پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کتابخانه «فرهنگ» بالاجاده؛ بالانشینی یار مهربان در دل یک روستا

کتابخانه مستقل «فرهنگ» روستای بالاجاده در بهار کتاب و کتابخوانی به سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمد و به معرفی اقدامات و فعالیت‌‌های خود به عنوان روستای دوستدار کتاب پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتابخانه عمومی مستقل «فرهنگ» در روستای بالاجاده استان گرگان، یکی از میهمانان سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. کتابخانه‌ای غیردولتی با بیش از 23 هزار جلد کتاب که در دهه 50 فعالیت خود را با 100 عنوان کتاب آغاز کرد.
 
«محمد رایجی» موسس این کتابخانه است، یک معلم بازنشسته که تابستان 1357 تنها کتابخانه روستای بالاجاده را با یک قفسه‌ دست‌ساز چوبی در خانه قدیمی و موروثی تاسیس کرد. این کتابخانه 20 سال به همین سبک و سیاق به فعالیت خود ادامه داد اما در زمستان سال 1397 با مشارکت مردم و تلاش رایجی مرمت و بازسازی شد.
 
خانه اجدادی محمد رایجی تجدید بنا شد و بار دیگر در سال 1397 افتتاح شد. سه سال بعد در تابستان سال 1400 به ساختمان تخلیه شده مدرسه روستا منتقل شد. او توانست به مدت سه سال از آموزش و پرورش، این ساختمان را اجاره کند و شهریور همین سال، مراسم افتتاح دیگری به‌همین بهانه برگزار کرد. 

اکنون کلاس‌های مدرسه به مخازن و سالن‌های مطالعه تبدیل شده‌اند و علاوه بر 23 هزار جلد کتاب، 6 هزار جلد مجله و 2 هزار نرم‌افزار و فیلم‌های ویدئویی در این کتابخانه برای استفاده اعضا وجود دارد؛ این کتابخانه، 5 مخزن دارد که 2 مخزن آن مختص به کتاب‌های مرجع و مجلات است. همچنین سه کلاس درس به سالن مطالعه و یک کلاس به‌عنوان دفتر پیش‌بینی شده است. 
 
محمد رایجی که این‌روزها در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد، با بیان این‌که 500 نفر از ساکنان روستای بالاجاده و روستاهای همجوار در این کتابخانه عضویت دارند، می‌گوید: بخش زیادی از منابع کتابخانه به همت مردم، نهادها و بخش‌های مختلف تامین می‌شود و تلاش می‌کنیم که جدیدترین منابع حوزه‌های مختلف را برای استفاده دانش‌آموزان و مردم منطقه فراهم کنیم.
 
او با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه فرهنگ، توضیح می‌دهد: به‌صورت ماهانه یکسری نشست تخصصی داریم که شامل شب شعر، نشست‌های قرآنی، معلمان آسمانی، تعاملات فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی است. 
 
رایجی همچنین از برگزاری نمایشگا کتاب در کنار سایر فعالیت‌های کتابخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: توسعه فرهنگی و توجه به افزایش علم و دانش در میان کودکان و نوجوانان روستا از‌جمله اهداف اصلی تاسیس این کتابخانه است، این‌ روزها هم که در نمایشگاه کتاب حضور داریم تلاش داریم بخش عمده برنامه‌ها و کارهای خود را به مخاطبان معرفی کنیم تا همه بدانند، کتابخوانی در روستای بالاجاده نهادینه شده است.
 
روستای بالاجاده از معدود روستاهایی است که از 45 سال پیش به‌عنوان یک روستای دوستدار کتاب میزبان فعالیت‌های فرهنگی مختلفی است. انتشار نشریه «چمتا» و رادیوی محلی برخی از فعالیت‌های فرهنگی بالا جاده است؛ روستایی که در این سال‌ها توانسته با تربیت و پرورش یک نسل موفق کمک کند؛ پرورش نسل کتابخوان از دل روستای دوستدار کتاب..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها