شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
«شگرد» رمان‌خوانی و «برش»ی که عدالت آموزشی را پی گرفته است

در سرای دانش‌بنیان و فناوری‌های فرهنگی، موسساتی چون آکادمی برش که دغدغه عدالت آموزش دارد و شرکت شگرد در راستای تحقق آموزشی جامع تلاش می‌کند، حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرای دانش‌بنیان و فناوری‌های فرهنگی از بخش‌های جنبی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که فناورانه به حوزه آموزش نگاه می‌کند و شرکت‌ها و موسسات خاصی برای معرفی و ارائه محصولات را در خود جای داده است. 
 
در همین راستا، با مدیران آکادمی برش و شرکت شگرد به گفت‌وگو نشستیم تا از محتوای فعالیت‌های فرهنگی‌شان در بستر فناوری‌های دانش بنیان آگاه شویم که در ادامه می‌آید:
 
حاضران سالن دانش‌بنیان یاس دغدغه کتاب و آموزش دارند
حمید خزائی مدیر اجرایی آکادمی برش می‌گوید: سالن دانش‌بنیان یاس از بخش‌های جنبی نمایشگاه محسوب می‌شود؛ اغلب شرکت‌های دانش بنیان در این سالن حضور دارند و در حوزه‌های مختلف این عرصه مشغول به کار هستند. البته شاید این شرکت‌ها رابطه مستقیمی با کتاب‌خوانی نداشته باشند اما دارای نرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی مرتبط با کتاب هستند‌.
 
وی با بیان اینکه مخاطب‌های این شرکت‌ها بیشتر دغدغه‌مندان حوزه کودک و نوجوان و متقاضی محصولات مراکز مرتبط با آن‌ها هستند، ادامه می‌دهد: ما در اینجا تولیدات رسانه‌ای و پلتفرمی داریم که صفر تا صد یک جشنواره را برگزار می‌‌کند و اغلب مراجعه کنندگان که علاقمند ‌به برگزاری یک رویداد با پشتیبانی همه جانبه هستند، از این رویکرد استقبال می‌کنند.
 
خزائی در ادامه درباره آکادمی برش می‌گوید: این آکادمی زیر مجموعه موسسه توسعه فرهنگ است که با دغدغه عدالت آموزشی در حوزه هنر تشکیل شده است چرا که در مدارس ما بحث هنر مغفول مانده است. آکادمی ما بیشتر در حوزه کارهای گرافیکی و فیلم فعالیت دارد. ما دو جشنواره به نام‌های فیلم کوتاه دانش‌آموزی مدرسه و جشنواره عکس گرافیک مدرسه داریم. جشنواره عکس گرافیک سه دوره‌ و جشنواره فیلم مدرسه هفت دوره برگزار شده است.
 
او همچنین مطرح می‌‌کند: در دوره هفتم این جشنواره ۴ هزار و ۱۰۰ اثر از کل کشور شرکت کرده و ۱۱۰ نفر از آنها برگزیده شدند. این برگزیده‌ها قبل از جشنواره از طریق پلتفرم آموزش دیدند و بعد از جشنواره منتخبان نیز از طریق همان پلتفرم به صورت تخصصی، آموزش هنر دیده و بعد از آموزش‌ها وارد استودیوی برش خواهند شد و در نهایت از طریق آکادمی برای بچه‌های منتخب از طریق ارتباط با بیزینس‌ها، تولید کار می‌کنیم.
 
خزایی ادامه می‌دهد: بچه‌ها زمانی که از مقطع دانش‌آموزی خارج شوند، می‌توانند وارد مرحله شتاب‌دهی شده و با شتاب‌دهی یا با توجه به توانایی که دارند با ما در ارتباط هستند و آنها را برای کسب درآمد وارد بازار خواهیم کرد.
 
وی ادامه می‌دهد: ما از برگزاری رویداد و آموزش هیچ‌گونه درآمدی نداریم و حمایت‌محور به جلو حرکت می‌کنیم؛ از طریق سفارش دهنده‌ها کسب درآمد می‌کنیم.‌‌ بچه‌های علاقه‌مند به هنر که با ما در ارتباط هستند، می‌توانند از طریق پلتفرمی که ۳۰ هزار دیتابیس دارد آموزش‌ها را مشاهده کنند.
 
«شگرد» عصاره آموزش با برجسته‌ترین استادان
محسن مجیدی مدیر موسسه شگرد، درباره فعالیت‌ها این مرکز می‌گوید: شگرد، یک استارتاپ آموزشی است که سبک آموزشی جدید را راه‌اندازی کرده و ما در آن الگوی مستر کلاس را پیاده می‌کنیم.
 
وی در ادامه توضیح می‌دهد: از برجسته‌ترین و زبده‌ترین استادان هر حوزه برای همکاری دعوت می‌کنیم؛ از آموزش فن و هنر و مهارتشان فیلم می‌گیریم و آن را به صورت آلبوم آموزشی در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم. این شیوه به صورت گسترده در ایران و به عنوان مجموعه واحد کمتر به مخاطب ارائه می‌شود.
  
مجیدی درباره آینده شگرد می‌گوید: نهایتِ این کار بعد چند سال، داشتن کاربردی‌ترین آلبومی است که در آن عصاره آموزش با استادان برجسته در موضوعات عمومی چون ورزش، مباحث علمی، هنر و انواع مهارت‌ها گنجانده می‌شود.
 
مدیر موسسه شگرد با اشاره به گسترده بودن موضوعات مطرح شده توضیح می‌دهد: شطرنج، شعر،‌ ترانه، رمان خوانی و عکاسی موضوعاتی است که سراغ آن رفتیم و البته این طبقه‌بندی‌ها گسترده‌تر است؛ سعی کردیم این آلبوم را با بیان و محتوای جذاب در حوزه‌هایی چون آشپزی، نقاشی، داستان‌نویسی، خطاطی و حتی در فعالیت‌های تخصصی‌تر مانند برنامه‌نویسی و دیزاین آی‌یوایکس در اختیار مخاطب قرار دهیم، این‌ در حالی است که بیشتر این موضوعات تخصصی فقط در مراکز عالی تدریس می‌شوند.
 
وی درباره استادانی که تاکنون در تهیه آلبوم‌های آموزشی کمک کرده‌اند، می‌گوید: در حوزه شطرنج آقای قائم مقامی، برای شعر و غزل استاد محمدعلی بهمنی، در حوزه ترانه عبدالجبار کاکایی و برای عکاسی کیارنگ علایی و در زمینه رمان‌خوانی احسان رضایی با ما همکاری کرده‌اند. این آلبوم‌ها مصاحبه و تاریخ‌نگاری نیست بلکه کاملا آموزش است و استاد درس خود را آموزش می‌دهد‌ و مخاطب آموزش را در این آلبوم‌ها از بهترین استادان این حوزه‌ها یاد می‌گیرد. 
 
از مزایای آلبوم‌ها این است که آموزش دست خود آموزش گیرنده است و می‌تواند از این آلبوم‌های آموزشی به صورت تکرار پذیر و در هر مکان و زمان استفاده کند‌.
 
محسن مجیدی درباره ترویج کتابخوانی در آلبوم آموزشی شگرد می‌گوید: موضوعی که درخصوص کتاب کار کردیم رمان‌خوانی است. ما سعی کردیم مجموعه‌های داستان و رمان را دسته‌بندی کنیم تا علاقه‌مندان رمان، راحت‌تر سراغش بروند و مخاطب می‌تواند سلیقه خود را به صورت نظم علمی اعمال کند و توسعه دهد و می‌تواند و مهمترین نویسنده‌های ژانری مورد علاقه‌اش را در این محتوا پیدا کند.‌ فردی که می‌خواهد وارد رمان خواندن حرفه‌ای شود می‌تواند به صورت ویدئویی از استاد این فن را یاد بگیرد و تمرین کند. استاد تکه‌هایی از قطعات داستان را می‌خواند و تدریس می‌‌کند و مخاطب می‌تواند با نظم خوبی سراغ این مبحث برود و برایش لذت بخش باشد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها