یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
استقبال مخاطبان نمایشگاه از «50 سال با مهدی بیانی»/ از تاریخ فرهنگی تا فراز و فرود یک کارنامه سیاسی

روزهای پایانی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با مراجعه به غرفه‌ها از آنها پرسیدیم چه کتاب‌های تاریخی از سوی مخاطبان نمایشگاه مورد استقبال قرار گرفته است. در این گزارش پرفروش‌های انتشارات امیرکبیر، موسسه قدر ولایت، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بنیاد دایره‌المعارف اسلامی را جویا شدیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روزهای پایانی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان آن است که با ناشران درباره پرفروش‌ها صحبت کنیم. در هر غرفه‌ای آثاری وجود داشت که از سایر کتاب‌ها بیشتر مورد تقاضا بود در این میان کتاب‌های تاریخی هم از این چرخه بی‌نصیب نبود و در بعضی از موضوعات توجه بیشتری را به سمت خود جلب می‌کرد. برای آگاهی از پرفروش‌ها در زمینه تاریخ از برخی مسئولان غرفه سوال کردیم چه کتابی فروش بیشتری داشته است و آنها کتاب‌هایی را که مخاطب بیشتری داشت اعلام کردند. البته این گزارش شامل اسامی کتاب‌های پرفروش در بخش فیزیکی است.

یک سرگذشت تاریخی
«50 سال با مهدی بیانی» از سوی غرفه انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان پرفروش‌ترین کتاب معرفی شد. این کتاب شرحی بر زندگی نخستین رئیس کتابخانه ملی ایران نوشته حمیدرضا قلیچ‌خانی است. مهدی بیانی از خاندان مستوفیان فراهان در سال ۱۲۸۷ در همدان متولد شد. وی از نخستین فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از نخستین نسل فهرست‌نویسان و نسخه‌شناسان عصر معاصر است. در کتاب «پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی» علاوه بر شرحی بر احوال و آثار این هنرمند و هنرشناس فرهیخته به نقد و بررسی کتاب «احوال و آثار خوشنویسان» پرداخته شده و به همین دلیل این کتاب علاوه بر زندگی‌نامه دکتر بیانی، مرجعی برای پژوهشگران و به‌ویژه محققان عرصه خط و خوشنویسی به شمار می‌رود.

از عمران صلاحی تا احسان طبری
سی‌امین جلد دانشنامه جهان اسلام هم عنوان پرفروش غرفه بنیاد دایره‌المعارف اسلامی را از آن خود کرد. اين مجلد، شامل بخشی از مقالات حرف «ص» همه مقالات حرف «ض» و بخشی از مقالات حرف «ط»، يعنی از مدخل «صفيه بنت حُيیّ» (همسر پيامبر اكرم) تا «طرابزون (شهر و استانی در شمال‌شرق تركيه)» است كه به سرویراستاری دکتر غلامعلی حدادعادل، معاونت علمی حجت‌الاسلام حسن طارمی‌راد و با مشارکت اعضای علمی و اجرايی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع ارجمندی از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه تهيه و تدوين شده است.
 
برخی از 261 مقاله تأليف‌شده برای اين مجلد، به‌تفكيک 16 حوزه موضوعی-منطقه‌ای در جهان اسلام، شامل آسیای صغیر و بالکان: صوفيه، مصطفی ضرير، طاهر و زهره، طرابزون؛ ادبیات و زبان‌ها: عمران صلاحی، صنعتی‌زاده كرمانی، ضحاک، ضياء نخشبی، گويش طبری، طرزی افشار؛ ادبیات و زبان عربی: صلاح جاهين، ابوبكر صولی، ضمير، طبقات‌الشعرا، طرَديات؛ اسلام معاصر: صور اسرافيل، صهيونيسم، جلال طالبانی، خاندان طالقانی، طالقانی (سيدمحمود و اعظم‌السادات)، سيدضياء‌الدين طباطبائی، احسان طبری است.

نگاهی به تشکیل آمریکا
غرفه انتشارات امیرکبیر کتاب «آمریکا چگونه آمریکا شد؟» را یکی از کتاب‌های مورد علاقه مخاطبان این نشر دانست. کتاب حاضر تاریخ ایالات متحده امریکا را از آغاز اکتشاف تا پایان دهه 1960 مورد بررسی قرار داده است. ابتدای کتاب مربوط به اواخر قرن 15 میلادی است و از ساکنان اولیه امریکا، تاسیس مهاجرت و اسکان سفیدپوستان و برخورد با سرخ پوستان سخن به میان آمده است. در پایان نگاهی اجمالی به انقلاب، توسعه ارضی و اقتصادی، جنگ جهانی اول، بحران اقتصادی اواخر دهه 1920، جنگ جهانی دوم، جنگ سرد و سرانجام تشنج‌زدایی و … شده است.

نقد یک کارنامه سیاسی
مسئول غرفه موسسه فرهنگی قدر ولایت تازه‌ترین کتاب سعید میرزایی را از جمله پرفروش‌های این انتشارات معرفی کرد. کتاب «هاشمی‌رفسنجانی»با رویکرد بررسی افکار و عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت منتشر شده است. آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی، یک شخصیت اثرگذار در انقلاب اسلامی است که از دو دهه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا اواخر دهه چهل انقلاب، همواره در متن انقلاب اسلامی و مبارزات آن بوده است. بررسی متقن و مستند کارنامه چنین شخصیتی، بسیاری از زوایای تاریخی انقلاب اسلامی را در برمی‌گیرد و به تبیین و طرح آن می‌پردازد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها