پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
شرح تاریخ فرهنگی ایران در مجموعه کتاب‌های «ایرانشهر»/ چاپ کتابی که باعث ثبت جهانی اورامان شد

محسن محمودی گفت: مجموعه «ایرانشهر» به نوعی تاریخ فرهنگی ایران است که جزو کتاب‌های بی‌نظیر، ارزشمند و ماندگار محسوب می‌شود که داده‌ها با سندیت کامل و جامع در این کتاب به چاپ رسیده است و جا دارد چندین بار تجدید چاپ شود و می‌توان گفت انتشارات یونسکو مجموعه کتاب‌هایی دارد که خود آن کتاب‌ها تاریخ شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محسن محمودی، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابدار کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو که در غرفه کمیسیون ملی یونسکو در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران حضور داشت، گفت: کمیسیون ملی یونسکو که نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو در پاریس و دفاتر منطقه‌ای مربوط به آن است، دارای شخصیت حقوقی و اهدافی است. مشارکت در فعالیت‌های یونسکو به منظور استقرار صلح و ایجاد تفاهم متقابل میان ملت‌ها از طریق اشاعه دانش و معرفت و اهتمام در امر نشر فرهنگ و آموزش، تلاش برای برقراری، حفظ و گسترش عدالت، آزادی و حقوق اساسی افراد انسانی با الهام از اصول اسلامی و اهداف یونسکو از راه همکاری با سازمان مرکزی یونسکو و مؤسسات تابعه آن، تلاش برای اعتلای فرهنگ و ارزش‌های انسانی و مبارزه با مفاسد اخلاقی از راه تبادل فکری با صاحب‌نظران در قلمرو ادیان و مذاهب از اهداف کمیسیون ملی یونسکو است.

تعلیم و تربیت و علم اخلاق، کوشش در غنی‌کردن اندیشه بشری از راه نشر و توسعه دانش به منظور ارتقاء فضیلت‌های انسانی، شناخت فرهنگ‌های گوناگون جوامع و معرفی فرهنگ اسلامی و میراث فرهنگی ایران، تعمیم آموزش و نیز مبارزه با بی‌سوادی به عنوان مانع اصلی تعالی فکری و توسعه فرهنگی، از طریق همکاری با یونسکو و مؤسسات همسو، همکاری و همگامی در ایجاد سامانه نوین ارتباطات برای مبادله گسترده اطلاعات در مقیاس جهانی و مقابله با انحصارطلبی قدرت‌های سلطه‌جوی جهانی در این زمینه ازدیگر اهداف این کمیسیون است.

وی افزود: رسالت اصلی کمیسیون ملی یونسکو در کشور، تعیین خلأها، تمرکز نیروها بر حوزه‌های اولویت‌دار و بحران‌زای ملی و جهانی و اجتناب از تلاش‌های حاشیه‌ای است. کانون اصلی فعالیت‌ها، مطالعه و بررسی اندیشه‌ها و تبادل اطلاعات و توسعه توان و ظرفیت کشور در زمینه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات با توجه به معیارهای بین‌المللی است.
 
محمودی با اشاره به حضور انتشارات یونسکو در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: انتشارات یونسکو با توجه به اهداف و برنامه‌های مهم یونسکو مشغول فعالیت است. توجه به حوزه بانوان، حوزه آموزش، حوزه محیط‌زیست از جمله اهداف مهم یونسکو به شمار می‌رود که عملکرد یونسکو بر اساس این اهداف انجام می‌گیرد.
 
وی با بیان این‌که کتاب‌های یونسکو از سال 1327 تا امروز بیشتر این حیطه‌ها را شامل می‌شود، بیان کرد: هر چند در ادوار مختلف با توجه به نیازهایی که پیدا می‌شد و یونسکو می‌توانست کاری انجام بدهد تا این نیازها برطرف شود، این کارها را انجام داده است، مثل چاپ کتاب در حوزه فلسفه و یا چاپ گزیده امثال و حکم دهخدا در دهه 1340.
 
محمودی با بیان این‌که ما کتاب ارزشمند «ایرانشهر» را داریم که سال 1342 چاپ شده است، افزود: مجموعه ایرانشهر یک کتاب 4 جلدی است که در دو مجلد چاپ شده است، این کتاب در سال 1342 و در زمان علی‌اصغر حکمت برای اولین بار به چاپ رسیده است. فصل‌ها و جلدهای مختلف این کتاب بر اساس جغرافیای ایران، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران با سند و به قلم تاریخ‌نگاران برجسته آن زمان نوشته شده است. مجموعه ایرانشهر به نوعی تاریخ فرهنگی ایران است که جزو کتاب‌های بی‌نظیر، ارزشمند و ماندگار محسوب می‌شود که داده‌ها با سندیت کامل و جامع در این کتاب به چاپ رسیده است و جا دارد چندین بار تجدید چاپ شود و می‌توان گفت انتشارات یونسکو مجموعه کتاب‌هایی دارد که خود آن کتاب‌ها تاریخ شده‌اند.
 
کتابدار کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو «اورامان» را کتاب دیگری از انتشارات یونسکو عنوان کرد و گفت: کتاب «اورامان» شامل مجموعه عکس‌های بی‌نظیری است که از منطقه اورامان به  چاپ رسیده است و چاپ این کتاب سبب شد تا اتفاق بزرگی رقم بخورد، چاپ شاهکار این مجموعه عکس‌ها و پیگیری یونسکو سبب شد تا اورامان ثبت جهانی شود.
 
محمودی کتاب «روی دوش مردم» با عنوان فرعی روایت صد سال ورزش ایران را کتاب دیگر انتشارات یونسکو عنوان کرد و افزود: این کتاب به نوعی تاریخ ورزش ایران است به قلم منوچهر زندی و ابراهیم افشار که بسیار جامع و کامل درباره ورزش ایران سخن گفته است.
 
وی بیان کرد: «کرشمه ردیف آوازی در موسیقی دستگاهی ایران روش تحریری» به نگارش منصور اعظمی‌کیا کتاب دیگری است که سال 1400 به چاپ رسیده است. کرشمه یک ردیف آوازی در ردیف آوازی موسیقی اصفهانی است. نکته جالب توجه این است که کار بی‌نظیری در این کتاب حتی برای اولین بار انجام گرفته است؛ برای هر ردیف آوازی بالای 6 شعر و یک سی‌دی گذاشته شده است که نگارش‌کننده ردیف‌ها و مولف به اجرا نیز پرداخته و سی‌دی اجرا نیز به همراه کتاب عرضه می‌شود. این کتاب اکنون به همت انتشارات یونسکو و شهرداری اصفهان به چاپ رسیده است و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 
محمودی افزود: برای غرفه کمیسیون ملی تصمیم داشتیم با توجه به نفیس بودن و نادر بودن بسیاری از کتب منتشر شده از جانب انتشارات کمیسیون ملی یونسکو، خلاصه‌ای از تمام کتب و منابع اطلاعاتی منتشر شده از جانب این انتشاراتی را معرفی کنیم تا سبب آشنایی افراد با این منابع شویم، در این راستا خلاصه‌ای از تمام کتب به انضمام اطلاعات مختصر کتابشناختی از منابع و تصویری از آن منبع را در صفحاتی مجزا روی سایت کمیسیون ملی قرار دادیم، برای هر صفحه کد کیو آر تهیه شد تا مراجعان به غرفه کمیسیون نسبت به وجود منابع ارزشمند این سازمان آگاهی پیدا کنند و از این طریق منابع دسترس‌پذیر شوند که این اقدامات مبنا و شروع دیجیتال‌سازی این منابع است.
 
محمودی بیان کرد: یونسکو تاکید بر استفاده‌پذیر ساختن و ایجاد دسترسی با کمترین محدودیت ممکن نسبت به منابع و کتابخانه خود را دارد که در این راستا اقدام به عضوگیری در نمایشگاه کره است. بسیار مشتاقیم که در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از نمایشگاه کتاب فرم اطلاعات افراد را به نرم‌افزار جامع کتابخانه کمیسیون انتقال دهیم و شرایط استفاده از منابع را برای افراد هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری برای اعضا مهیا کنیم.
 
انتشارات کمیسیون ملی یونسکو  در شبستان، بخش بین‌الملل، طبقه دوم، غرفه 20 در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها