سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
مطالعه پیرامون هنر

انتشارت سروش در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سه عنوان کتاب جدید در بخش هنر ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات سروش امسال با بیش از 400 عنوان کتاب که شامل چاپ اول و تجدید چاپ است در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است. از میان این عناوین، 3 عنوان کتاب جدید در بخش هنر این انتشارات عرضه شده است. 

کتاب «دفتر اول کاشی هفت رنگ، نقاشی روی کاشی با لعاب»، نوشته کریم حقیقی با مقدمه‌ای از هادی سیف؛ یکی از این کتاب‌ها است. در این جلد که به عنوان شروع آموزش هنر کاشی هفت رنگ است، به طریقی ساده و آسان، تولید این هنر زیبا توضیح داده شده که هیچ نیازی به بلد بودن هنر نقاشی نیست؛ با مطالعه همین جلد اول هنرجو می‌تواند به کار تولید کاشی هفت رنگ بپردازد و به راحتی وارد عرصه تولید کار هنری شود. در جلدهای بعدی مراحل پیشرفته‌تر طراحی آثار فاخری چون گل و مرغ و مینیاتور توضیح داده شده است.

در این کتاب سعی شده هم‌زمان با توضیح در مورد مراحل، به اجمال تاریخی از کار کاشی هفت‌رنگ، آماده‌سازی و فرآوری مواد و وسایل مورد نیاز هم به ترتیب مطرح شود و درهر بخش هم‌زمان با ارائه احتیاجات لازم به زبان ساده، طرز ساخت و تهیه یا انجام قسمتی از کار به ساده‌ترین روش شرح داده شود.

پس از مطالعه این کتاب که به ساده‌ترین روش، به طریقی توضیح داده است که برای تولید یک قاب کاشی هیچ نیازی به بلد بودن حتی هنر ناقشی نیست؛ هر هنروری می‌تواند با خواندن این کتاب وارد این عرصه هنری و از آن بهره‌مند شود. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بی شک یکی از بدیهی‌ترین شاخصه‌های ارتباط فکری بشر با عوالم غیرملموس و ماورالطبیعه، هنر است و هنر به معنای عام، تجلی ارتباط آفریدگار با انسان و زاییده لطیف‌ترین انعکاس روح آدمی است. ارتباطی نه به سادگی، بلکه با تلاش، پشتکار و عشق اما امکان‌پذیر برای هر علاقمند و صاحب دل.» از جمله فصول این کتاب می‌توان به هنر کاشی کاری، انتقال طرح روی کاشی، شیوه‌های رنگ‌آمیزی، قلم‌گیری با قلم مویی، سنجش میزان کتیرای رنگ و... اشاره کرد.

کتاب «مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر» نوشته دکتر صادق رشیدی؛ دومین کتاب تازه بخش هنر است. در مورد اهمیت این کتاب آمده است: «ادبیات نمایشی و تئاتر فعالیت‌هایی هستند که توسط نظریه فهمیده می‌شوند. تحلیل‌های نظری در مورد ادبیات نمایشی و تئاتر، صرفا با روش بوطیقایی، به توصیف اصول کلی این فعالیت‌های ادبی و هنری ختم نمی‌شود، بلکه از رویکردهای دیگر، مانند فلسفه یا نظریه‌های ادبی و علوم انسانی، استفاده می‌کند. این کتاب به منظور معرفی، تبیین و تحلیل جامع مهم‌ترین نظریه‌هایی نوشته شده است که امروزه در مطالعات ادبیات نمایشی و تئاتر، کاربردهای بسیاری دارند. این نظریه‌ها که عمدتا ویژگی‌های فرامتنی و انتقادی هم دارند، منظرهای مختلفی را به روی مطالعات علمی ادبیات نمایشی و تئاتر باز می‌کنند و به همین دلیل، زمینه را برای ورود به عرصه مطالعات بینارشته‌ای فراهم می‌کنند.

این کتاب با مثال‌هایی از نمایشنامه‌های مطرح جهان، به منظور آشنایی با نقش عملی نظریه‌های مورد بحث همراه است.  منطق و فلسفه ادبیات نمایشی و تئاتر، مبانی گفتمانی نقد ادبیات نمایشی، نظریه ساختارگرایی، ساختارهای جدید در ادبیات نمایشی:‌سم اسمایلی، نظریه نشانه‌شناسی، نظریه بینامتنیت و ابرمتنیت: باختین، کریستوا، ژنت و بارت؛ از جمله فصول این کتاب محسوب می‌شود.

سومین کتاب از این مجموعه، «نگاه خیره» به قلم عباس طاهری، تحلیلی پسااستعماری بر نگرش‌های شرق‌شناسانه به سینمای ایران است. فصول مختلف این کتاب شامل شرق شناسی و پسااستعماری؛ چگونه دیدن بخشی از جهان، فصل سینما، نگرش شرق شناسانه و رویکرد پسااستعماری، فصل سوم تحلیل پسااستعمارانه نگرش شرق‌شناسی در آثار منتخب سینمای ایران است. در این فصل به تحلیل فیلم‌های «گاو»، «طبیعت بیجان»، «دونده»، «خانه دوست کجاست»، «طعم گیلاس»، «رنگ خدا»، «دایره»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، «جدایی نادر از سیمین» و «ماهی و گربه» پرداخته شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «هنر به عنوان محمل اندیشه و فرهنگ و به عنوان ابزاری مهم با اثرگذاری گسترده بر عموم جامعه، یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که گفتمان شرق‌شناسی از طریق آن شکل گرفته و خود را فربه کرده است. در همه هنرها آن الگوهایی که صفت «جهانی» به معنای پایه، کلاسیک، جهان شمول را شکل داده و اساس و استاندارد هر رشته هنری را تعریف می‌کنند، الگوهایی اروپایی هستند که با یدک کشیدن عنوان جهانی اعتبار مازادی کسب کرده‌اند. الگوهای اروپایی هنر به عنوان اساس و پایه تمامی هنرها یکی از شکل‌های اروپامحوری بوده و هنرهای بومی، محلی، ملی و تاریخی‌ای که خارج از سیر تطور هنر غرب شکل گرفته و رشد کرده‌اند را با خطر مواجه می‌کند. ابتدایی‌ترین ریشه‌های شرق‌شناسی در تاریخ، از دل ادبیات نمایشی یونان و تاریخ ادبیات گونه هرودت بیرون می‌زند.»

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (بیست‌ویک تا سی‌ویک اردیبهشت ماه) با شعار «با کتاب سلامتیم» به شکل حضور در مصلی امام خمینی (ره) و مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.
 
 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها