شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
واکنش کاربران توییتر به درگذشت کونیکو یامامورا

بعد از درگذشت «کونیکو یامامورا» یا همان سبا بابایی که به عنوان تنها مادر شهید ژاپنی شناخته می‌شود، جمعی از چهره‌های شناخته شده فرهنگی و کاربران انقلابی در فضای رسانه و شبکه اجتماعی توییتر نسبت به فوت این بانو واکنش همراه با تاثر نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر روز جمعه – 10 تیرماه- خبری در فضای رسانه منتشر شد مبنی بر اینکه «کونیکو یامامورا» تنها مادر شهید ژاپنی بر اثر عارضه تنفسی درگذشت. او که مادر شهید محمد بابایی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است بعد از اینکه در جوانی با همسر ایرانی خود آشنا می‌شود نام و نام خانوادگی خود را به سبا بابایی تغییر می‌دهد. درحالی که خانواده‌اش با این ازدواج موافق نبودند.

سبا بابایی بعد از اینکه به ایران می‌آید فعالیت‌های انقلابی را آغاز می‌کند و فرزندش را در دوران جنگ به جبهه‌ها می‌فرستد. با شهادت او هم دست از فعالیت‌های انقلابی نمی‌کشد و سال‌ها کوشید به واسطه آشنایی خود زبان‌های خارجی همچون ژاپنی، مبانی انقلاب اسلامی را به دنیا معرفی کند.

وی چند وقتی در این اواخر چند وقتی در بیمارستان بستری بود و کسانی که او را می‌شناختند برایش دست به دعا برداشته بودند. اما تقدیر الهی بر این بود که کونیکو یامامورا عصر جمعه راهی دیار باقی شود. بعد از درگذشت او چهره‌های مختلفی در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی را صادر کردند از جمله محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که درگذشت سبا بابایی را موجب تاثر فراوان دانست.(لینک)

خبرنگار ایبنا در این گزارش نگاهی به واکنش کاربران شبکه اجتماعی توییتر به درگذشت کونیکو یامامورا انداخته است.
 
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی نوشت: «مهاجر سرزمین آفتاب به لقاء خورشید رسید و امروز پس از سال‌ها، به فرزند شهیدش #شهید_بابایی پیوست. خانم کونیکو_یامامورا (سبا بابایی)، یکی از هزاران آزاده‌ای است که مسیر زندگی‌شان با تاثیر از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) تغییر کرد. رضوان الهی بر او باد.»

 
عبدالله گنجی، مدیر مسئول موسسه همشهری نیز نوشت: اینکه خانمی ژاپنی با یک ایرانی ازدواج کند،در ایران بماند، مهمترین انتخابش از این کشور مذهب باشد، متاثر از این مذهب فرزندش را به قربانگاه بفرستد، حیاتش از جنس مادران مؤمنه شهیدان باشد، در این سرزمین عزت پیدا کند و اینجا بدرود حیات کند همه اش تصادف نیست.»

نرجس بختیار خلج که خود را جامعه شناس، کارشناس حوزه زنان و خانواده، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده معرفی کرده است با دعای خیر و نگارش گزاره «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» درباره این کونیکو یامامورا نوشت: «مهاجر سرزمین آفتاب #کونیکو_یامامورا (سبا بابایی) #مادر_‌ژاپنی شهید محمد بابایی به فرزند شهیدش پیوست. زندگی این بانوی الگو در قالب فیلم فاخر به جامعه معرفی شود.»

کاربری با عنوان «آشهید» نیز با درخواستی مشابه درباره ساخت فیلم از زندگی سبا بابایی نوشت: «جناب #ده_نمکی و دیگر فیلم سازان انقلابی!  زندگی این مادر شهید سوژه بسیار خوبی است برای فیلم شدن؛ بخصوص برای صدور ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس به ژاپن....»

روح الله سلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نوشت:‌ کونیکو یامامورا مادر شهید بابایی به فرزند شهیدش پیوست. این بانوی ژاپنی که بودایی بود پس از ازدواج به تشیع گروید. دفاع مقدس ما عاشورای تمام عیار در عصر حاضر بود که آزادگان زیادی را از چشمه جوشان خود سیراب و به خیل لبیک گویانِ اباعبدالله پیوند زد.

کاربری به نام «تسنیم 8 میم 1» در مورد عضویت این بانو در فعالیت‌های دوران ابتدایی انقلاب نوشت: تصویر کارت مبارزه با فساد ( امر به معروف و نهی از منکر) خانم کونیکو یامامورا ( سبا بابایی مادر شهید احمد بابایی) وای بر ما که شناسنامه مسلمانی داریم و از این واجب الهی چشم‌پوشی کرده ایم»

کاربری با عنوان «میثم کتابی» نوشت:‌ «چقدر غم انگیزه این خبر همین دو سه هفته پیش بود ک مستند ایشون رو از شبکه خبر دیدیم وخیلی تاثیر گذاشت روی من ولی الان خبر درگذشت ایشون #کونیکو_یامامورا»

کاربری با عنوان یاسمن ضمن دعا برای روح سبا بابایی نوشت: «کونیکو یامامورا از ژاپن به ایران آمد، مسلمان شد و فرزندش در دفاع مقدس به شهادت رسید. ایشان امروز به فرزندش #شهید_محمد_بابایی پیوست. شادی روح هردوعزیز فاتحه ای قرائت بفرمایید. #عند_ربهم_یرزقون»

کاربر دیگری به نام محمد جواد مرادی که از کاربران انقلابی در توییتر است درباره سرگذشت سبا بابایی نوشت: «بودایی به دنیا اومد و مسلمون معتقد از دنیا رفت! تو سرزمینی بدنیا اومد که حجاب معنی نداشت اما با حجاب از دنیا رفت!میتونست به راحتی برای پسرش اقامت ژاپن بگیره ولی پسرشو فرستاد جنگ تا ارزشها باقی بمونه! کونیکو یامامورا مادر شهید بود و از دنیا رفت! روحش شاد»

حامد صراف پور از دیگر کاربران انقلابی فعال در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:‌ «#مهاجر_سرزمین_آفتاب به خورشید پیوست! بانوی ژاپنی #کونیکو_یامامورا بنیانگذار موزه صلح امروز عصر به فرزند شهیدش #محمد_بابایی در آسمان ها پیوست. یادش گرامی و راه درخشان او پر رهرو باد!#سایونارا بانوی عشق! یادت همیشه در دل ایرانیان و بویژه کودکان مدرسه ات خواهد ماند!»

اکانت مرکز مطالعات ژاپن در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «خانم سبا بابایی (کونیکو یامامورا) مادر شهید محمد بابایی، دار فانی را وداع گفت. مرحوم یامامورا از اولین و قدیمی‌ترین مدرسان زبان ژاپنی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران بود. کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» داستان زندگی اوست که توسط سوره مهر منتشر شده است.»

 
اکانت انتشارات سوره مهر در توییتر با انتشار ویدیویی که به طور کوتاه به معرفی شخصیت سبا بابایی پرداخت و نوشت: «خانم سبا بابایی (مادر شهید ژاپنی) به فرزند شهیدش پیوست. نام ژاپنی او «کونیکو یامامورا» است. او تنها مادر ژاپنی بود که فرزندش در دفاع‌مقدس شهید شد کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» روایت خاطرات اوست. خانم بابایی مصداقی از هزاران نفری است که زندگی‌شان متأثر از آرمان‌های امام(ره) تغییر کرد»

کاربری با عنوان «فاطمه سلیمانی» با انتشار مقاله‌ای کوتاه به قلم خودش در مجله الکترونیکی واو نوشت: «مروری بر کتاب #مهاجر_سرزمین_آفتاب حتی اگر هیچ اطلاعاتی از این کتاب نداشته باشید و تصادفی صفحه ۲۲۵ آن را باز کنید عکس یک کارت بسیج آن هم با این عنوان «کونیکو یامامورا /متولد ژاپن/عضو ستاد بسیج ملی» شما را متعجب می‌کند.» (لینک)

کاربر دیگری با اسم امیر حسین اخلاصی با زبان کنایه نوشت: «آدم‌ها سه دسته‌اند
افرادی که اهل مهاجرتند.
 افرادی که اهل هجرتند
 افرادی که منتظرند ببینند محیط و سرنوشت چه برایشان رقم می‌زند.»
 
گفتنی است یازدهمین دوره پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» این روزها فعال است. این کتاب به قلم حمید حسام و مسعود امیرخانی است و به زندگی کونیکو یامامورا می‌پردازد.

در بخشی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره انتخاب یک همسر ایرانی توسط کونیکو یامامورا و مقاومت خانواده‌اش این‌ طور آمده است: «همین‌که پا به اتاق گذاشتم، برادرم، هیداکی، با توپ پٌر به سراغم آمد و، درحالی که پدر و مادرم می‌شنیدند، سرم داد زد و با صدای بلند گفت: «تو هیچ می‌فهمی زندگی با یک مسلمان چه سختی‌هایی دارد؟! آن‌ها هر گوشتی نمی‌خورند! شراب نمی‌خورند! اصلاً تو می‌دانی ایران کجای دنیاست که می‌خواهی خاک آبا و اجدادیت را به خاطرش ترک کنی!؟» ... بغض کردم و رفتم توی اتاقم؛ همان‌جا که اتسوکو نشسته بود و با غیظ و غضب نگاهم می‌کرد. ناامیدی و دلتنگی بر سرم آوار شد...» (لینک)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها