سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کتاب‌های تاریخی که در نمایشگاه با استقبال مواجه شدند/ از قهوه و قهوه‌خانه در ایران تا بازی پیوند

«قهوه و قهوه‌خانه‌ در ایران»، «قصص‌الخاقانی، «مجموعه گندی‌شاپور»، «فرهنگ‌نامه تاریخ»، «نانوشته‌های لرستان»، «نظری گسترده بر تاریخ»، «بازی پیوند» و... کتاب‌های پرفروش تاریخ در سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وقتی می‌خواهیم کتابی بخریم به چه چیزی بیشتر دقت می‌کنیم؟ نویسنده‌، مترجم، ناشر، موضوع و یا حتی قیمت می‌تواند دلایلی برای انتخاب کتاب باشد. اما ممکن است گاهی بخواهیم کتابی را بخوانیم که اکثر کتاب‌دوستان آن را خوانده‌اند. مزیت این‌کار این است که احتمالا این کتاب به سلیقه‌های بسیاری نزدیک بوده و ممکن است به سلیقه‌ ما هم نزدیک باشد. سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی برگزار شد. در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از ناشران حوزه تاریخ و جغرافیا و آثار پرفروش این غرفه‌ها را مرور می‌کنیم.
 
حمیدرضا محمدی، مدیر روابط‌عمومی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی کتاب «قهوه و قهوه‌خانه‌ در ایران و شصت گفتار دیگر» تالیف دکتر سیدعلی آل‌داوود را از جمله کتاب‌های پرفروش این نشر در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد و گفت: این کتاب در شش بخش زیر نوشته شده است: بخش اول: قهوه و قهوه‌خانه در ایران. این بخش حاوی چهار مقاله است: دو مقاله نخستین یعنی قهوه و قهوه‌خانه نخستین‌بار در ایرانیکا به چاپ رسید اما متن فارسی و یادداشت‌های مفصل آن بار اول است که در این مجموعه انتشار می‌یابد. مقاله سوم یعنی تنباکو در ادب فارسی در نشریه نامه پارسی به چاپ رسیده اما در آن تجدیدنظر کرده و مطالبی به آن افزوده‌ است. مقاله قلیان و یادداشت‌های آن در سال‌های اخیر نوشته شده و نخستین‌بار است که مجال انتشار می‌یابد. بخش دوم شامل پژوهش‌های ادبی است.
 


وی در شرح بخش سوم این کتاب بیان کرد: کتاب شامل تحقیقات تاریخی، اکثر نوشته‌ها و پژوهش‌های این بخش ویژه عصر قاجار و رجال آن عصر و مسائل خاص آن دوره مهم و پرحادثه است. بخش چهارم این کتاب از گوشه و کنار ایران نام دارد. موضوع نوشته‌های این بخش افزون ‌بر مقالات جغرافیایی و شناسایی گوشه‌وکنار ایران‌زمین، حاوی چند پژوهش پیرامون اوضاع اقتصادی ایران عصر قاجار، سیاحت‌گران اروپایی در ایران، معرفی چند شهر و شهرک در مناطق مختلف کشور و یک گزارش پیرامون روستاهای ارمنی‌نشین چهارمحال و بختیاری است. بخش پنجم کتاب  «قهوه و قهوه‌خانه‌ در ایران و شصت گفتار دیگر» بزرگان ایران‌زمین نام دارد که شامل مقالات نگارنده درباره زنده‌یاد استاد ایرج افشار، استاد حبیب یغمایی، دکتر منوچهر ستوده، دکتر باستانی‌پاریزی، استاد احمد اقتداری، کاظم برگ‌نیسی و چند نویسنده و دانشمند دیگر است که به تفاریق در مجلات و یادنامه‌های مختص آنان به چاپ رسیده است. بخش ششم کتاب گوناگون نام دارد. مندرجات این بخش، نوشته‌ها و مقالات کوتاه و بلندی است که به تناسب در موقعیت‌های مختلف نوشته شده یا مکتوب برخی سخنرانی‌هاست.
 
کیمیا حبیبی، مسوول غرفه نشر نحل با بیان این‌که در کل نشر نحل در تولید و چاپ نقشه‌های جغرافیایی فعال است، گفت: نشر نحل نقشه‌های تصویری آموزشی طراحی و چاپ می‌کند که نقشه ایران جزو پرفروش‌های این نشر بود که مشاهیر و مکان‌های دیدنی ایران را در برمی‌گیرد. بعد از نقشه ایران نقشه منظومه‌ها رتبه دوم پرفروش‌ها را به خود اختصاص داد که بر روی این نقشه اسم و مشخصات کرات آورده شده است. همچنین نقشه «جهان باستان»، نقشه «ماقبل تاریخ» و... از جمله کارهای دیگر نشر نحل به شمار می‌رود.
 
مهدی پنجعلی‌پور، مسوول غرفه انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «قصص‌الخاقانی» نوشته ولی قلی خان شاملو با تحقیق و تصحیح دکتر سیدسعید میرمحمد صادق را از جمله پرفروش‌های این غرفه ذکر کرد و گفت: کتاب «قصص‌الخاقانی» با همکاری انتشارات سروش و نگارستان اندیشه به چاپ رسیده است.
 


وی افزود: کتاب «قصص‌الخاقانی» اطلاعات ارزشمندی از کانونی‌ترین مساله دوره شاه عباس صفوی ارائه می‌دهد. نیمه نخست کتاب در مورد شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی است که از آثار دیگران وام گرفته شده است. روایتی که در این کتاب مولف از موضوع قندهار ارایه می‌دهد به عنوان کانونی‌ترین مساله دوره شاه عباس در هیچ منبع دیگری نیست. یکی از جنبه‌های ارزشمند این اثر مستند بودن به اسناد دیوانی است.
 
نرگس مساوات دبیر تحریریه نشرثالث «مجموعه گندی‌شاپور» را از پرفروش‌های این نشر عنوان کرد و گفت: «مجموعه گندی‌شاپور» از جمله مجموعه‌های تاریخی نشر ثالث به شمار می‌رود که سعی داریم اساسی‌ترین منابع ایرانشناسی را در این مجموعه به چاپ برسانیم. دو عنوان از این مجموعه با نام‌های «مانویت» و «دین مانویان» به تازگی منتشر و با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد و تمام نسخه‌های آن در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فروش رسید.
 


کاظم طلایی، مدیر مسوول انتشارات طلایی که فرهنگ‌نامه‌های مختلف را به چاپ می‌رساند، «فرهنگ‌نامه تاریخ» را از جمله کتاب‌های پرفروش این نشر در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد و گفت: «فرهنگ‌نامه تاریخ» تلاش گروهی از صاحب‌نظران و نویسندگان مختلف است که ظرف مدت شش سال به نگارش درآمده است. این کتاب شرح وقایع تاریخی است که نویسندگان سعی کرده‌اند با نگاه تمدنی به نگارش این کتاب بپردازند، این کتاب بازخورد خوبی داشت و مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته است. در کتاب «فرهنگ‌نامه تاریخ» پاراگراف‌ها کوتاه و تیترها جذاب انتخاب شده است و دوره‌های مختلف تاریخی در سه تا چهار خط در نگاه اول معرفی می‌شوند. تمام عکس‌های کتاب زیرنویس دارد و شرح تصاویر استفاده شده در کتاب کاملا گویا است.
 


سید یدالله ستوده، پژوهشگر اسناد تاریخی و مدیرمسوول انتشارات شاپورخواست کتاب‌های تاریخی و فرهنگ عامه را از جمله کتاب‌های پرفروش این نشر عنوان کرد و گفت: «نانوشته‌های لرستان» پژوهشی از سیدمحمد سیف‌زاده، کتاب دو جلدی «روزگار نیاکان ما» با عنوان فرعی گذری بر تاریخ سیاسی اجتماعی ایل پاپی، «فرماندهی خلیج‌فارس» با عنوان فرعی تاریخ جنگ جهانی دوم در ایران و عراق ترجمه حسن جزایری از جمله کتاب‌های پرفروش نشر شاپورخواست به شمار می‌روند.
 
وی در گله از برگزارکنندگان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: میزان فضای اختصاص یافته به غرفه شاپورخواست نصف فضایی است که برای چیدمان کتاب‌ها نیاز داشتیم و کتاب‌ها بر روی هم قرار گرفته‌اند و به خوبی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار ندارند.
 
شهره ایزدی، مدیرمسوول انتشارات طلایه پرسو، کتاب‌های «منشأ خانواده»، «فاشیسم چیست؟» و «نظری گسترده بر تاریخ» را از جمله کتاب‌های پرفروش این نشر در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برشمرد.
 


در پایان عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران سه کتاب را جزو پرفروش‌های این غرفه برشمرد و گفت: اولین کتاب پرفروش «پاسداشت حقیقت» است که نقدی است بر خاطرات آقای منتظری، دومین کتاب پرفروش «پرسمان صلح» است که این کتاب شرحی است درباره طالبان و جنگ، سومین کتاب «بازی پیوند» که این کتاب شرحی است بر نقد خاطرات فرح دیبا از جمله کتاب‌های پرفروش دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها