شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
«دختر آن‌سوی آینه»، «پس از بیست‌سال» «قطعه شورانگیز»ی نواخت

داستان‌های ایرانی باوجود هجوم آثار ترجمه هنوز هم در فهرست مطالعه مردم قرار دارند و از آن‌ها استقبال می‌شود. در این مطلب با پرفروش‌ترین داستان‌های ایرانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توانید آشنا شوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ یکی از بخش‌های جالب و کاربردی نمایشگاه کتاب برای کتاب‌خوانان این است که پس از پایان هر دوره، پرفروش‌ترین کتاب‌ها را بشناسند. این می‌تواند راهی باشد برای آن‌ها که انتخاب بعدی‌شان در خرید کتاب مشخص شود. بخش اول پرفروش‌ترین داستانی‌های ایرانی نمایشگاه قرار گرفته است و برای علاقه‌مندان به داستان‌های ایرانی بخش دوم داستان‌های تألیفی پرفروش سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران را هم آماده کرده‌ایم که در ادامه اسامی کتاب‌ها با معرفی کوتاهی از آن‌ها آمده است:

پاسار اثر مریم اسحاقی از نشر ثالث
«حس می‌کنم زیبایی‌اش هوای آسانسور را خفه‌کننده کرده و لب‌های زنانه و پذیرنده‌اش هم. یعنی بهزاد می‌توانست از این زیبایی مسحورکننده فرار کند؟ نگاهِ خطوط چهره‌اش می‌کنم، خطوطی مبهم و ناخوانا. رنجی نافذ از خطوط چهره‌اش ساطع می‌شود. انگار در خاکسپاری تمام مردگان شرکت کرده. معشوقه تمام خدایان بوده، تمام جنین‌های جهان را سقط کرده، انگار تمام مردگان زلزله را از زیر آوار کشیده باشد بیرون…»

کوچه عروس‌کشون اثر مهدی باتقوا از نشر ثالث
«تو ده یه بار فیلم آورده بودن تو مسجد با آپارات نشون بدن. فیلم توبهٔ نصوح مخملباف بود. اونم تو شب. مردها بهش می‌خندیدن و ما بچه‌ها نزدیک بود خونهٔ خدا رو نجس کنیم. مرتیکه فیلم ساخته بود. همه‌ش تو مرده شورخونه و قبرستون بود. تا یه هفته شب‌ها می‌رفتیم پهلو بابام می‌خوابیدیم. حافظ زیاد تصوراتش قوی نبود. ولی من همین که شب می‌شد انگار پام رو گذاشته بودم تو سینما و همه جای خونه داشت توبهٔ نصوح نشون می‌داد.»

آرونی را بکش اثر مریم محمدی از نشر ثالث
«می‌توان این رمان را در زمرۀ داستان‌های پرتپش و تریلر به حساب آورد. آرونی را بکش داستان زندگی دو زن است که متعاقب باگ‌های اقتصادی ناشی از تحریم توانسته‌اند طبقۀ اجتماعی خود را از متوسط به متومل تغییر دهند. زنانی که علی‌رغم دستیابی به قدرت اجتماعی و اقتصادی، درونی پرآشوب دارند و زندگی عاطفی و عاشقانۀ آنها متلاطم و آسیب‌دیده است.»

شب صورتی اثر مظفر سالاری از نشر معارف
«داستان کتاب به مدیریت عشق یک نوجوان می‌پردازد. نوجوانی که در شهر یزد عاشق می‌شود و پیرمردی به کمک او می‌آید. فضای کتاب در جغرافیای شهر یزد می‌گذرد و نویسنده در این رمان نیز مانند کتاب "رویای نیمه شب" نگاه مهدوی خود را حفظ کرده است.»

ستاره‌ها چیدنی نیستند اثر محمدعلی حبیب‌اللهیان از نشر معارف
«این اثر در واقع یک مقاله‌رمان و تلفیقی است از داستان و واقعیت؛ از چند شخصیت حقیقی همچون افراد آمریکانشین تا شخصیت اصلی داستان یعنی «سارا» و…. . این اثر تلاش دارد مقوله حجاب را از دو منظر مورد بررسی قرار دهد؛ اینکه آیا حجاب، آزادی را از زنان می‌گیرد یا به آنها عزت بیشتری می‌بخشد، دو پرسش اساسی است که در این کتاب مطرح می‌شود.»

خاما اثر یوسف علیخانی از نشر آموت
«"خاما" عاشقانه‌ای است که از دل جنگ و خون بیرون کشیده شده است که شاید کمتر شنیده و خوانده باشیم. روایتی از کردهایی را تعریف می‌کند که رضاخان آنها را به ارسباران تبعید می‌کند. جرم آنها مبارزه علیه ترک‌های کشور ترکیه در حاشیه کوه‌های آرارات بود. اکنون آنها در این تبعیدگاه چیزی جز خودشان ندارند. در این میان خلیل جوانی است که باب و دایه‌ای جسور و شریف دارد و خامایی که معشوقه است. عشق خلیل و خاما در این تبعیدگاه شنیدنی است.»

زاهو اثر یوسف علیخانی از نشر آموت
«"زاهو" یک قصه نیست، قصه هزارقصه‌ی زندگی است در متن پنج روزی که آدمی دیده. داستان گنجی است که تا به دنبال‌اش راه نیفتی، خودش را به تو نشان نمی‌دهد. همه‌ی ما زندگی‌مان پر است از قصه و کیست که حوصله کند و لحظه به لحظه‌اش را برای آب‌ها تعریف کند. اگر آدم آب و زمین و آسمان و عشق هستید و اسب خیالات‌تان آماده‌ی تاختن است، همراه شوید و این پنج روز را بخوانید»

پس از بیست‌سال اثر سلمان کدیور از انتشارات شهرستان ادب
«"پس از بیست سال" خواننده را به کوچه‌هایی می‌برد که در آن جوانان شامی که سرزمین‌شان قبلا توسط رومیان اداره می‌شد، اکنون در عصر ظهور اسلام نیز به رفتارهای همان دوره مشغول‌اند و مسئول آن، حکومت بنی‌امیه است که جهت حفظ قدرت خود، مسلمین را از اسلام حقیقی دور نگه داشته و فریبی به نام اسلام اموی را رواج می‌دهد. آن معرفت سرشار و آموزه‌های عمیق که به علی (ع) برمی‌گشت، چنان توسط امویان وارونه جلوه کرده بود که دیگر همه باورشان شده بود اسلام علی (ع) با اسلام محمد (ص) فرق دارد.»

ایران‌شهر جلد 1 تا 5 اثر محمدحسن شهسواری از انتشارات شهرستان ادب
«در نظر بگیر قهرمانی بی‌بدیل را که قصه ندارد. خود را با همه جسم و جان به دیوارهای قفس روزمرگی می‌کوبد برای رهاشدن و نشستن در قصه‌ای؛ قصه‌ای که بتواند با آن، همه شجاعت‌ها و فداکاری‌ها و نیک‌سرشتی‌ها و ذوب‌شدن‌ها و بازرستن‌هایش را بروز دهد. انسان‌های بزرگ از سرزمین‌هایی می‌آیند که توان سرودن حماسه‌های سترگ داشته باشند. این اثر روایت روزهای جنگ تحمیلی در خرمشهر است.»

دعبل و زلفا اثر مظفر سالاری از نشر به‌نشر (آستان قدس رضوی)
«دعبل خزاعی از مشهورترین شاعران و مدیحه‌سرایان اهل بیت بود که در زمان خلافای عباسی طی قرن دوم و سوم هجری می‌زیست. این اثر، ماجرای عاشقانه میان دعبل و همسرش زلفا را روایت می‌کند، اما این کتاب خود را محدود به عشق میان آن دو نمی‌کند بلکه در کنار آن، سعی می‌کند شرایط اجتماعی-سیاسی آن دوره را بازسازی کند.»

مرا با خودت ببر اثر مظفر سالاری از نشر به‌نشر (آستان قدس رضوی)
«این کتاب رمانی پرحادثه است که از دوران امام جواد علیه السلام روایت می‌شود. رمان داستانی عاشقانه دارد و درباره سه شخصیت بزرگ تشیع در زمانه امام جواد علیه‌السلام گفتگو می‌کند.»

آریزونا اثر امیرعباس میثمی از نشر کتابسرای تندیس
«آریزونا، داستانی در ژانر علمی-تخیلی همراه با المان‌های دیستوپیایی است. این داستان در زمان کنونی و در یک دنیای لامکان می‌گذرد و شامل هیچ مکانی (شهر یا کشور یا هر جای خاص دیگری) نیست، تنها مکان در داستان، یک زندان است. یک زندان خاص به‌وسعت کره زمین که تمام انسان‌ها در آن نقش زندانی را دارند. آن‌ها در زندان متولد می‌شوند، روزگار می‌گذرانند و در نهایت از آن آزاد می‌شوند. در این میان، تنها تجربه زندانی‌ها از آزادی، فرآیندی است به‌نام هواخوری که هرکدام مجبور هستند آن را در نوجوانی، حداقل یک‌بار تجربه کنند. اما از آن‌جا که این فرآیند ترسناک است، بسیاری از زندانی‌ها از هواخوری گریزان هستند و دیگر هرگز به سراغ آن نمی‌روند. آراد هم یکی از این زندانی‌هاست که اولین هواخوری‌اش را چند سال زودتر از سن معمول انجام داده و همین باعث شده تا این تجربه برایش بسیار ترسناک‌تر از سایرین باشد. در حقیقت آریزونا داستان انتخاب‌کردن است، انتخاب اسارت یا آزادی.»

دختر آن سوی آینه اثر الیستا آقایی از نشر کتابسرای تندیس
«دنیایی که در آن، دیگر تصویری در آینه دیده نمی‌شود. سایه‌ها، جهان آن‌سوی آینه را تسخیر کرده‌اند. حالا دیگر آینه‌ها حکم گذرگاهی را دارند برای ورود مرگ و تباهی به دنیای ما. بازماندگان جهان آن‌سوی آینه که زمانی تصویر ما بوده‌اند، با عبور از گذرگاه، به این‌سو پناه آورده‌اند تا شاید از نابودی به دست سایه‌ها در امان بمانند. جنگی بزرگ در می‌گیرد. جنگی که به یک آخرالزمان ختم می‌شود. حالا پس از گذشت شش سال، زمین و ساکنانش با وضعیت جدید کنار آمده‌اند و به ثباتی نسبی رسیده‌اند. البته نه تمام دنیا، نه تمام ساکنانش...»

هفت جن اثر امید کوره‌چی از نشر کتابستان معرفت
«مجموعه "هفت جن" رمانی فانتزی است. داستان کتاب درمورد مبارزه آخرالزمانی است که بین اجنه و انسان­‌ها درمی‌گیرد. ماجرای عجیب این کتاب مو برتن مخاطب سیخ می‌کند. داستان از زبان اول شخص که قهرمان داستان نیز هست روایت می‌شود. او برای نجات میرانا که در دستان اجنه اسیر شده است، باید با هفت جن مبارزه ‌کند.»

رویای نیمه‌شب اثر مظفر سالاری از نشر کتابستان معرفت
«رویایی است از جنس عشق که در فضای مذهبی شهر حله در عراق، که زمانی جایگاه حوزه علمیه شیعه و زادگاه مجتهدان بسیاری بوده است، جریان دارد. این رمان در گونه ادبیات دینی قرار می‌گیرد. قرن سوم هجری است و در شهر حله کشمکش میان شیعه و سنی در جریان است، کشمکشی که حاکمان قدرت‌طلب به آن دامن می‌زنند. در این فضا هاشم که سنی است به ریحانه شیعه‌مذهب دل می‌بازد. موانع در راه این عشق بسیار است و هاشم می‌کوشد بر این موانع پیروز شود.»

سفر کوانتومی وال تنها اثر ایمان سرورپور از نشر ایجاز
«داستان سفر شجاعانه والی تنها با آرزوی یافتن صدایش و گوشی شنوا برای هم‌دلی است که به سفری درونی برای خودشناسی تبدیل می‌شود. ایمان سرورپور در این کتاب سخن‌های نهفته در وجود همه ما را بیان می‌کند. هر کدام از ما دست‌کم در بخشی از سفر با وال تنها هم‌ذات پنداری می‌کنیم. هر فصل از این داستان با یک شعر از مولانا که مرتبط با مفهوم آن فصل است تمام می‌شود.»

بعد از ابر اثر بابک زمانی از نشر ایجاز
«این رمان بر اساس واقعیت نوشته شده و ماجرای مردمی است در روستای "غرق آب" در استان ایلام که زندگی آنها تحت‌تأثیر یک پروژه سدسازی دستخوش تغییراتی می‌شود. این کتاب در سبک رئالیسم اجتماعی نوشته شده است و زندگی مشقت‌بار، رنج‌ها، دغدغه‌ها و واقعیات زندگی مردم روستای غرق آب را بازتاب می‌دهد.»

قطعه شورانگیز اثر منیرالسادات موسوی از نشر شاهد
«این مجموعه داستان در فضای مبارزات سیاسی مردم با رژیم شاهنشاهی دنبال می‌شود. نویسنده در جایگاه راوی اول شخص نشسته و داستان‌ها را از زاویه نگاه خود برای مخاطبش بازگو می‌کند. حضور در کوران مبارزه، زیستن در توفان پرتلاطمی از رویدادهای خطیر و خوفناک و تنفس در هنگامه‌های توامان پیکار و گریز و دوره‌های دشوار زندان و تبعید، همه و همه اذهان بیدار این مبارزان را به منابع ارزنده‌ای از خاطرات شگفت‌انگیز و تجارب عبرت‌آموز بدل ساخته است؛ آن‌چنان که شرح خاطرات این انسان‌های یگانه در قالب ادبیات داستانی؛ رمان، داستان بلند، داستان کوتاه می‌تواند مخاطبان و علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کند و به آثاری نغز و تاثیرگذار بدل شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها