یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کتابخانه‌های عمومی و مساله‌ ارائه خدمات به سالمندان

پایان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی بهانه گفت‌و‌گو با زوج سالمندی شد که در این جشنواره در گروه بزرگسال به عنوان برگزیده معرفی شدند. این زوج می‌تواند نماینده سالمندانی باشند که کتاب‌خوانند و فقط باید بستری برای مطالعه پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی به‌عنوان یکی از روش‌های توسعه فرهنگ مطالعه شناخته می‌شود. یکی از رویداد‌های مسابقه‌محور در حوزه کتابخوانی، جشنواره کتابخوانی رضوی است که در یازدهمین دوره این رویداد، بیش از یک میلیون نفر از سراسر کشور مشارکت کردند. درگیر کردن «عموم مردم» با موضوع کتابخوانی از‌جمله اهداف این جشنواره است.

یک زوج سالمند در دوره اخیر جشنواره کتابخوانی رضوی، موفق شدند، عنوان برگزیده را از آن خود کنند. مریم آقا‌براتی 58 ساله و غضنفر طائبی 65 ساله ساکن شهرستان گلپایگان هستند.

آقا‌براتی تا کلاس ششم ابتدایی درس خوانده؛ همسرش غضنفر طائبی، سیکل نظام قدیم دارد. طائبی درباره حضور در مسابقه کتابخوانی رضوی می‌گوید: از طریق دخترم با جشنواره کتابخوانی رضوی، آشنا شدم و بعد از خواندن کتاب «چشمه‌های بهشت» با کمک او توانستیم به‌صورت مجازی  و خانوادگی در این مسابقه شرکت کنیم.

«چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبارالرضا(ع)» اثر شیخ صدوق است که محمد‌هادی زاهدی آن را ترجمه کرده است. این کتاب به‌عنوان یکی از منابع یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شده بود. طائبی از حسرت رفتن به پابوس امام رضا‌(ع) می‌گوید و اینکه دلش می‌خواست جایزه جشنواره کتابخوانی رضوی؛ سفر به مشهد مقدس باشد.
 
ـ کتاب‌های مذهبی و قرآنی را بیشتر دوست دارم؛ مثلا کتاب «چشمه‌های بهشت» که برای شرکت در یازدهمین دوره مسابقات کتابخوانی رضوی خواندم را  بسیار دوست داشتم. چون درباره امام رضا(ع) بود.

همسرش مریم آقا‌براتی درباره دلبستگی و قفسه کوچک کتاب‌های مذهبی‌اش می‌گوید: 

ـ بچه‌ها و همسرم  هرگاه فرصت کنند به کتابخانه محله‌‌مان می‌روند و برایم کتاب می‌آورند؛ البته خودم بیشتر کتاب‌های مذهبی و قرآنی دوست دارم و در منزل بیشتر آن‌ها را می‌خوانم.


گفت‌و‌گو با مریم آقا‌براتی، درباره کتابخانه مرکزی آیت‌الله محمدی گلپایگانی در خیابان مسجد جامع گلپایگان، در نزدیکی محل سکونتشان ادامه پیدا می‌کند؛ از کتابخانه‌ای که برایش محل کتابخوانی و گرفتن کتاب است؛ کتابخانه‌ای که دو سال است با آن انس گرفته، عضو آن شده و به پاتوق دوستانش تبدیل شده است. 




ـ دوبار در ماه تنها، یا با دوستانم به کتابخانه محله سر می‌زنم و در آن جا با کمک کتابدار، کتابی را انتخاب می‌کنم و به‌دلیل سکوت و آرامش کتابخانه  در همان جا می‌خوانم.

مریم آقا‌براتی، گاهی نوه‌هایش را هم به کتابخانه می‌برد تا کتاب بخوانند، به‌ بازنشستگان توصیه می‌کند به کتابخانه بیایند، کتاب بخوانند؛ خواندن کتاب در کتابخانه را بسیار لذت‌بخش می‌‌داند. از کتابدار کتابخانه آیت‌الله محمدی گلپایگانی به‌عنوان رفیق یاد می‌کند؛ کتابداری که آن‌ها را به خواندن ترغیب کرد. 

ـ به خاطر رفت‌و‌آمد به کتابخانه محل، با کتابدار این کتابخانه آشنایی دارم. او همواره برخورد خوبی با من دارد و حتی دوستانم را برای شرکت در جشن‌های مذهبی کتابخانه دعوت می‌کند. 

سالمندان در جشنواره کتابخوانی رضوی جزو گروه سنی بزرگسال طبقه‌بندی می‌شوند؛ گروهی که در جشنواره کتابخوانی رضوی و به‌طور کلی در بحث‌های مطالعاتی و فرهنگی کشور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ گروهی که به اندازه نابینایان و ناشنوایان برای استفاده از کتابخانه در مهجوریت قرار دارند در حالی‌که باید از دنیای تجربه‌های کلامی، قصه‌ها و مهم‌تر از همه برای پر‌کردن اوقات فراغت  آن‌ها از طریق مطالعه کتاب، فکری کرد.
 
عضویت رایگان سالمندان در کتابخانه‌های عمومی 
به گفته فهمیه فاضلی، کارشناس امور فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان تهران است؛ «بازنشستگان دستگاه‌های دولتی و سالمندان بالای 60 سال می‌توانند رایگان  عضو کتابخانه‌های عمومی کشور شوند. بازنشستگان دولتی با ارائه کارت بازنشستگی و افراد بالای 60 سال با ارائه کارت ملی می‌توانند از خدمات کتابخانه‌ها استفاده کنند.»

موفقیت زوج سالمند گلپایگانی در یک رویداد کتابخوانی، همچنین ضرورت توجه به ارائه خدمات متنوع فرهنگی از‌جمله در حوزه کتابخوانی به این گروه سنی، می‌طلبد تا به چند موضوع پرداخته شود.

نخست اینکه، برای کتابخوانی سالمندان چه کاری انجام داده‌ایم؟ کتابخوانی و فراهم کردن امکانات رفاهی در کتابخانه‌ها، چه تاثیری بر افزایش امید به زندگی سالمندان دارد؟ تجریبات کشورهای دیگر در این زمینه چیست؟ آیا از آن‌ها بهره گرفته‌ایم؟

تدوین سند استاندارد «خدمات کتابخانه عمومی برای سالمندان» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که سال 1400 منتشر شد بر شناسایی راه‌های ارائه خدمت به این گروه سنی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها