یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
یازدهمین پویش «کتاب و زندگی» ادامه دارد

یازدهمین دوره پویش «کتاب و زندگی» که در این دوره سراغ اثر «مهاجر سرزمین آفتاب» رفت و با یاد خاطره تنها مادر شهید ژاپنی که در روزهای اخیر درگذشت هنوز ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دوره یازدهم از پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» که در این دروه به سراغ کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» رفته است کماکان ادامه دارد. این کتاب به زندگی مرحوم «کونیکو یامامورا» (سبا بابایی) اختصاص دارد که از وی به عنوان تنها مادر شهید ژاپنی دوران دفاع مقدس یاد می‌شود و مرگ او در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران انقلابی و برخی چهره‌های شناخته شده واکنش‌‌های زیادی در پی داشت. (لینک)

 
«کونیکو یامامورا» که بعد از آشنایی با یک مسلمان ایرانی و ازدواج با او، ژاپن را به مقصد ایران ترک کرد، بعد از مهاجرت نام سبا را از کلام الله مجید برای خود برگزید. در بخشی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره انتخاب یک همسر ایرانی توسط کونیکو یامامورا و مقاومت خانواده‌اش این‌ طور آمده است: «همین‌که پا به اتاق گذاشتم، برادرم، هیداکی، با توپ پٌر به سراغم آمد و، درحالی که پدر و مادرم می‌شنیدند، سرم داد زد و با صدای بلند گفت: «تو هیچ می‌فهمی زندگی با یک مسلمان چه سختی‌هایی دارد؟! آن‌ها هر گوشتی نمی‌خورند! شراب نمی‌خورند! اصلاً تو می‌دانی ایران کجای دنیاست که می‌خواهی خاک آبا و اجدادیت را به خاطرش ترک کنی!؟» ... بغض کردم و رفتم توی اتاقم؛ همان‌جا که اتسوکو نشسته بود و با غیظ و غضب نگاهم می‌کرد. ناامیدی و دلتنگی بر سرم آوار شد...» (لینک)

 
«حمید حسام» و «مسعود امیرخانی» خاطرات خواندنی این بانوی شرقی را با دقتی مثال زدنی و با حفظ فصاحتی که خود او در بیان خاطراتش به کار برده بود، به رشته ی تحریر درآورده اند.
 
حمید حسام در جایی اظهار داشته که نحوه ی آشنایی او با این مادر شهید طی سفری بود که به همراه تعدادی از جانبازان کشور جهت شرکت در مراسم سالگرد بمباران اتمی شهر هیروشیمای ژاپن داشته و کونیکو یامامورا به عنوان مترجم، صحبت های جانبازان شیمیایی ایران و بازماندگان بمباران اتمی ژاپن را برای هم ترجمه می نمود. حسام در این سفر چنان مشتاق شنیدن داستان زندگی او شد که برای نوشتن خاطراتش، هفت سال با او مصاحبت کرد تا درک بهتری از دنیای درونی این بانو پیدا کند. مرحوم بابایی نیز اظهار داشته که پس از شهادت فرزندش افراد زیادی خواستار نوشتن خاطرات وی بوده اند اما از میان آنان، حمید حسام توجه و اعتماد او را برانگیخته و اکنون «مهاجر سرزمین آفتاب» داستان پرفراز و نشیب زندگی وی را از کودکی تا زمان حال دربردارد. 

 
کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» با دست نوشته‌هایی از سبا بابایی به پایان می‌رسد. اثر یاد شده توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است و پویش «کتاب و زندگی» کار مشترکی از این انتشارات و مرکز رسانه‌ای شیرازه است که دوره یازدهم آن از 21 خرداد سال جاری آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد درحالی که مخاطبان این پویش و علاقمندان به کونیکو یامامورا هنوز نام و یاد او را در ذهن دارند.
 
جوایز این دوره از پویش کتاب و زندگی، ۱۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی خواهد بود که با قرعه‌کشی به برگزیدگان اهدا خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند عدد ۷ را به شماره۵۰۰۰۵۴۶۰ ارسال کرده یا با مراجعه به کتابفروشی‌های سراسر کشور، کتاب را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها