یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ ظرفیتی برای تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی

چند سالی است که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هدف گسترش تعاملات فرهنگی با کشورهای مختلف جهان، هر سال کشوری را به عنوان میهمان‌ ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب می‌کنند و در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم نیز «قطر» به عنوان میهمان ویژه انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از سوالاتی که هر سال ذهن مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را درگیر می‌کند این است که انتخاب کشورها به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب چه مزیت‌هایی برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور دارد و در نهایت این تعاملات چه تحولی در دیپلماسی فرهنگی بین کشورها ایجاد خواهد کرد؟ و تدارک برنامه‌های ویژه‌ برای تعامل بین دو کشور چه لزومی دارد؟ در گزارش پیش رو به میهمانان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره‌های مختلف و اهمیت این موضوع پرداختیم.
 
قطر؛ میهمان ویژه نمایشگاه کتاب سی‌وسوم
هر ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علاوه بر استقبال از ناشران داخلی، میزبان کشورهای دیگر برای افزایش مراودات و همکاری در حوزه نشر است و چند سالی است که یکی از این کشورها به عنوان میهمان ویژه انتخاب و در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند. اکنون که قرار است پس از دوسال وقفه سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شود کشور قطر به عنوان میهمان ویژه این رویداد بزرگ فرهنگی انتخاب شده است. 
 
به گفته یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ارزیابی و بررسی‌های صورت گرفته و به دلیل وجود اشتراکات فرهنگی و دینی و شباهت ادبی به حوزه نشر ایران، کشور قطر به عنوان میهمان ویژه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد. قرار است وزیر فرهنگ قطر، رئیس نمایشگاه کتاب دوحه و جمعی از نویسندگان شاخص و ناشران مطرح کشور قطر نیز در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم حضور یابند.
 
احمدوند با تأکید بر اینکه ناشران و نویسندگان دو کشور می‌توانند در بازه زمانی نمایشگاه به تبادل نظر و تجربه‌های مفید بپردازند، گفت: برای کمک به فعالان صنعت نشر، نویسندگان و حتی کتاب‌دوستان کشورمان لازم است که هر سال میزبان میهمانان ویژه از کشورهای مختلف باشیم تا بتوانیم ادبیات دو کشور، تجربه‌های صنعتی و فرهنگی و روش‌های جدید فروش را به اشتراک بگذاریم.
 
سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش بین‌الملل و ناشران خارجی نیز به طور خاص و ویژه‌تر میزبان ناشران آن دسته از همسایگان و کشورهایی خواهد بود که با فرهنگ و تمدن ایران سهیم هستند و شراکت تاریخی، فرهنگی یا زبانی دارند.
 
در نمایشگاه کتاب امسال ناشرانی از ۳۱ کشور دنیا شرکت خواهند کرد که تعدادی از آن‌ها در سالن ناشران خارجی و برخی نیز در بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند. کشورهای سوئیس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، فرانسه، چین، بوسنی، روسیه، کره‌جنوبی، انگلستان، استرالیا، هلند، افغانستان، ایتالیا، آلمان، آمریکا، اسپانیا، سوریه، لبنان، پاکستان، تونس، عراق، بحرین، مصر، عمان، صربستان، آذربایجان، ترکمنستان و مکزیک در قالب میهمان و گروه‌های دوستی در این دوره حضور دارند. 

در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم 170 کشور خارجی به عرضه آثار ناشران خود می‌پردازند. روسای برخی از نمایشگاه‌های خارجی نیز از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد و 25 نفر میهمان خارجی در این دوره حضور دارند.

مروری بر میهمانان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
کشور میهمان ویژه بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: افغانستان
کشور میهمان ویژه بیست‎وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: عمان
کشور میهمان ویژه بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: روسیه
کشور میهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: ایتالیا
کشور میهمان ویژه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: صربستان
کشور میهمان ویژه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: چین
کشور مهمان ویژه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: قطر
 
تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه کتاب
عرصه روابط بین‌الملل به شدت، تحت تأثیر عوامل فرهنگی و هویتی قرار دارد؛ از این رو کسب وجهه بین‌المللی در میان سایر اقوام و ملت‌ها و اثرگذری بر رفتار آنها؛ ایجاد نهادهای علمی و فرهنگی جدید به منظور برقراری روابط پایدار و صمیمیت بیشتر میان جوامع مختلف؛ فهم دقیق اصول موجود در فرهنگ سایر ملت‌ها و کنکاش در ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر جوامع با هدف ارتقای درک متقابل میان ملت‌ها و به عبارتی دسترسی به قدرت نرم از جمله اهداف مهم و در عین حال تصریح نشده دیپلماسی کشورها در حوزه سیاست بین‌الملل است.
 
در دیپلماسی فرهنگی فرصت بهتری برای حضور جدی‌تر و مجال بیشتری برای ایفای نقش موثرتر توسط بازیگران غیررسمی، نهادهای مدنی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی محیا است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از ظرفیت‌های موجود برای تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی بین ایران و سایر کشورها به شمار می‌رود.
 
ترویج فرهنگ و تمدن ایران در سایه‌ دیپلماسی فرهنگی
دیپلماسی فرهنگی عبارت است از مبادله و تبادل ایده‌ها، انگاره‌ها، ایده آل‌ها، اندیشه‌ها، اطلاعات، هنر، دانش، مهارت‌ها، باورها، سنت‌ها و سایر خاصه‌ها و عناصر فرهنگی میان یک کشور و دیگر کشورها و ملت‌ها جهت ایجاد و تقویت درک و فهم متقابل.
 
دیپلماسی فرهنگی حوزه‌ای از دیپلماسی است که به برقراری، توسعه و پیگیری روابط با کشورهای خارجی از طریق فرهنگ، هنر و آموزش مربوط است. به عبارت دیگر، دیپلماسی فرهنگی تلاش می‌کند با استفاده از فرهنگ و عناصر و مولفه‌های فرهنگی مانند ایده‌ها، ارزش‌ها، اطلاعات، هنر، زبان، ادبیات و... بر افکار عمومی دیگر کشورها تأثیر بگذارد و از طریق نزدیک کردن هر چه بیشتر نظرات و افکار مردمان سرزمین‌های مختلف و گاه با تأکید بر مشترکات فرهنگی فی مابین، به تقویت تفاهم متقابل کمک کند.
 
اهداف دیپلماسی فرهنگی
کسب وجهه بین‌المللی در میان سایر اقوام و ملت‌ها و اثرگذری بر رفتار آن‌ها؛ ایجاد نهادهای علمی-فرهنگی جدید به منظور برقراری روابط پایدار و صمیمیت بیشتر میان جوامع مختلف و فهم دقیق اصول موجود در فرهنگ سایر ملت‌ها و کنکاش در ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر جوامع با هدف ارتقای درک متقابل میان ملت‌ها سه هدف عمده‌ای است که دولت‌ها از طریق دیپلماسی فرهنگی در پی رسیدن به آن هستند.
 
بیاناتی از مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم
گستره تهاجم فرهنگیِ جبهه استکبار، همه کشورهای دنیا است اما در این تهاجم مهمترین هدف، نظام جمهوری اسلامی است، در تهاجم فرهنگی، هدف، ریشه کن کردن فرهنگ ملّی و ازبین بردن آن است، تهاجم فرهنگی انجام می‌گیرد تا فرهنگ خودی را ریشه کن کند، فرهنگ مایه اصلی هویت ملت هاست.
 
فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند. در تهاجم معنوی، تهاجم فرهنگی، تهاجم نرم، شما دشمن را در مقابل چشمتان نمی‌بینید هوشیاری لازم است.
 
نقش کتاب و برگزاری نمایشگاه کتاب در مقابله با جنگ نرم
همانطور که‌ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه جنگ نرم خطاب به جوانان فرمودند شما دانشجویان کشور، افسران جوان این جبهه هستید، قطعا مؤثرترین سلاح بین‌‌المللى علیه دشمنان و مخالفین، سلاح تبلیغات است که می‌توان از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب و دعوت از نویسندگان و روشنفکران کشورهای مختلف به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه، به این مهم دست یافت. در میدان جنگ، چه نرم باشد و چه سخت، مهمترین وسیله‌ هر سرباز سلاح اوست.
 
مهمات جنگ نرم هم کسب علم و آگاهی از طریق کتاب و مطالعه آن است، هنوز که هنوزه کتاب اصلی‌ترین مرجع برای کسب علوم مختلف است. امید است در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایه‌ دیپلماسی فرهنگی بتوانند فرهنگ، آداب، رسوم و تفکرات صلح جویانه‌ مردم و مسئولان کشورمان را با کشورهای مختلف به اشتراک گذاشته و تبلیغ کنند.
 
خبرنگار: فاطمه عباس آباد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها