چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
بهارانه‌ کتاب‌های دفاع مقدسی

از ابتدای سال جاری تا پایان بهار قریب به 112 عنوان کتاب دفاع مقدسی براساس اطلاعات سایت خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی شیخ صراف ـ موضوع دفاع مقدس از آن مقولاتی است که می‌توان برای سالیان دراز درباره آن صحبت کرد. همین هم باعث شده ناشران زیادی نسبت به چاپ کتاب درباره آن اقدام کنند.

بررسی‌های خبرنگار ایبنا براساس داده‌های سایت خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا پایان فصل بهار تعداد کتاب‌های حوزه دفاع مقدس حدود 112 عنوان می‌شوند که در این گزارش گزیده‌‌ای از این کتاب‌ها معرفی می‌شوند.
 
آن مرد بی تکرار
کتاب «آن مرد بی تکرار» شامل اشعار جمعی از شاعران آذربایجان در سوگ و ستایش سردار قاسم سلیمانی است. این کتاب توسط جلال محمدی و مختار صدر محمدی توسط انتشارات معبر آسمانی، وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی آماده و  در 220 صفحه تدوین شده است و در آن 80 شعر با محوریت سردار سلیمانی را می‌توان ملاحظه کرد.
 
رسا
کتاب «رسا» شامل خاطرات قدرت‌الله میرزایی مدیر گروه مهمات‌سازی سپاه ناحیه اصفهان در دوران دفاع مقدس است. به باور کسانی که این کتاب را آماده کرده‌اند این اثر الگویی بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی هم هست.

این کتاب توسط مرضیه نصیری، مهدی علیدادی و علی هاشمی به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات مرز و بوم وابسته به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روانه بازار نشر شده است. کتاب مذکور در 748 صفحه تهیه و تدوین شده است.

این کتاب در 5 فصل با محوریت شخصیت قدرت الله میرزایی است که فصل اول آن به کودکی وی تعلق دارد. فصل دوم موضوع دفاع این شخصیت از انقلاب اسلامی است. در فصل سوم موضوع دفاع سرزمینی مطرح شده و فصل چهارم به موضوع صنایع دفاعی اختصاص دارد. در فصل پنجم هم با عنوان دفاع از صنعت مربوط به شخصیت میرازیی در حوزه صنعت است.
 
ارتش در دفاع مقدس (سال ششم)
کتاب «ارتش در دفاع مقدس (سال ششم)» توسط نشر دافوس منتشر شده است و کتاب ذیل عنوان اصلی دارای عنوان فرعی «سال تعیین سرنوشت جنگ» هم هست. این کتاب توسط حمید همت، وحید سجادی اصل و حسین حسنی سعدی آماده شده است. 

این کتاب در 384 صفحه گردآوری و تدوین شده است و شامل 7 فصل اصلی است که هر کدام از فصل‌ها شامل چند بخش می‌شوند.

 
الف دزفول
کتاب «الف دزفول» شامل خاطراتی از مقاومت اسطوره‌ای مردم قهرمان دزفول در هشت سال دفاع مقدس است. زمانی که بیشترین موشک‌های صدام به این شهر اصابت می‌کرد. این کتاب توسط عبدالرضا سالمی نژاد به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات آوان جنوب در 152 صفحه منتشر شده است.

 
مسجد سلیمانی پیشگام در دفاع مقدس
کتاب «مسجد سلیمانی پیشگام در دفاع مقدس» به قلم سید حیدر موسوی نگاشته شده است. این کتاب در 208 صفحه توسط نشر دلار منتشر شده است و شامل خاطراتی مربوط به جنگ ایران و عراق می‌شود.
 
جنگ و تجارت
کتاب « جنگ و تجارت: با الهام از هشت سال دفاع مقدس و مدل تجارت ایرانی» به قلم سید محمد علی رسولی است که انتشارات منشور سمیر آن را منتشر کرده است. این کتاب جنگ را از جنبه‌های اقتصادی در 450 صفحه بررسی کرده است.

این کتاب شامل 26 فصل است که در عنوان فصل‌های آن علاوه بر نام عملیات‌های مختلفی همچون نصر و توکل و بیت المقدس موضوعاتی مرتبط با اقتصاد مانند بازاریابی، استراتژی بازاریابی و دلایل شکست برندها به چشم می‌خورند.

 
تاریخ شفاهی دفاع مقدس
کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» به قلم یحیی نیازی و علی اصغر زارعی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 482 صفحه منتشر شده است. در این کتاب مصاحبه‌هایی که تاریخ شفاهی دفاع مقدس را می‌سازند به چشم می‌خورد و در آماده سازی آن زینب محمد خانی و زهرا گل محمدی نیز نقش داشته‌اند.

 
راهنمای پژوهشگران و نویسندگان دانشنامه دفاع مقدس
کتاب «راهنمای پژوهشگران و نویسندگان دانشنامه دفاع مقدس» یک اثر مناسب برای نویسندگان حوزه دفاع مقدس است. به‌ویژه آنها که می‌خواهند در این حوزه کار تحقیقاتی انجام دهند. این کتاب که به نوعی راهنمای مقاله نویسی و روش تحقیق محسوب می‌شود توسط نشر خاتم در 136 صفحه به رشته تحریر درآمده است.

 
تخریبچی
کتاب «تخریبچی» داستانی طنز با موضوع دفاع مقدس است که توسط بهروز زارعی آماده شده است. این کتاب توسط انتشارات زمزم سحر در 116 صفحه منتشر شده است. عناوین داستان‌های این کتاب به ترتیب عبارتند از: کلاه گیس، به کله حاجی قسم، آش پشت پا، رکب زدن ممنوع، سنگر ساز، قهرمان یا پهلوان، حکمت و تخریبچی.

 
یوسف 8
کتاب «یوسف 8» شامل مجموعه داستان‌های کوتاه برگزیده جشنواره ادبی یوسف است. در این کتاب داستان‌های به قلم سید مهدی موسوی، سکینه نژاد مجنی، زهرا نعیمی، مهدی خواجوی، فهیمه مومن یساقی، فرزاد خدنگ، سید مریم مهربان خو، مریم یوسفی پور، سمیه قاسمی، زینب سنچولی، مرضیه زمانی، اعظم السادات حسینی، سمیه سارانی، زهرا اسمعیلی، علیرضا نوروزی خراسانی به چشم می‌خورند.

کتاب یوسف توسط انتشارات هنر دفاع وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس منتشر شده است. کتاب یوسف 8 شامل 156 صفحه می‌شود.
 
اسطوره‌های آسمانی
کتاب «اسطوره‌های آسمانی» شامل مروری بر زندگی‌نامه هشت خلبان شهید دوران دفاع مقدس است. این کتاب به قلم منصوره کردی به رشته تحریر درآمده است و در آماده کردن کتاب احمد ملکی، علی توکلی، حمید فوقانی، محمد رضا بابایی، سجاد توکلی زاده و امین علائی نجات هم نقش داشته‌اند. این کتاب 88 صفحه‌ای توسط مرکز انتشارات راهبردی نهاجا آماده شده است.

در این کتاب بر زندگی شهیدان عباس بابایی، علیرضا یاسینی، جواد فکوری، محمود خضرایی، مصطفی اردستانی، منصور ستاری، حسین لشکری و عباس دوران مروری شده است و ویژگی‌های مشترک اخلاقی آنها نیز در فصل‌های دوم و سوم مرود واکاوی قرار گرفته است.
 
خط خاطره
کتاب «خط خاطره» به موضوع روایت‌شناسی خاطرات دفاع مقدس در سه کتاب "چزابه"، "بابانظر" و "جنگ دوستی داشتنی" بر اساس دیدگاه «ژرار ژنت» می‌پردازد. این کتاب توسط عصمت دهقانی و خالق فاضلی اولادی آماده شده است و انتشارات سنگ نبشته آن را روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب شامل 106 صفحه است که در فصل اول ژرار ژنت معرفی شده است و روایت و روایت شناسی و کلیاتی معرفی شده است. فصل دوم هم به معرفی سه کتاب مدنظر این اثر می‌پردازد و در فصل سوم ضمن مقایسه وجوه تشابه و تفاوت‌ها معرفی شده‌اند.

 
کودک جنگ زده در ادبیات داستانی
کتاب «کودک جنگ زده در ادبیات داستانی: کودک و نوجوان دفاع مقدس از نگاه روان کاوی ژاک لکان» به بررسی آثار برگزیده در پانزده دوره کتاب سال دفاع مقدس می‌پردازد و این اثر هم رویکردی تحقیقی و پژوهشی دارد.

کتاب یاد شده توسط بابک روزبه به رشته تحریر درآمده است و در آماده ساختن کتاب فیض الله طاهری نیز نقش داشته است. این کتاب شامل 106 صفحه است و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آن را آماده کرده است. کتاب شامل شش فصل است که در فصل اول مروری بر ادبیات و سوابق روان کاوی در ادبیات مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم ادبیات دفاع مقدس همراه با تاریخچه‌ای درباره جنگ ایران عراق به مخاطب عرضه شده است.

در فصل سوم مفهوم روان کاوی ادبی بیشتر مورد واکاوی قرار گرفته است. فصل چهارم کتاب به معرفی ژاک لکان اختصاص دارد و در فصل پنجم اثر که اهمیت زیادی دارد بررسی و تحلیل داستان‌های برگزیده (رتبه اول) 15 دوره کتاب سال دفاع مقدس براساس مفاهیمی که در فصل‌های قبلی کتاب معرفی شده‌اند انجام شده است. در فصل آخر هم محقق دستاوردها و نتیجه‌گیری نهایی خود را انجام داده است.

 
من 15 ساله بودم
کتاب «من 15 ساله بودم» روایت نوجوان بسیجی علی شعبانی نسب از زندان‌های رژیم بعث عراق است و این اثر هم توسط بابک روزبه از سوی انتشارات صریر (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) روانه بازار نشر شده است. این کتاب شامل 136 صفحه است.

 
کاروان پنجاه کیلومتری
کتاب «کاروان پنجاه کیلومتر» شامل پنج روایت پیرامون کمک‌های مردمی به رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس است. این کتاب توسط حمید رضا ملازینل از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در 104 صفحه روانه بازار نشر شده است.

کتاب با طرح موضوع درباره سقوط نظام شاهنشاهی شروع می‌شود و ضمن مرور بر اتفاقات و خاطرات آن موقع به وقایع جبهه‌های جنگ می‌پردازد. در بخش‌های میانی کتاب موضوع طرح ارسال محموله‌ای با 1500 کامیون به جبهه‌ها و کاروان 50 کیلومتری مطرح می‌شود.

 
جنگ نوین در هشت سال دفاع مقدس و جنگ‌های اخیر
کتاب «جنگ نوین در هشت سال دفاع مقدس و جنگ‌های اخیر» یک اثر دانشگاهی است که توسط دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) در 120 صفحه منتشر شده است. این کتاب توسط امیر چیذری و مهدی مراد زاده به رشته تحریر درآمده است و یکی از موضوعات مطرح شده در کتاب جنگ شیمیایی است که علیه ایران صورت گرفت.
 
57 روز
کتاب «57 روز» توسط داود صلاحی و مهری غلامپور از سوی نشر سرو وابسته به موزه دفاع مقدس تهران منتشر شده است. این کتاب 178 صفحه‌ای تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت فراجناحی بودن موزه دفاع مقدس به بیان مفاهیم دفاع مقدس، فرهنگ مقاومت و انقلاب اسلامی بپردازد.
 
پشتیبانی آتش در دفاع مقدس
کتاب «پشتیبانی آتش در دفاع مقدس» با عنوان فرعی «آتش به اختیار» هم یکی از کتاب‌هایی است که توسط نشر دافوس (دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران) منتشر شده است و جنگ را از دریچه روایت‌های ارتش مورد بحث قرار داده است.

این کتاب که شامل یکسری گفت‌وگو با صاحبنظران در ارتش جمهوری اسلامی ایران است به مقاطع شش گانه ذیل می‌پردازد:
مقطع اول: اول فروردین 57 تا 22 بهمن 57 (مرحله شروع حرکت‌های مردمی تا پیروزی انقلاب)
مقطع دوم: 22 بهمن 57 تا اول فروردین 59 (مرحله پیروزی انقلاب اسلامی)
مقطع سوم: اول فروردین 59 تا 31 شهریور 59 (مرحله آماده شدن ارتش عراق برای تجاوز)
مقطع چهارم:‌ 31 شهریور 59 تا اول آذر 59 (مرحله تثبیت متجاوز)
مقطع پنجم: اول آذر 59 تا سوم خرداد 61 (مرحله بیرون راندن متجاوز)
مقطع ششم:‌ سوم خرداد 61 تا پایان جنگ (مرحله تعقیب متجاوز)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها