پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
ادبیات توحیدی با لبریز شدن جان شاعر از حکمت تولید می‌شود

آیت‌الله اعرافی، در چهارمین کنگره بین‌المللی شعر توحیدی، با تاکید بر پیچیدگی ورود هنر به ساحت قدسی توحید، گفت: راه تولید ادبیات، شعر و هنر توحیدی که مشتری جهانی دارد این است که جان شاعران ما لبریز از حکمت، فلسفه و عرفان و تفسیر قرآن کریم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، چهارمین کنگره بین‌المللی شعر توحیدی با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور، مجید بهارستانی شهردار میبد، احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، سید‌محمد میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و شاعران ملی و بین‌المللی در دانشگاه آزاد اسلامی میبد برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه کشور گفت: در باب توحید، دواندن اسب شعر و ادب کار سهل و ممتنعی است؛ چراکه حقیقت ناب، بی‌پایان و بی‌نهایت دور از دسترس است و به سادگی شکار عقل و هنر نمی‌شود. به دلیل بی‌پایانی و اطلاق وجود مبارک که فراتر از اطلاق قسمی است، بر پیچیدگی کار ورود هنر به ساحت قدسی توحید می‌افزاید و کار را دشوار می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: با وجود این امتناع از طرف دیگر هم کار آسان است؛ زیرا اطلاق، بی‌پایانی، رنگارنگی ظهور و تجلیات خدا، کار آسان می‌شود و از این جهت آن اطلاق و بی‌پایانی وجود خدا کار را سخت می‌کند و همین امر به تجلیات خدا رنگارنگی می‌دهد. راه ورود به این قلمرو این است که ضمیر سرشار از فلسفه و عرفان اسلامی وارد دنیای شعر توحیدی شود و در حوزه و روحانیت نیز شعرایی که تجربه کردیم آنجا نیز از همین قرار است. راه تولید ادبیات، شعر و هنر توحیدی که مشتری جهانی دارد این است که جان شاعران ما لبریز از حکمت، فلسفه و عرفان و تفسیر قرآن کریم باشد.

آیت‌الله اعرافی افزود: اگر بتوانیم باب حکمت، فلسفه و عرفان و تفسیر دقیق قرآن را به روی خود بگشاییم می‌تواند جان انسان را در ساحت مقدس به پرواز دربیاورد.

وی گفت: شعر و ادبیات ایران که لبریز از معارف توحیدی است توحیدی‌تر شود و اگر بخواهیم متاع قابل عرضه در باب توحید به جهان امروز داشته باشیم  یک باب آن تولید شعرو ادب توحیدی از افرادی است که آگاهی‌های کاملی دارند. ادبیات توحیدی، ادبیاتی بین‌المللی است که اگر تولید شود در همه جا خریدار دارد و الان نیز یکی از دلایل خریداران زیاد دیوان حافظ و امثال وی نیز‌ اندیشه توحیدی آن‌ها است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: ادبیات توحیدی میراث اسلام و ایران است و ایرانیان از پیشگامان این عرصه بوده‌اند؛ هرچند عرب زبان‌ها نیز در این زمینه نو‌آور بوده‌اند اما واقعاً ایرانیان با ذهنی سازنده و هنری در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. می‌شود گام‌های بلند‌تری در این زمینه برداشت. شیوه‌های تقویت نگاه توحیدی در شعر معاصر باید در این کنگره‌ها کشف شود و نگاه جدید را به جنبش در بیاورد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: ورود هنر به قلمرو‌هایی آسان‌تر اما در حوزه توحیدی پیچیده‌تر است که نیاز به آموزش و تربیت دارد. گرچه قرآن و معارف اسلام در قله تبیین حقایق توحیدی قرار دارند و در اسلام به قله اوج خود رسیده است و در تمامی ادیان نیز وجود دارد، اما اوج حقایق توحیدی و ظرایف شناخت خدا در میراث خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) وجود داشته است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: این حقایقی که در کلام‌امیرالمؤمنین‌(ع) و امام صادق‌(ع) وجود دارد در جای دیگری مشاهده نمی‌شود و گرچه دستمایه‌هایی در قرآن است اما این تنوع و اوج را در جای دیگری نمی‌بینیم. اگر کسی با این نکات توحیدی مأنوس شود پرواز عظیمی خواهد داشت.

وی ادامه داد: هر اسم و صفتی که به خدا اطلاق می‌کنید به دلیل این که واژه‌ها آشفته و مغز ما محدود است وقتی توجدی می‌شود که بلافاصله « سبحان الله عما یصفون» بیان کنیم.

بهارستانی شهردار میبد در این مراسم گفت: برگزاری برنامه‌هایی مانند کنگره شعر توحیدی در شهرستان میبد می‌تواند گام مؤثری در جهت ترویج فرهنگ شعر و فرهنگ ناب اسلامی باشد.

وی افزود: با توجه به قدمت شهرستان میبد و حضور مفاخر و مشاهیر بزرگ ملی و بین‌المللی‌امیدواریم با برگزاری چنین برنامه‌هایی بتواند بیشتر این مفاخر را به کشور معرفی کنیم.

شعر و شاعری توحیدی گام مؤثری در جهت دهی مردم به این مسیر برداشته است
میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان میبد پایتخت زیلو، سفال و به‌ویژه چهره‌های علمی و فرزانه و دانشمند در عرصه‌های مختلف است.

وی با اشاره به دبیری ذکریا اخلاقی، شاعر برجسته میبدی در کنگره بین‌المللی شعر توحیدی گفت: در دیداری که با حضرت آقا داشتیم‌ایشان ضمن برشمردن ویژگی‌های استان اخلاقی تعبیری به کاربردند که من به عنوان یک میبدی به وجد آمدم که بیان کردند ما افتخار داریم که سالی یک بار از اشعار استاد اخلاقی بهره‌مند می‌شویم و امروز افتخار پیدا کردیم که دوبار در سال از‌ایشان بهره‌مند شدیم.

میرمحمدی گفت: هنر شعر و شاعری در مسیر توحید باعث می‌شود که قدم‌های زیادی توسط آحاد مردم به سمت خدا برداشته شود و با شعر‌هایی که شما سروده‌اید می‌توانیم بسیاری از مردم را در این مسیر قرار دهیم.

کنگره بین‌المللی شعر توحیدی جریانی در مسیر شعر و ادب توحیدی ایجاد کرده است
عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این نشست گفت: شعر آیینی یکی از پراقبال‌ترین حوزه‌های شعر و ادب فارسی است که در تاریخ و ادب فارسی بیشترین شاعران فارسی زبان با این روش ادای دینی به عرصه مکتب و مذهب اسلام کرده‌اند و در این حوزه فعالیت کرده‌اند.

وی افزود: شعر توحیدی سررشته مکتب و مذهب اسلام بوده است و شاعران در این راستا سعی کرده‌اند ذات اقدس خدا را با ذوق و قریحه خود روی کاغذ بیاورند و در اختیار بشریت قرارد هند. برگزاری کنگره در ۴ دوره یک جریانی تولید کرده که قریب به ۶۰۰ شعر از ۲۰۰ شاعر ایرانی و خارجی به این کنگره ارسال می‌شود.

بهارستانی ادامه داد: درعرصه شعر آیینی و توحیدی این کنگره می‌تواند جریان‌ساز شود و امروز این نهالی که در اولین کنگره پایه‌گذاری شده، تنومند شده و شاعران داخلی و خارجی را به خود جذب کند.

در پایان این مراسم نیز نفرات برتر این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط