دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
چه کتاب‌هایی در زمینه تاریخ توجه مخاطبان نمایشگاه کتاب را جلب کرد؟/ رفع شبهات با «ورود اسلام به ایران»

چه کتاب‌هایی در زمینه تاریخ نظر مخاطبان سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به خود جلب کرد؟ برای پاسخ به این پرسش به غرفه‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی، شیرازه ما، بدرقه جاویدان، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، علم و شیرازه کتاب ما مراجعه کردیم و پراستقبال‌ترین کتاب‌هایشان را جویا شدیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در روزهای پایانی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که تند و تند سبدها و چمدان‌های خرید کتاب پر می‌شود، این سوال پیش می‌آید که چه کتاب‌هایی مخاطبان بیشتری دارند و بازدیدکنندگان نمایشگاه چه آثاری را برای خرید و مطالعه می‌پسندند. یکی از راه‌های دریافت پرسش مطرح شده پرس و جو از غرفه‌های مستقر در نمایشگاه است. با مراجعه به غرفه‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتابستان، علم، بدرقه جاویدان، شیرازه کتاب ما و بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه‌ انقلاب اسلامی پرفروش‌ترین کتاب‌هایشان را جویا شدیم.     



نهضت امام با تکیه بر اسناد

کتاب «نهضت امام خمینی(ره)» در سه جلد از سوی سید حمید روحانی تالیف شده است. کتاب پیش از پیروزی انقلاب تالیف و به چاپ رسید. کتابی که اسناد نهضت امام خمینی(ره) را در دل خود جای داده است. در مقدمه کتاب آمده است: «کتابی که در پیش دارید گامی است برای رساندن واقعیت‌ها حقیقت‌ها واصالت‌ها به نسل‌های آینده و تمام انسان‌هایی که می‌خواهند از ماهیت و حقیقت انقلاب اسلامی به درستی آگاهی یابند و تلاشی است همراه و همگام با ملت مجاهد و قهرمان‌پرور ایران در زمینه تداوم انقلاب اسلامی. آنچه که کتاب[نهضت امام خمینی] را پرارزش و مفید ساخته علاوه براسناد بدست آمده از مرکزاسناد و... حضور آگاهانه نویسنده در این نهضت است.»



زندگی پرفراز و نشیب تیمورتاش

کتاب «تیمورتاش» به قلم باقر عاقلی که در چهارصد و هفتاد و شش صفحه، به همت انتشارات جاویدان به چاپ رسیده است. او از جمله نخستین کسانی بود که پس از گذشت محدوده یک سال از انقلاب مشروطه ایران، به جمع مشروطه‌خواهان پیوست اما ورود اصلی و اثربخش به عرصه سیاست کشور، وقتی بود که به عنوان جوان‌ترین عضو مجلس، از سوی مردم سبزوار به عنوان نماینده در دوره دوم مجلس شورای ملی پذیرفته شد. او تا وقتی که مجلس دوم با اولتیماتوم روسیه تعطیل شد، در این مقام باقی ماند و بعد از آن هم به ریاست قشون خراسان نائل شد. تیمورتاش حیات سیاسی پرفراز و نشیبی داشت و در طول زندگانی‌اش، به سمت‌های متفاوتی منصوب و از آن‌ها برکنار شد.



ابعاد مساله هسته‌ای ایران

کتاب «چالش‌های هسته‌ای»؛ این مجموعه به قلم یکی از پژوهشگران و دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تدوین شده و مباحثی از قبیل چیستی فناوری هسته‌ای، مفاهیم و اصطلاحات جاری مثل چرخه سوخت هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم، سانتریفیوژ، سو و... به زبان ساده، نیاز بشر به فناوری هسته‌ای، حساسیت بیش از حد جامعه‌ جهانی نسبت به این موضوع و در نهایت این که ابعاد و سطوح مسائل هسته‌ای ایران چیست و با دیپلماسی کنونی یا مطالب آینده مسائل هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟ را شامل می‌شود. به علاوه محقق با بازخوانی سیر مذاکره با غرب بر سر مساله هسته‌ای، بدعهدی و پیمان‌شکنی غربیان را به تصویر می‌کشد و برای ترسیم مسیر درست و انقلابی مواجهه با آمریکا و قدرت‌های اروپایی گزیده‌ای از سخنان امام خمینی(ره) را نقل کرده است.



از پاریز تا پاریس

«از پاریز تا پاریس»؛ سفرنامه‎‌ای است به قلم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی است. ‌او در این سفرنامه به اولین سال‌های سفر خود که از کوهستان پاریز آغاز گرفت، اشاره می‌کند. سفری که به سیرجان و با هدف تحصیل در مقطع ششم ابتدایی صورت گرفت و از همان سال‌ها، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی دائم در سفر بود. او جزییات دلنشینی را با همان زبان گرم و ساده‌ همیشگی‌اش بیان می‌کند؛ از نخستین دعای سفری که پدرش در گوش او خواند تا سفر به سرزمین‌ها و شهرهای مختلف، باستانی پاریزی این خاطرات را چنان زنده و ملموس بیان می‌کند که گویی خواننده با او از پاریز تا پاریس همسفر و همقدم بوده است.



کتابی برای رفع شبهه

کتاب «ورود اسلام به ایران» به قلم مصطفی محسنی: ورود اسلام به ایران، نقطه عطفی در تاریخ کشور ما است. اخیرا این مسئله و شبهه‌های مربوط به آن گسترش یافته و قضاوت درباره آن معمولا با افراط و تفریط همراه است، چنان که گروهی یک سره پیشینه و تمدن ایران را نادیده می گیرند و گروهی دیگر عامدانه و جاهلانه به نبرد با اسلام برمی خیزند. کتاب حاضر کوششی در راستای پاسخ علمی و پرسش محور به سوال‌هایی است که برای طیفی از ایرانیان، به ویژه جوانان و دانشجویان پیش آمده و در فضای حقیقی و مجازی رد و بدل می‌شود. این نوشتار به برخی شبهه‌ها از جمله اجبار در اسلام آوردن ایرانیان، کشتار وسیع، غارت و تجاوز بی‌حد، موضع علی(ع) دراین باره و حضور حسنین در فتح ایران به شیوه‌ای استدلالی و فروتنانه پاسخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها