی با اشاره به اینکه جشنواره قلم زرین از قدیمی‌ترین جشنواره‌های غیردولتی است گفت: ابتدا این جشنواره در سه بخش شعر بزرگسال، داستان بزرگسال و نقد ادبی برگزار می‌شد و به درخواست داوران بخش‌های شعر و داستان کودک و نوجوان نیز افزوده شدند.
 
وی افزود: امسال پس از مراسم اختتامیه به تدریج جلسات نقد و بررسی آثار برگزیده را برگزار می‌کنیم که امیدواریم نتایج مثبتی را در ارتقای ادبیات داشته باشد.

 

همچنین در این مراسم محمدرضا سرشار از اعضای هیأت موسس قلم به بیان تاریخچه شکل‌گیری انجمن قلم پرداخت و یکی از دستاوردهای این انجمن را ثبت روز ملی قلم در تقویم کشورمان عنوان کرد.
 
وی افزود: انجمن قلم ایران 14 تیرماه را به‌عنوان روز قلم برگزید که یادآور روز گردآمدن نویسندگان به دستور هوشنگ پیشدادی بود و نیز روز عطارد، کاتب ستارگان است.
 
سرشار با اشاره به اینکه انجمن قلم ایران تشکلی فراگیر است که منتقدان، نویسندگان، مترجمان و شاعران را در بر دارد تصریح کرد: انجمن قلم ایران وابسته به هیچ حزب و تشکیلات سیاسی و دینی دولتی و غیردولتی خارجی و داخلی نیست و جز حق عضویتی اندک درآمد ثابتی ندارد.
 
وی افزود: از جمله مهم‌ترین توفیقات انجمن می‌توان به انتشار 160 کتاب پیشکسوتان و 100 عصر نوقلمان، پیشنهاد تصویب روز قلم، برگزاری جلسه‌های نقد کتاب‌های درسی و نیز کتاب‌های برگزیده جایزه جلال آل‌احمد، در سطح جریان‌های ادبی و ایجاد شعبه‌های انجمن در لرستان، مازندران و فارس اشاره کرد.
 


همچنین در این نشست پدرام پاک‌آیین، عضو هیأت رییسه انجمن قلم در سخنانی با اذعان بر اینکه در جهان مجازی امروز و با وجود انبوه شبکه‌های اجتماعی مجال خواندن به معنای واقعی وجود ندارد گفت: از تبعات کم‌خواندن و عالمانه نخواندن، تبدیل فرزانگی به یک کالای نایاب است و جشنواره‌های ادبی و فرهنگی دستگاه سنجشی داوری آثار یکساله هستند که نمره دادن آن‌ها یک نوع نقد و داوری محسوب می‌شود وقتی چرایی‌ها نیز بیان شوند کامل خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: هرچقدر پاسخ‌ها و سنجش‌ها علمی‌تر باشند عملکرد موثرتری دارد و مخاطب و سیستم توزیع تحت تأثیر داوری‌های جشنواره‌ها هستند.

پاک‌آیین با ابراز ناخرسندی از برگزیده‌نشدن هیچ اثر در بخش نقد ادبی این دوره جشنواره گفت: آنچه ادبیات را پویان نگه می‌دارد نقد علمی مبتنی بر پشتوانه نظری است و برای اینکه ادبیات پویا و موثری داشته باشیم باید مخاطب را به مطالعه آثار با ارزش تشویق کنیم و آثار فاقد ارزش را از دسترس خارج کنیم.
 
وی همچنین پیشنهاد داد سامانه رتبه‌بندی و ارزشگذاری آثار ادبی راه‌اندازی شود و گفت: نبود اثر برگزیده در بخش نقد ادبی دلایل متعددی دارد که یکی می‌تواند نبود اثر قابل نقد که مسأله روز باشد یا نبود منتقدان حرفه‌ای و یا به دلیل نبود زیرساخت‌های حمایتی باشد.
 


در مراسم اختتامیه بیستمین دوره جشنواره قلم زرین در بخش نقد ادبی هیچ اثری برگزیده اعلام نشد. برگزیدگان شعر بزرگسال مهدی جهاندار صاحب کتاب «مرتد» از شهرستان ادب و عباس باقری نویسنده «همان گندم اول» از نشر فصل پنجم بودند. برگزیده شعر کودک افسانه شعبان‌نژاد صاحب کتاب «شعر فارسی» بود و برگزیدگان داستان کودک نیز علیرضا متولی نویسنده «من و آقای همسایه» و سنا ثقفی نویسنده «ننه اربعین و ساک عجیب و غریب» بودند داستان بزرگسال نیز برگزیده‌ای نداشت ولی کتاب «صور سکوت» محمد قائم‌خانی شایسته تقدیر داستان بزرگسال شناخت شد. همچنین از مدیران نشرهای لوپه‌تو، به‌نشر، رود آبی، شهرستان ادب و فصل پنجم قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها