یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
از آرنوفسکی تا روسلینی

بخش هنر و به ویژه سینما، از بخش‌های پرمخاطب نمایشگاه کتاب تهران است، به طوری که برخی ناشران غیر تخصصی این حوزه نیز در طول سال چند عنوان کتاب را به این موضوع اختصاص می‌دهند. انتشارات نقد فرهنگ نیز یکی از این ناشران است که با دو عنوان کتاب سینمایی در میان انبوه کتاب‌های خود حضور پیدا کرده است. در ادامه به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «واکاوی شخصیت‌‌پردازی در سینمای دارن آرنوفسکی» به قلم بهزاد اسدی و سعید یزدانی است. آرنوفسکی از سینماگرانی است که سینما را می شناسد. یکی از مهم‌ترین ویژگی اغلب فیلم‌های او، فضای سوررئال آنها و پرتاب شدن ناگهانی شخصیت‌ها از یک دنیا به دنیایی دیگر با مختصات و احساسات متفاوت و متناقض است. چنین فضایی این امکان را فراهم می‌کند تا در غالب فیلم‌های او، پیچیدگی‌های فرمی و محتوایی به در هم آمیزی‌های جذاب میان خیال و واقعیت منجر شود. همچنین بقا و میل به حفظ زندگی عنصر مضمونی تقریبا ثابتی در آثار آرنوفسکی است که به اشکال گوناگون و با شدت و ضعف مختلف در فیلم‌هایش قابل ردیابی است. این کتاب حاصل پژوهشی است که به بررسی آثار دارن آرنوفسکی، کارگردان مهم سینمای معاصر در سبک پست مدرن و سوررئال پرداخته است. او با ساخت هفت فیلم مهم توانسته است اثری بزرگ و شگرف بر عالم سینما بگذارد.

 

در این پژوهش دو فیلم معناگرای این کارگردان، یعنی «مرثیه‌ای بر یک رویا» و «قوی سیاه» از نظر شخصیت‌پردازی تحلیل شده‌اند و به چگونگی پرداخت روانکاوانه شخصیت‌ها در قصه فیلم‌ها، بازی گرفتن از بازیگران و همچنین پیوند افکار شخصی کارگردان با مسیر فیلم‌سازی او پرداخته شده است.

آرنوفسکی با جنبه‌های مختلفی از جمله زوال، پوچی، تنهایی، عشق و اعتیاد و همچنین بر فلسفه و روانشناسی احاطه جامع دارد و می‌تواند در قالب‌ها و بسترهای گوناگون، حرف و اندیشه‌اش را به وضوح ارائه کند و سینمای شخصی خود را بیافریند.

کتاب «روبرتو روسلینی؛ بدن‌های در حال سقوط» نوشته پیتر بوندانلا و ترجمه خلیلی و با انضمام مقاله ژاک رانسیر؛ دیگر کتاب سینمایی نشر نقد فرهنگ است. کتاب فیلم‌های روبرتو روسلینی، دوره کاری یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌سازان ایتالیا را با بررسی مبسوط هفت فیلمی مرور می‌کند که نشانگر نقاط عطف فعالیت او هستند. «مردی با صلیب»، «رم؛ شهر بی دفاع»، «پاییزا»، «ماشینی برای کشتن آدم‌های بد»، «سفر به ایتالیا»، «ژنرال دلارووره» و «به قدرت رسیدن لویی چهاردهم».



کتاب با آثار دوران فاشیسم روسلینی آغاز می‌شود و سهم اساسی او در نئورئالیسم را بررسی می‌کند. یعنی سهم او در سبک سینمایی تازه‌ای که بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم شکوفا شد. اما سبک همیشه در حال تکامل روسلینی، برای به منصه ظهور رساندن جنبه‌های دیگر نگاه خیره دوربین، از رئالیسم اجتماعی صرف فراروی کرد و این را می‌توان در فیلم‌هایی دید که وی در دهه پنجاه با اینگرید برگمان ساخت؛ این آثار مردم‌پسند نبودند ولی تاثیر بسیار زیادی بر منتقدین و کارگردان‌های موج نوی فرانسه داشتند. دوره آخر کاری روسلینی بازگشتی به دوره نئورئالیستی اوست، ولی این نئورئالیسم حالا مورد بازاندیشی انتقادی قرار گرفته است، چه در آثاری مانند ژنرال دلارووره که به لحاظ تجاری موفقیت آمیز بود و چه در چرخش متعاقب او به سوی ساخت فیلم‌های آموزشی برای تلویزیون. کتاب فیلم‌های روبرتو روسلینی با تاکید بر رابطه روسلینی با رئالیسم سینمایی، ابعاد زیبایی‌شناختی روش کاری این هنرمند را عمیقا کاوش می‌کند.

کتاب «حیات اجتماعی هنر؛ مقدمه‌ای بر تاریخ و جامعه‌شناسی هنر» نوشته عباس نعیمی جورشری از دیگر کتاب‌های تازه نشر نقد فرهنگ است که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.  در این کتاب آمده است: «سخن گفتن درباره هنر و ابعاد اجتماعی آن دارای زوایای پیچیده مفهومی است. از آنجا که کتاب‌های موجود در این حوزه پژوهشی محدود بوده و عمدتا نیز به سطح تخصصی تعلق می‌گیرند. درک مباحث آن‌ها نسبتا دشوار است. این امر ضرورت تالیف آثاری از سنخ مبانی را افزایش می‌دهد. حیات اجتماعی هنر پژوهشی است مقدماتی در تاریخ و جامعه‌شناسی هنرها که با ترسیم کلیات هر رشته، بستری فراهم نموده تا مخاطب با مبانی آنها آشنا شود و ورود به محورهای تخصصی تسهیل گرد.

سخن گفتن درباره هنر و ابعاد اجتماعی آن دارای زوایای پیچیده مفهومی است. از آنجا که کتاب‌های موجود در این حوزه پژوهشی محدود بوده و عمدتا نیز به سطح تخصصی تعلق می‌گیرند، درک مباحث آنها نسبتا دشوار است. این امر ضرورت تالیف آثاری از سنخ مبانی را افزایش می‌دهد. حیات اجتماعی هنر پژوهشی است مقدماتی در تاریخ و جامعه‌شناسی هنرها که با ترسیم کلیات هر رشته، بستری فراهم نموده تا مخاطب با مبانی آن‌ها آشنا شود و ورود به محورهای تخصصی تسهیل گردد. در اثر حاضر مولف کوشش نموده با طرحی پژوهشی، بیانی ساده، جداول چندگانه و تصاویر متنوع، انتقال دانش اجتماعی هنر را آسان و نقشه‌ای مدون برای مطالعات بعدی مخاطبان ترسیم کند.»

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (بیست‌ویک تا سی‌ویک اردیبهشت ماه)‌ با شعار «با کتاب سلامتیم» به شکل حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و مجازی در Ketab.ir در حال برگزاری است.
  
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها