چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
دانشنامه دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد مهم‌ترین پروژه‌ حوزه دفاع مقدس استان است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در نشست «شورای پیشکسوتان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد» گفت: دانشنامه استانی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه دفاع مقدس استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در کهگیلویه وبویراحمد، نشست «شورای پیشکسوتان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد» با حضور سردار حمید خرم‌دل، فرمانده سپاه فتح به‌عنوان رئیس جلسه، سردار حسین حکمتیان فرمانده تیپ ۴۸فتح، سرهنگ امیرعباس آسمند، مدیر کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس، رضا پارسیان‌نژاد، مدیرکل بنیاد شهید، سید امان‌اله جهان‌بین، مدیرعامل هلال احمر و اعضای شورای پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن سپاه فتح برگزار شد.

سرهنگ آسمند، تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس، را سندی دانست که تا حدودی خلأ موجود را پر می‌کند و یادآور شد: تهیه دانشنامه استانی دفاع مقدس به تبع دایره‌المعارف کشوری در دستور کار استان‌ها قرار گرفته است.

 وی اظهار کرد: در همین راستا کار تدوین دانشنامه دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۷ تاکنون به دانشگاه یاسوج واگذار شده است و یک تیم تخصصی متشکل از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در حال تدوین این دانشنامه هستند.

آسمند با بیان اینکه دانشنامه استانی دفاع مقدس در سه حوزه شهدا و اشخاص، نظامی و جغرافیا و فرهنگی و اجتماعی تدوین می‌شود، بیان کرد: بخشی از گروه فرهنگی و اجتماعی مربوط به نقش سازمان‌ها و ادارات است که از بین ۵۳ اداره، بیش از هشت اداره ازجمله، جهاد سازندگی، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در جنگ نقش مستقیم داشتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از این ۵۳ اداره کهگیلویه و بویراحمد، تاکنون فقط ۱۸ اداره برای تدوین دانشنامه همکاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشنامه استانی دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه دفاع مقدس استان است، عنوان کرد: رزمندگان استان در ۲۸ عملیات بزرگ،  ۱۶۱ عملیات کوچک حضور داشتند؛ با وجود این، در کتب ملی، حتی یک سطر  از نقش استان در دفاع مقدس نگارش نشده است.

محمدمهدی روشنفکر، مجری دانشنامه دفاع‌ مقدس کهگیلویه و بویراحمد، نیز اظهار کرد: دانشنامه استانی دفاع مقدس  در بخش فرهنگی و اجتماعی، متشکل از ۳۰۰ مدخل است که حدود ۵۰ مدخل مربوط به نقش ادارات در دوران دفاع مقدس، ۲۳ مدخل مربوط به یادمان‌های شهدای گمنام و ۲۳ مدخل در زمینه هنر و ادبیات است. 

وی ادامه داد: در بخش شهدا و اشخاص نیز حدود ۱۰۰ مدخل و در بخش نظامی و جغرافیایی حدود ۷۷ مدخل وجود دارد.

روشنفکر با اشاره به اینکه در زمینه تدوین مقالات دانشنامه، بیشترین پیشرفت، در حوزه شهدا و اشخاص بوده، افزود: در حوزه یگان‌ها و گردان‌ها کمترین پیشرفت را داشته‌ایم.

مجری دانشنامه دفاع‌ مقدس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بخش نظامی دانشنامه، مشکلات اساسی وجود دارد، بیان کرد: بخشی از این مشکلات به نبود اسناد لازم برای تدوین مقالات برمی‌گردد.

روشنفکر، پراکندگی اسناد موجود در ادارات و نهادها و نبود یک مرکز ویژه برای نگهداری اسناد دفاع مقدس را از مشکلات اساسی پژوهشگران عنوان و بیان کرد: برای انتقال دستاوردها و فرهنگ دفاع مقدس، لازم است یک مرکز با عنوان مرکز اسناد دفاع مقدس در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته باشد که پژوهشگران دفاع مقدس بتوانند از آن استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها