چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
پیچیدن عطر جبهه‌ها در فضای نمایشگاه کتاب

در اولین روز از نمایشگاه کتاب، ناشران دفاع مقدس هرچند هنوز به طور کامل مستقر نشده اند، اما غرفه هایی که کارشان را شروع کرده اند با آذین بندی و فضاسازی به خوبی حال و هوای دوران دفاع مقدس را در نمایشگاه تداعی کرده اند. در این میان بسیاری از غرفه ها هم هستند که تمرکز محوری شان بر شخصیت و نقش سردار قاسم سلیمانی است که توسط دولت آمریکا ترور شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ بالاخره انتظار عاشقان فرهنگ و کتاب به سر رسید و بعد از دوسال وقفه اجباری در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به شیوه حضوری، با تصمیم سیاست‌گذاران فرهنگی کشور در سال جاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی کار خود را آغاز کرد. البته با توجه به تجربیات موفق برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در دوره‌های گذشته، دوره سی و سوم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شیوه ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می‌شود.

در این دوره از نمایشگاه کتاب ناشران حوزه دفاع مقدس هم حضور پررنگی داشتند. گشتی در بین غرفه‌های ناشران این حوزه در شبستان مصلی نشان می‌دهد که با دست پُر به نمایشگاه آمده‌اند و حضورشان تداعی‌گر حال و هوای جبهه‌های جنگ تحمیلی در دهه ۶۰ است. از ورودی ۱۷ یا ۱۹ شرقی شبستان که وارد می‌شوید کمی که جلوتر بیایید تا حوالی میانه شبستان به غرفه "مکتب حاج قاسم" می‌رسید. کتاب سربازنامه به عنوان یک اثر مشابه شاهنامه فردوسی خودنمایی می‌کند.



غرفه را با ستون‌های بلند سبز رنگ همراه با عکس‌های مختلفی از حاج قاسم سلیمانی تزئین کرده‌اند. داخل غرفه از همان دقایق ابتدایی با چند نفر پُر می‌شود. در داخل غرفه فضایی فراهم شده تا بازدیدکنندگان، کتاب مدنظرشان را تورّق کنند. از کنار راهروی ۱۴ و غرفه مکتب حاج قاسم که بگذرید اگر بخواهی بازدید را در گوشه‌های سالن ادامه دهید به غرفه پیام آزادگان می‌رسید‌. ناشری که آثاری درباره مرحوم ابوترابی، آزاده شاخص دوران دفاع مقدس منتشر می‌کند. 



مسئولان غرفه «سرشان» به گفت‌وگو  با میترا لبافی، خبرنگار فرهنگی صداوسیما مشغولند. امسال هم «پیام آزادگان» با کتاب‌های متعدد و تخصصی درباره دوران اسارت آزادگان به نمایشگاه آمده است. انتشارات «دارخوین» هم حوالی راهرو شماره ۱۴ گوشه سمت راست مستقر شده است. فقط بنرهایی از شهید حججی و چند شهید شاخص همچون شهید کاظمی بر دیواره‌های غرفه نصب هستند.



انتشارات سرزمین ستارگان هم از دکوراسیون و غرفه‌های خود رونمایی کرده است. دور تا دور غرفه‌ با بنرهایی از تصاویر شهدا پوشانده شده و تصویر شهید زین الدین بر دیواره غرفه خودنمایی می‌کند.



راهروهای گوشه سمت راست نمایشگاه را که ادامه بدهید به نشر شاهد می‌رسید، کار غرفه آرایی تازه تمام شده، موکت قرمزی را پهن می‌کنند. ترکیب رنگ سفید و قرمز در دکوراسیون غرفه تضاد جالبی ایجاد کرده و شاید تشبیهی به شهدای گلگون کفن در دوران مقدس مناسب باشد. 


نشر صریر هم در همان حوالی است. اما اگر مسیرتان را از نشر شاهد تغییر ندهید به غرفه سوره مهر و نشر معارف می‌رسید. سوره مهر با دکوراسیونی مشابه سال‌های قبل خود در نمایشگاه حاضر است و آثار حوزه دفاع مقدس این انتشارات هم در میان کتاب‌ها خودنمایی می‌کند. 


نشر معارف هم در راهرو ۲۷ قرار دارد. این ناشر هرچند به حوزه دفاع مقدس شناخته نمی‌شود اما چند کتاب در این رابطه در معرض نمایش قرار داده و تصویر شهید آوینی روی جلد یکی از کتاب‌ها دوران دفاع مقدس را تداعی می‌کند.



از همان راهروی ۲۷ اگر بخواهید به ضلع دیگر شبستان بروید گذرتان به نشر یا زهرا (س) می‌افتد. در دکوراسیون این غرفه یک حجله هم نصب شده که بسیار جلب توجه می‌کند و به راحتی می‌تواند مخاطب را به دوران سال‌های جنگ ببرد که بعد از پاتک‌های عراقی‌های بعثی سر کوچه‌ و خیابان‌ها از حجله شهدا نورانی می‌شد.



انتشارات روایت فتح را هم می‌توانید در همان راهروهای میانی پیدا کنید. در اینجا هم کار غرفه آرایی تمام نشده اما در حاشیه آن جلسه‌ای بین صاحب نظران برپا شده است.


رد پای آثار مرتبط با سردار سلیمانی یکبار دیگر در راهرو ۱۸ پیدا می‌شود‌. از لهجه کرمانی صاحبان غرفه مشخص می‌شود که مهمان شهرستانی نمایشگاه هستند و همشهری با سردار سلیمانی. انتشارات‌شان را به نام «شهید حاج قاسم سلیمانی» نام‌گذاری کرده‌اند.


نشر سوره سبز هم که در این چند سال آثار شاخصی را ارایه کرده است می توانید در همان ضلع سمت راست شبستان و در میان ناشرانی که اسم شان با حرف «س» شروع می‌شود بیابید. در اینجا هم حال و هوای غرفه شهدایی است. 



در ادامه مسیر در ضلع سمت چپ شبستان و جنب راهرو شماره ۱۵ می‌توانید غرفه شهید کاظمی را ببینید. در دکوراسیون و غرفه آرایی سنگ تمام گذاشته‌اند و مشخص است که با ارائه آثار جدید و متنوع و نیز فضاسازی متناسب با حوزه دفاع مقدس روزهای پرمخاطبی را خواهند داشت.



در ادامه این گشت و گذار داخل نمایشگاهی، گذرم به غرفه «حماسه یاران» افتاد. کتاب «ازدواج به سبک شهدایشان» در اینجا به چشمم می‌آید. تعداد کتاب‌ها زیاد نیستند اما در کنار هم آثار مشابه را چیده‌اند و چشمان مخاطب فرصت بهتری برای ارزیابی آثارشان دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها