دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
شکسپیر دینی‌ترین و مذهبی‌ترین درام نویس جهان است/ آینده تئاتر ایران در مسجد رقم می‌خورد/

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت:‌ شکسپیر دینی‌ترین و مذهبی‌ترین درام‌نویس جهان است. تئاتر از مذهب جدا نیست. در تئاتر موظفیم به اخلاق و مسائل انسانی بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سلسله رویداد آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد، امروز (19 اردیبهشت) در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید به اهمیت و جایگاه این رویداد گفت: تئاتر بچه‌های مسجد حدود پنج سال است به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کرده است. البته این رویداد محدود به همین دوره کوتاه نیست و آغاز فعالیت آن به دهه هفتاد باز می‌گردد؛ اما متاسفانه در آن دوره به دلیل برخی کج‌سلیقگی‌های مدیران، متوقف شد. در طرح تئاتر بچه‌های مسجد ما به دنبال تحقق شعاری هستیم که سال‌هاست عملی نشده است. شعار «تئاتر برای همه و تئاتر برای مردم» هیچگاه از سوی اهالی تئاتر عملی نشد و در حد شعار باقی ماند. سال‌هاست شاهد این نقصان هستیم که تئاتر متعلق به مردم نیست و به قشر خاصی اختصاص یافته است؛ محدود به چند تماشاخانه شده و با عموم مردم ارتباطی ندارد. حتی گروهی از اهالی تئاتر نیز این شیوه از تئاتر را پس می‌زنند. تئاتری که در ساختار و محتوا و موضوع سنخیتی با ما ندارد.

کوروش زارعی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فرهنگ و تمدنی غنی دارد. بر این اساس، باید در چارچوب سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی اثر در خور شکل بگیرد. تئاترهای امروز متاسفانه از این ویژگی برخوردار نیستند. در حوزه هنری ما تئاتر را به روستاها بردیم. سال گذشته در روستایی در شهرستان میناب این طرح را اجرا کردیم. تولیدات ما صرفا به مراکز استان‌ها محدود نمی‌شود. اگر بخواهیم به شعار «تئاتر برای همه» عمل کنیم، به مراکز استان‌ها هم نباید محدود شویم. ما طرحی را تدوین کرده‌ایم که در سال‌های بعد، آینده تئاتر ایران در دست بچه‌های مسجد باشد. در تئاتر بچه‌های مسجد به تربیت نیروهای فرهنگی هستیم. چشم‌انداز بزرگی برای آن دیده‌ایم. سند چشم‌انداز نه ساله‌ای را تدوین کرده‌ایم که اگر بتوانیم براساس آن عمل کنیم، آینده تئاتر ایران را همین بچه‌های مسجد رقم خواهند زد. تئاتر بچه‌های مسجد باید به سوی تمدن نوین اسلامی پیش رود.

در ادامه حجت‌الله نظری، معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تشریح سند چشم‌انداز تئاتر بچه‌های مدرسه پرداخت و گفت: هر طرح و برنامه‌ای اگر دارای سند و چشم‌انداز نباشد، تبدیل به جریان نمی‌شود و نتیجه بخش نخواهد بود. در گذشته به دلیل تصمیم‌های سلیقه‌ای انحرافاتی صورت گرفت و ما سعی داریم براساس اسناد بالادستی شروع به تدوین سند کردیم. تئاتر مسجد پیشینه ۲۰ ساله دارد. در این سند مقدمه‌ای تدوین شده که ضرورت تدوین سند در آن به شکل جامعی ذکر شده است. در مورد اهمیت و عملیات‌های تئاتر در مسجد تاکید می‌شود. فلسفه وجودی بچه‌های مسجد که به مکان، زمان و مضووع نیاز دارد می‌تواند به موضوعات دینی و اخلاقی بپردازد. متاسفانه برخی تئاترهای امروز به سمت مخاطب خاص و گیشه تمایل دارد؛ اما در تئاتر بچه‌های مسجد براساس مطالبه تماشاگران مسجدی است. فرض را بر این می‌گذاریم که تئاتر دینی بتواند نیازها را برطرف سازد.

معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: در این سند شاخص‌های تئاتر مسجد تددوین شده است. شاخص‌ها دارای یکسری سنجه‌ها صورت می‌گیرد که میزان تحقق اهداف را بررسی کنیم. رسالت بنیادین ما تدوین برنامه‌ای بلند مدت با رویکرد آموزشی ویژه مسجد است. این برنامه در قالب سند نه ساله ارائه شده و بر مدار این کلیدواژه می‌چرخد. تبیین و تعیین آن در سه ساله اول صورت می‌گیرد. در سه ساله دوم به تربیت نیرو می‌پردازد و ساختار گروه‌های تئاتری را شکل می‌دهد و در سه ساله سوم ترویج و توزیع تئاتر بچه‌های مسجد و اجرای گروه‌های تئاتری با موضوعات مورد استقبال عموم مردم است.

او در ادامه با تاکید بر نقش و جایگاه مسجد در امر فرهنگی، گفت: در مساجد انواع و اقسام نذورات صورت می‌گیرد و فرهنگ‌سازی نذر فرهنگی می‌تواند در ترویج تئاتر مسجد موثر باشد. مردم باید در مساجد نذر فرهنگی را در کنار دیگر نذورات مد نظر داشته باشند. موضوعات آشنا قصص قرآن و تاریخ زندگی انبیا و موضوعات این چنینی است. متاسفانه تئاتر دینی و مذهبی عموما محدود به مناسبات و اعیاد مذهبی است و این رویکرد باید تغییر کند.

زارعی در ادامه افزود: در دوره سه ساله سوم به سمت تئاتر حرفه‌ای پیش خواهیم رفت. اجراها تنها در مساجد باقی نخواهد ماند. اگر قرار است به سمت تمدن نوین اسلامی پیش برویم، بچه‌های مسجد باید در جامعه حرفه‌ای و بین‌المللی حضور پیدا کنند و جریان اصلی تئاتر را در دست بگیرند. تئاتر اصلا جدا از دین و مذهب نبوده و نیست و اصولا با آئین‌های مذهبی شکل گرفته است. شکسپیر دینی‌ترین و مذهبی‌ترین درام‌نویس جهان است. تئاتر از مذهب جدا نیست. در تئاتر موظفیم به اخلاق و مسائل انسانی بپردازیم. در تئاتر بچه‌های مسجد محدودیت موضوعی نداریم. تئاتر کمدی و سیاسی و... مورد توجه است. هنرمندان را آزاد گذاشته‌ایم. ولی در چارچوب مسجد باید اصول را رعایت کنیم. این اصول کمک می‌کند تئاتر را در آینده پالایش کنیم. تئاتر فعلی جایگاه درخور خود را ندارد. در این زمینه من دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس را مقصر می‌دانم. تئاتر از اصالت خود دور شده است. قاطبه تئاتر دنیا بر اصالت است. اصالت تئاتر به ارزش‌های انسانی است. تئاتر چیزی جز اخلاق نیست. مادامی که بی اخلاقی را در تئاتر ترویج دهیم، به ساحت قدسی تئاتر توهین شده است. تئاتر باید ترویج مکارم اخلاقی کند.

در ادامه این نشست سید مصطفی موتورچی، رییس دفتر تئاتر بچه‌های مسجد به تشریح برنامه‌های این دفتر پرداخت و گفت: در ۶ ماه اول امسال، اختتامیه همایش‌های سلسله رویداد یکسال گذشته است. در آن رویداد هر استان ۸ گروه و در مجموع نزدیک به ۴۰۰ گروه رسید و هر گروه ۱۰ اجرا در مساجد داشت و در مجموع ۲۴۰۰ اجرا در سال گذشته داشتیم. برنامه بعدی رویداد آموزشی مربیان است که از اردیبهشت تا مرداد امسال برگزار می‌شود و سپس کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار خواهد شد که مختص برگزیدگان جشنواره گلدسته‌های یک و دو خواهد بود. در ادامه نیز همایش پیاده‌روی اربعین را پس از گذشت دو سال از کرونا خواهیم داشت.

وی با اشاره به مدل برگزاری این رویداد در شهرهای مختلف کشور گفت: این رویداد در ۸ منطقه کشور برگزار می‌شود که  هر منطقه میزبان چند استان مجاور خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها