چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
هدیه کتاب به قبور شهدا، پویشی برای دفاع از فرهنگ اسلامی و انقلابی

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان: مطالعه راه و منش شهدا، از طریق کتاب‌هایی که درباره آنان وجود دارد، یکی از بهترین حلقه‌ها برای اتصال نسل جدید به فرهنگ اصیل انقلابی ماست. پویش «هدیه کتاب به قبور شهدا» گامی در این مسیر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) امروز، اولین روز از تابستان سال 1401 در شهر رشت، و در آغاز هفته تبلیغ، پویش هدیه کتاب به قبور شهدا به اجرا درآمد. این برنامه که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی، و با حضور شماری از اصحاب رسانه و دانش‌آموزان مدرسه معارف اسلامی صدرا در گلزار شهدای رشت برگزار شد ابتکاری جالب و قابل اعتنا داشت و آن‌هم اهدای کتاب به قبور شهدا، در کنار قرائت فاتحه برای آنان بود. به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین سعید مهدوی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گیلان «از آنجا که همگی ما امنیت و آرامش و انقلاب اسلامی را به شهدا و خون پاک‌شان مدیون هستیم، سعی کردیم با اجرای این پویش، که عنوان "هدیه کتاب به قبور شهدا" با قرائت فاتحه و هدیه کتاب به قبور شهدا برای مطالعه زائران گلزار شهدا، برنامه‌های خودمان را آغاز کنیم.»
 
وی همچنین به ارتباط فرهنگ و سبک زندگی اشاره کرد و افزود: «اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان در کنار کوشش برای ترویج فرهنگ دینی و انقلابی  و حفاظت از ارزش‌های اسلامی و تربیت نیرو‌های انقلابی، تلاش می‌کند مسائل مهم دیگر کشور، از افزایش جمعیت و خانواده، کاهش میزان طلاق و استحکام بنیان خانواده و نیز حضور روحانیون در تفرجگاه‌ها و سواحل با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارد.»
 
صحبت‌های حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی درواقع ارجاع به فرمان حضرت امام است که در نخستین روز از تیر ماه سال 1360 فرمان تشکیل این نهاد را به هدف اشاعه هرچه بیشتر و بهتر معارف اسلامی در جامعه صادر فرمودند. این نهاد ابتدا شورای عالی تبلیغات اسلامی خوانده می‌شد و بعدتر (بهار سال 1368) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام داد. تبلیغ، آن‌هم برای دین اسلام که اساساً دین کتاب است و در سنت آن مجموعه‌ای غنی از احادیث و روایات در فضیلت کتاب وجود دارد، بدون توجه جدی و فراگیر به موضوع کتاب و مطالعه ممکن نیست. از این‌رو، راه‌اندازی پویش «هدیه کتاب به قبور شهدا» ابتکاری ارزشمند و ستودنی است که باید در معنای آن دقیق شد.
 
به گفته مهدوی این حرکت، که وجه نمادین آن بیشتر مد نظر است، می‌تواند تشویق هرچه بیشتر مردم، به‌ویژه دلبستگان به انقلاب و فرهنگ شهدا برای اختصاص زمان بیشتری در روز برای مطالعه باشد و سرانه مطالعه در کل جامعه ما را بالا ببرد. به‌ویژه که نسل جوان‌تر به خواندن درباره شهدا و دانستن درباره باورها و انگیزه‌های آنان بسیار نیازمند است و یکی از راه‌های ایجاد پیوند میان نسل‌های جدید با شهدا، همین کتاب و کتاب‌خوانی است. مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان به این واقعیت هم اشاره کرد که «می‌بینیم دشمنان از طرق مختلف و به شیوه‌های گوناگون آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و اسلامی جامعه و هویت مردم ما را هدف گرفته‌اند و برای خنثی کردن این حملات، به برگزاری چنین پویش‌هایی نیاز داریم تا جوانان‌مان را در برابر آسیب‌های احتمالی این تهاجمات واکسینه کنیم‌.»
 
امید می‌رود با برگزاری پویش‌هایی از این دست و برنامه‌های دیگر مشوق مطالعه، جامعه را هرچه بیشتر به سمت کتاب و کتاب‌خوانی سوق داد و مطالعه را به عادتی جدی در میان مردم، به‌ویژه معتقدان به راه امام و شهدا تبدیل کرد. آن‌هم در شرایطی که هر روز انبوهی از اطلاعات مغشوش در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و عملاً مثل سم، ذهن‌ مخاطبان و کاربران را مسموم می‌کند. در این شرایط، چاره‌ای جز افزایش آگاهی، آن‌هم از راه درستش، یعنی مطالعه (مطالعه کتاب‌های ارزشمند و آگاهی‌بخش) وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها