دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کتاب‌های رکورددار تجدید چاپ حوزه دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

بررسی کتاب‌های عرضه شده حوزه دفاع مقدس در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشان می‌دهد که 10 عنوان کتاب راه یافته به این نمایشگاه بیشترین تجدید چاپ را از زمان انتشار تجربه کرده‌اند و چاپ دهم این آثار در نمایشگاه قابل خریداری است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ درحالی که دو سال بود مصلی تهران انتظار این روزها را می‌کشید و بالاخره با کمر‌نگ شدن شرایط سخت کرونایی امکان برپایی نمایشگاه فراهم شد و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از روز چهار شنبه -21 اردیبهشت ماه- به دو شکل حضوری و غیر حضوری برپا می‌شود. گفتنی است این نمایشگاه به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.
 
 در روزهای اخیر سامانه Ktab.ir (سایت خانه کتاب و ادبیات ایران) به عنوان بستر اصلی نمایشگاه غیر حضوری (مجازی) کتاب، امکان مشاهده آثار راه یافته به نمایشگاه را در دسته‌های مختلف فراهم کرده است. از آنجایی که یکی از ملاک‌های اصلی تهیه کتاب برای بسیاری از مخاطبان تجدید چاپ‌ آنهاست، در این گزارش کتاب‌های حوزه فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس که بیشترین تجدید چاپ را تجربه کرده‌اند و در نمایشگاه امسال (به شیوه حضوری و غیر حضوری)  قابل تهیه هستند را معرفی خواهیم کرد.
 
نگاهی به سامانه فوق نشان می‌دهد آثار رکورد دار تجدید چاپ که در دسته بندی دفاع مقدس قرار می‌گیرند مربوط به 10 اثر است. درحالی که رکورد تجدید چاپ در این حوزه نوبت دهم چاپ بوده و  برخی از این آثار به‌واسطه قدیمی شدن فقط در نمایشگاه مجازی قابل تهیه هستند.
البته پیش از معرفی کتاب‌های فوق لازم به یادآوری است که در نمایشگاه آثار دیگری هم مربوط به دوران دفاع مقدس وجود دارد که در دسته‌بندی‌ها حوزه اصلی‌شان دفاع مقدس نیست و پیشتر در یک حوزه اصلی‌تر قابل طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند بنابراین در این گزارش به آنها پرداخته نشده است.

 
مهاجر سرزمین آفتاب
کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب: خاطرات کونیکو یامامورا یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران» اثری به قلم مشترک حمید حسام و مسعود امیرخانی است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر در 248 صفحه‌‌ منتشر شده و نوبت آخرین چاپ آن مربوط به سال گذشته است.
 
چاپ دهم این کتاب با شمارگان 1250 نسخه در نمایشگاه کتاب قابل تهیه است. در مقدمه این کتاب داستان آشنایی نویسندگان با خانم کونیکو یامامورا نقل شده که در یک سفر جانبازان شیمایی با بازماندگان بمب اتمی هیروشیمای ژاپن اتفاق افتاده است.
 

سهم من از عاشقی
کتاب «سهم من از عاشقی» عنوان اثر دیگری از انتشارات سوره مهر است که توسط رمضانعلی کاووسی در سال گذشته منتشر شد. این اثر 304 صفحه‌ای با شمارگان 1250 نسخه برای علاقمندان حوزه خاطرات دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است.
 
این کتاب توسط دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری اصفهان آماده شده و از نکات جالب توجه در مورد اثر اینکه رمضانعلی کاووسی خودش از جانبازان آسیب نخاعی از ناحیه گردن (ساکن شهرضا) است و کتاب ماهیت خودنگاشت دارد. این کتاب شامل 17 عنوان خاطره اصلی است.

 
پابرهنه‌ در وادی مقدس
کتاب «پابرهنه در وادی مقدس» اثری مربوط به زندگی و خاطرات شهید سید حمید میر افضل است. آخرین چاپ این کتاب در گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در سال 1398 آماده و در 120 صفحه منتشر شده است.
 
کتاب فوق با 1500 نسخه شامل دو بخش نسبتا مجزاست. در بخش اول زندگی نامه حمید میر افضل در سه بخش کودکی، نوجوانی و جوانی به شکل خلاصه‌وار مطرح شده و در ادامه خاطرات مختلفی مربوط به سال‌های مختلف و عملیات‌هایی که وی در آنها حضور داشته به رشته تحریر درآمده است. در پایان کتاب وصیت‌نامه و ضمائمی شامل عکس و تصویر به آن اضافه شده است.

 
نامه‌های دلتنگی
کتاب «نامه‌های دلتنگی» عنوان اثری به قلم علی شیرازی است که در انتشارات سوره مهر آماده شده است. آخرین چاپ این کتاب مربوط به سال 1397 است و تا امروز 10 بار تجدید چاپ شده است. این کتاب مشتمل بر 88 صفحه  بوده که در آن نامه‌ها و یادبودهایی از دوران دفاع مقدس را در بر می‌گیرد.
 
در این کتاب می‌توان نامه‌‌ای از فرزند به پدرش شهیدش، نامه یک جانباز و رزمندگان را مشاهده کرد. نویسنده باور دارد که مرور این نامه‌ها برای تصمیمات‌ امروزمان مهم است و شهدای دوران دفاع مقدس به رفتارمان چشم دوخته‌اند.

 
نگین تخریب
کتاب «نگین تخریب» مروری بر خاطرات و حماسه‌های جاوادنه یک بسیجی تخریب‌چی به نام علیرضا عاصمی است که امروز در زمره شهدای دوران دفاع مقدس است.
 
این کتاب به قلم مجید جعفر آبادی توسط نشر ستاره‌ها منتشر شده و آخرین تجدید چاپ آن مربوط به سال 1395 است. این اثر 168 صفحه‌ای با موضوع جنگ ایران و عراق (1359 ـ 1367) یادنامة فرماندة گردان تخریب، شهید «علی‌رضا عاصمی» است. کتاب حاضر، با استناد به خاطره‌های شهید و هم‌رزمانش، همراه عکس‌هایی از وی تدوین شده است که در آن فعّالیت‌های شهید «علی‌رضا عاصمی» در دورة پهلوی، فعّالیت‌های سیاسی و نظامی وی در دورة جنگ تحمیلی و برخی صفات نیکوی شهید و فداکاری‌های وی تا زمان شهادت به نگارش درآمده است. کتاب، با هدف آشنایی مخاطب با رویدادهای جنگ ایران و عراق و معرفی صفات و فداکاری‌های دلاور مردانی است که در راه پیروزی انقلاب و دفاع از میهن جان خود را ایثار کرده‌اند.

 
هفت
کتاب «هفت» براساس زندگی‌نامه شهید سرلشگر مصطفی پژوهنده فرمانده گردان 183 تکاور لشگر 58 ذوالفقار به رشته تحریر درآمده و این کتاب توسط انتشارات سوره سبز و به قلم محسن صادق نیا آماده شده است. این کتاب از زمان انتشارتوانسته به رکود چاپ دهم برسد و آخرین نوبت چاپ این کتاب تیراژی 4 هزار نسخه‌ای دارد و حدود شش سال قبل منتشر شد.

 
پنهان زیر باران
کتاب «پنهان زیر باران» به خاطرات سردار علی ناصری اختصاص دارد، این کتاب با مصاحبه و تدوین سید قاسم یا حسینی آماده شده است. این کتاب هم یکی از آثار موفق انتشارات سوره مهر است و هم اکنون چاپ دهم آن در اختیار علاقمندان قرار دارد.
 
در این نوبت چاپ کتاب پنهان زیر باران،‌ 2500 نسخه آماده شده است و کتاب حاضر دارای 496 صفحه است. برای این کتاب سید قاسم یا حسینی، مصاحبه کننده اثر حدود 70 ساعت نوار کاست ضبط کرده است. نویسنده این کتاب یکی از پژوهشگران دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در سال 85 بوده و مصاحبه‌ها مربوط به آن زمان هستند و بین ثبت و ضبط مصاحبه‌ها تا انتشار کتاب فاصله‌ای 8 ساله وجود دارد.

 
مسافران ملکوت (2)
کتاب «مسافران ملکوت (2)» به قلم سعید عاکف کتابی درباره شهید احمد کاظمی است. چاپ دهم این کتاب توسط انتشارت ملک اعظم (مشهد) در سال 1392 منتشر شد. این اثر 20 صفحه‌ای هم از جمله آثار کوتاهی است که توانسته به رکورد چاپ دهم برسد. هم اکنون این کتاب با شمارگان 3 هزار نسخه در اختیار علاقمندانی قرار دارد که به زندگی احمد کاظمی توجه دارند.

 
غروب آبی رود
کتاب «غروب آبی رود» داستان زندگی شهید مهدی باکری از فرماندهان دوران دفاع مقدس است. این کتاب هم توسط انتشارت سوره مهر منتشر شده است. نویسنده جهانگیر خسور شاهی است و اثر را در 168 صفحه منتشر کرده است. این کتاب در زمره آثار خاطره نگاری طبقه‌بندی می‌شود.

 
پوتین‌های مریم
کتاب «پوتین‌های مریم» بخشی از خاطرات مریم امجدی از دوران دفاع مقدس است. تدوین این کتاب بر عهده فریبا طالش پور بوده و انتشارات سوره مهر آخرین چاپ این کتاب را در سال 1391 در 120 صفحه آماده کرد. هم اکنون چاپ دهم این کتاب با شمارگان 2500 نسخه در اختیار علاقمندان قرار دارد.
 
طالش پور برای نگارش و تدوین این کتاب با مریم امجدی که در آغاز دوران جنگ هفده سال داشته مصاحبه‌هایی می‌کند. در مقدمه کتاب تعداد مصاحبه‌ها 7 عدد و در مجموع 17 ساعت مطرح شده‌اند. از جمله کارهای شاخص امجدی در آن دوران مبارزه و دفاع از شهر خرمشهر است و ایشان در این راه مبارزه مسلحانه در خط مقدم نیز انجام می‌دهد.
 
در ادامه گزیده‌ای از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس دیگر و قابل عرضه در نمایشگاه کتاب (به شکل حضوری و مجازی) با تجدید چاپ‌های زیاد را ملاحظه خواهید کرد. (برای جست‌وجوی بیشتر در فضای نمایشگاه مجازی کتاب اینجا را ببینید:‌ https://book.icfi.ir/)
 
گزیده کتاب‌های دفاع مقدس- چاپ نهم
عنوان کتاب نام نویسنده انتشارات سال آخرین چاپ
ازدواج به سبک شهداء مریم کتابی حماسه یاران 1400
نمی‌توانست زنده بماند: خاطراتی از شهید مهدی باکری علی اکبری یا زهرا (س) 1400
زندان الرشید فاطمه رشوند سوره مهر 1399
حمله هوایی به الوالید (اچ- 3) احمد مهرنیا سوره مهر 1399
یک دریا ستاره سید قاسم یا حسینی سوره مهر 1398
پاییز 59 (خاطرات زهره ستوده) سید رقیه میر ابوالقاسمی سوره مهر 1398
من اینجا نمی‌مانم علی اکبری یا زهرا (س) 1398
خاطرات فاطمه آباد: همسر شهید علی بینا محمدرضا محمدی پاشاک سوره مهر 1394
جهنم تکریت مجتبی جعفری سوره مهر 1393
 















 
گزیده کتاب‌های دفاع مقدس- چاپ هشتم
عنوان کتاب نام نویسنده انتشارات سال آخرین چاپ
عارفانه گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی شهید ابراهیم هادی 1401
فاو تا شلمچه عبدالمجید حیدری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 1401
شناسنامه شهید محمد حسین فهمید علی باباخانی کتابک 1400
خط مقدم محمد قاسمی پور شهید کاظمی 1400
شهیدان زنده‌اند گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی شهید ابراهیم هادی 1400
ملاقات در فکه سعید علامیان سازمان تبلیغات اسلامی- حوزه هنری 1400
رسول مولتان فروغ رمضانی سوره مهر 1400
دختران ا.پی.دی لیلا محمدی سوره مهر 1400
طنین همت ابراهیم رستمی جمال 1399
شناسنامه شهید ابراهیم هادی معصومه ملاعلی کتابک 1398
 























 
گزیده کتاب‌های دفاع مقدس- چاپ هفتم
عنوان کتاب نام نویسنده انتشارات سال آخرین چاپ
پایان جنگ: بررسی و تحلیل رویدادهای سیاسی - نظامی جنگ از عملیات والفجر 10 تا اشغال کویت عبدالمجید حیدری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 1401
بابا رجب نسرین رجب پور ستاره‌ها 1400
آتش به اختیار حجت ایروانی سوره مهر 1400
خاطرات ایران اکرم السادات حسینی سوره مهر 1399
اسیر کوچک حسین نیری سوره مهر 1398
اردوگاه اطفال احمد یوسف زاده سوره مهر 1398
پاسیان پسر خاک احد گودرزیانی سوره مهر 1398
شب‌های بی مهتاب محسن کاظمی سوره مهر 1397
تاب: خاطرات دوران اسارت علیرضا پور بزرگ وافی فرهنگ مردم 1395
می‌خواهم با تو باشم علی اکبری یا زهرا (س) 1395
گمشده من محمد مهدی بهداروند سوره مهر 1393
 



















 
گزیده کتاب‌های دفاع مقدس- چاپ ششم
عنوان کتاب نام نویسنده انتشارات سال آخرین چاپ
پایان جنگ: بررسی و تحلیل رویدادهای سیاسی - نظامی جنگ از عملیات والفجر 10 تا اشغال کویت عبدالمجید حیدری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 1401
شناسنامه شهید مصطفی چمران رقیه مهدی نژاد کتابک 1400
هسرداری سرداران شهید   موسسه فرهنگی قدر ولایت 1400
خرمشهر در آتش رضا الصبری سوره مهر 1400
آزادی خرمشهر احمد دهقان سوره مهر 1400
ساجی بهناز ضرابی زاده سوره مهر 1400
چلچراغ نصر الله شکل آبادی ستارگان درخشان 1399
تن های محجر محمد مهدی عقابی خط مقدم 1399
زندانی فاو مهرداد آزاد (مترجم) سوره مهر 1399
پوتین های قرمز مژگان علیزاده سوره مهر 1399
با دست‌های خالی مهدی بختیاری یا زهرا 1398
بابا محمد حسین فتاحی نشر ستاره‌ها 1397
 






















 
گزیده کتاب‌های دفاع مقدس- چاپ پنجم
عنوان کتاب نام نویسنده انتشارات سال آخرین چاپ
درگاه این خانه بوسیدنی است زینب عرفانیان شهید کاظمی 1400
غواص ها بوی نعنا می دهند حمید حسام شهید کاظمی 1400
پدرانه مادرانه سمانه الهی موسسه فرهنگ مصاف عشق 1400
شاهرخ حر انقلاب اسلامی گروه فرهنگ شهید ابراهیم هادی ابراهیم هادی 1400
عزیز خانم فاطمه جعفری راه یار 1400
دختر تبریز نرجس توکلی لشکاجانی راه یار 1400
آقا زاده‌ها زهرا جابری حماسه یاران 1400
مهمان فشنگ‌های جنگی سید قاسم یا حسینی سوره مهر 1400
جای امن گلوله‌ها جواد کامور بخشایش سوره مهر 1400
دکل ابوذر فتح الله جعفری سوره مهر 1400
تقویم تاریخ دفاع مقدس مسعود فرهمند زاده سوره سبز 1399
چریک پیر سیمین پناهی فرد سوره سبز 1399
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها