سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کتابخانه عمومی سید‌افضل موسوی؛ بزرگترین کتابخانه خیّرساز کشور

بزرگترین کتابخانه عمومی خیّرساز کشور با 32 هزار نسخه کتاب، 102 عنوان نشریه و 3 هزار و 200 عضو در استان زنجان فعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، زنجان 100 کتابخانه عمومی دارد؛ از این تعداد 9 باب از سوی خیرین ساخته شده است. یکی از کتابخانه‌های خیّرساز زنجان، کتابخانه «سید افضل موسوی» است که بزرگترین کتابخانه خیّرساز کشور محسوب می‌شود.

این کتابخانه از سوی بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد، احداث شده و در شهریور ماه سال 1395 افتتاح شد. كتابخانه عمومی و خیّرساز «سید‌افضل موسوی» در زمینی به مساحت 6 هزار و 500 مترمربع و زیربنای 2 هزار و 700 مترمربع بنا شده است.

این کتابخانه به‌عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خیّرساز کشور با 32 هزار نسخه کتاب، 102 عنوان نشریه، دارای بخش‌های مختلفی ازجمله سالن‌ مجزا مطالعه برادران و خواهران، مخزن کتاب، سالن کنفرانس، بخش مرجع و پژوهش، بخش نشریات، بخش استفاده از اینترنت، بخش دفاع مقدس، بخش زنجان‌شناسی، بخش آموزشی، بخش کودکان  و مادران و بخش نوجوان است.

اعضای این کتابخانه علاوه بر امکان استفاده از منابع کتابخانه فعالیت‌های جنبی دیگری ازجمله نشست‌های کتابخوان تخصصی، نشست کتابخوان کتابخانه‌ای، شاهنامه‌خوانی برای نوجوانان، قصه‌گویی، نمایش خلاق، نقاشی، کاردستی، پرورش خلاقیت، بازی فکری برای کودکان، و همزمان با فعالیت کودکان، مادران از مشاور تربیتی و مشاوره تغذیه رایگان بهره‌مند می‌شوند. در بخش آموزشی این کتابخانه کلاس‌های نهضت سوادآموزی، آموزش طراحی و نقاشی، چرتکه و... برگزار می‌شود.

یک‌سوم جمعیت شهر زنجان، یعنی حدود 150 هزار نفر در دو شهرک پونک و گلشهر‌، ساکن هستند.
 

    
فاطمه علیمحمدی، مسئول کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی درباره فعالیت چهار ساله این کتابخانه، گفت: شهرک‌های جدید‌التاسیس پونک و گلشهر، جمعیت قابل توجهی دارند اما امکانات فرهنگی آن‌ها متناسب نیست؛ بنابراین ساخت این کتابخانه کمک شایانی به دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان منطقه به منابع مورد نیازشان کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای این کتابخانه، 3 هزار و 200 نفر است، اضافه کرد: متاسفانه شرایط کرونایی موجب شده بود که تعداد اعضا به 400 نفر کاهش پیدا کند، اما با فروکش کردن وضعیت کرونایی، مراجعه اعضا، به کتابخانه از سر گرفته شد.

وی تعداد منابع این کتابخانه را 32 هزار جلد کتاب در بخش‌های آموزشی، علمی، تخیلی، کودک، اجتماعی، تاریخی و جغرافیا و ... عنوان کرد و افزود: خوشبختانه منابع این کتابخانه به‌صورت مرتب در حال به‌روزرسانی است تا نیاز اعضا برطرف شود.

مسئول کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی یکی از ویژگی‌های خاص کتابخانه سیدافضل موسوی را پیش‌بینی بخش کودک، عنوان کرد و گفت: در این کتابخانه بخش «مادر و کودک» نیز وجود دارد که همزمان با حضور کودکان در کلاس‎های آموزشی مادران هم در کلاس‌های ویژه خودشان شرکت می‌کنند.

وی از برگزاری نشست‌های کتابخوان، کلاس‌های داستان‌نویسی و شاهنامه‌خوانی، جمع‌خوانی کتاب، کلاس‌های نقد کتاب، کلاس‌های آموزشی رباتیک از طریق تعامل با موسسات آموزشی، کلاس‌های نقاشی، طراحی و اُریگامی نیز در این کتابخانه خبر داد و گفت: این برنامه‌ها ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان در روزهای خاصی از هفته قبل از کرونا برگزار می‌شد که با فروکش کردن این بیماری به دنبال برگزاری دوباره آن‌ها هستیم.

علیمحمدی گفت: برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده برای سنین بزرگسال نیز شامل نشست‌های تخصصی کتابخوان، کلاس‌های مشاوره از طریق رایزنی با اداره بهزیستی و با استفاده از مربیان این سازمان، کلاس‌های مشاوره ازجمله مشاوره قبل و بعد از ازدواج است.

مسئول کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی بیان کرد: قصه‌گویی همراه با نمایش خلاق و نقاشی، جمع‌خوانی، کلاس‌های پرورش خلاقیت و کاردستی،‌ کلاس‌های آموزش نقاشی، طراحی و چرتکه و کلاس آموزش لگو ازجمله برنامه‌هایی است که به‌صورت مستمر در این کتابخانه اجرایی می‌شود.

    
گفت: در حال حاضر 100 کتابخانه عمومی در زنجان فعال است که 80 باب زیرنظر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشارکت خیّرین در ساخت کتابخانه‌ها مطلوب بوده و از 100 کتابخانه استان 9 باب به‌صورت خیّرساز و 20 باب هم به‌صورت مشارکتی فعال است، گفت: در حال حاضر بزرگترین کتابخانه خیّرساز کشور در زنجان واقع شده و دو دستگاه کتابخانه سیار نیز از سوی بانک ملت اهدا شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‎های عمومی استان زنجان بیان کرد: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی صورت گرفته در همه شهرستان‌های استان کتابخانه خیّرساز وجود دارد و از نظر فضای مطالعه وضعیت استان مطلوب است.

وی تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی را یک میلیون و 450 هزار جلد اعلام کرد و گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌ها 50 هزار نفر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه 34 هزار جلد کتاب نیز از سوی مردم اهدا شده است، اضافه کرد: خوشبختانه مردم در طرح اهدای کتاب همکاری خوبی دارند.

صادقی  کرد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های خیّرین در ساخت کتابخانه و افزایش فضاهای مطالعه‌ای استان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در کنار ترویج فرهنگ مطالعه محسوب می‌شود در این زمینه نشست‌های متعددی با خیرین در استان برگزار و شرایط موجود تشریح شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به تفاهم‌نامه این اداره کل با سایر ارگان‌ها گفت: در همین راستا برنامه‌های متعددی اجرا می‌کنیم و علاوه بر بحث کتابخوانی بحث اشتغال، تولید و کارآفرینی را هم در نظر داریم.

وی به دیگر برنامه‌های نهاد در مدت زمان شیوع ویروس کرونا برای بهره‌مندی بیشتر اعضا نیز اشاره کرد و گفت: اجرای طرح «پیک کتاب»، تشکیل گروه‌های مجازی، ارائه نسخه PDF کتاب‌ها و دریافت سفارش، برگزاری نقد و نشست کتاب ازجمله برنامه‌هایی بود که اجرایی شد.

صادقی کتابخانه‌های عمومی را محلی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها دانست و گفت: هدف نهاد دوستی خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها با کتاب و کتابخوانی است که نمونه بارز آن هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که خانواده‌ها با هم کتاب‌ها را خوانده و به‌صورت خانوادگی در مسابقه شرکت کردند، همچنین استقبال کودکان و نوجوانان از جشنواره بسیار چشمگیر و مثال‌زدنی بود.

وی با اشاره به لزوم گسترش فعالیت کتابخانه‌های عمومی براساس تغییر ذائقه و افکار عمومی، اظهار کرد: خوشبختانه امروز کتابخانه‌ها به محلی برای برگزاری رویدادهای اجتماعی تبدیل شده‌ و در استان زنجان نیز نگاهی فرهنگی نسبت به کتابخانه‌ها وجود دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ضمن اشاره به تاثیر کتاب در موضوعات مختلف، اظهار کرد: تاثیر کتاب به مراتب بیشتر از فیلم و سریال است که برای افزایش این تاثیرگذاری باید از ظرفیت نخبگان برای ترویج فرهنگ مطالعه استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها