چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
آشنایی با سه کتاب مرحوم مریم کاظم زاده

مرحوم مریم کاظم زاده یکی از عکاسان شناخته شده جنگ بود که امروز صبح خبر رسید در سن 65 سالگی درگذشت. در حال حاضر در بازار نشر از زندگی و خاطرات این بانو در دسترس علاقمندان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صبح امروز خبر رسید بانو مریم کاظم زاده، از عکاسان دوران جنگ تحمیلی و زمان انقلاب در سن 65 سالگی درگذشت. وی همسر شهید اصغر وصالی بود که به فرمانده «دستمال سرخ ها» شهرت داشت.

کاظم زاده از مهر سال 1359 خود را به مناطق جنگی رساند و در مناطق غربی کشور به کار حرفه‌ای رسانه‌ای مشغول بود. او یکی از همراهان شهید چمران هم بود. عکس های زیادی از آن دوران به یادگار گذاشته است که بخشی از آنها در کتاب « عکاسان جنگ » به چاپ رسیده است.

"مریم کاظم زاده"، عکاسِ خبری جنگ، متولد سال 1335 بود و در آغاز جنگ کمتر از 25 سال داشت. وی سابقه همکاری با روزنامه های انقلاب اسلامی ، کیهان و مجله زن روز را در کارنامه کاری و حرفه‌ای خود داشت او فرزند یک خانواده سرشناس در شیراز بود وتحصیلات عالیه اش را در انگلستان به پایان رساند.


مریم کاظم‌زاده در جایی گفته بود: «غائله کردستان که آغاز شد، خودم را به عنوان خبرنگار به مریوان رساندم. شهید وصالی هم با نیروهایش به آنجا آمده بود. شهید چمران من را با اصغر آشنا کرد تا مصاحبه‌ای در خصوص پاوه ضبط کنم، اما با واکنش بدی از سوی اصغر وصالی مواجه شدم. او می‌گفت که خبرنگار باید صحنه‌های واقعی را با چشم خودش ببیند، نه اینکه به ثبت شنیده‌ها اکتفا کند.»

از زندگی و تلاش این بانوی هنرمند و ثبت کننده لحظات جنگی در بازار نشر اطلاعات سه کتاب در سایت خانه کتاب موجود است که به دلیل قدیمی بودن چاپ برخی از این آثار ممکن است در بازار نشر به راحتی پیدا نشوند و علاقمندان بهتر است به سراغ کتابخانه های عمومی بروند. خبرگزاری کتاب ایران ضمن عرض تسلیت به خانواده و بازماندگان ایشان نگاهی به این سه کتاب انداخته است.

 
خبرنگار جنگی: خاطرات مریم کاظم زاده
کتاب «خبرنگار جنگی: خاطرات مریم کاظم زاده» اثری به قلم رضا رئیسی از خاطرات مرحوم کاظم زاده است. این کتاب توسط انتشارات یاد بود در سال 1382 منتشر شد. در این کتاب خاطرات آن دوران از زبان مریم کاظم زاده در 240 صفحه روایت شده است.

 
مریم کاظم زاده؛ عکاسان جنگ (عراق- ایران 1357-1365)
کتاب « مریم کاظم زاده؛ عکاسان جنگ (عراق- ایران 1357-1365)» یک اثر مملو از عکس و تصویر است که به آثار مریم کاظم زاده اختصاص دارد. این کتاب توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس اختصاص دارد. برای تهیه این کتاب سید حامد میر هاشمی، مینو بدیعی دزفولی کار گردآوری عکس‌ها و محتوا را برعهده داشته‌اند.

مجموعه عکاسان جنگ کتابی مصور حاوي آثار عکاساني است که به موضوع جنگ عراق عليه ايران و جنگ‌هاي معاصر پرداخته‌اند. اين مجموعه عکس‌ها مشتمل بر نوع نگاه، سبک شخصي، اطلاعات صحيح عکس‌ها و شناخت عکاسان جنگ است. اين دوره کتاب‌ها، بيانگر گوشه‌اي از سخت‌ترين روزهاي تاريخ معاصر و به‌يادماندني‌ترين حماسه‌هاي مقاومت مردمي که با جنگ روبرو شده‌اند، است.
 
تا شهادت
کتاب «تا شهادت» یکی دیگر از آثار مرتبط با مریم کاظم زاده است، ناشر این کتاب سازمان تبلیغات اسلامی است و کتاب در سال 1373 منتشر شد. این کتاب در 146 صفحه نگارش شده و در آن خاطراتی از مرحوم کاظم زاده و خاطرات جنگ ایران و عراق تدوین شده است.

درگذشت مریم کاظم زاده باعث واکنش بعضی از کاربران علاقمند به حوزه فرهنگ و رسانه شده که در ادامه گزیده ای از توییت‌ها را می‌بینید. 





 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها