دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
ناشران دفاع مقدس از برنامه‌های‌شان برای نمایشگاه کتاب می‌گویند

ناشران حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بعد دو سال از برپایی مجدد نمایشگاه حضوری تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا حضوری پررنگ و موثر در نمایشگاه سی و سوم کتاب داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ شیوع کرونا در ایران و جهان فقط به سلامت جسم انسان‌ها لطمه نزد، بلکه تاثیرات روحی و روانی هم داشت. به‌طور خاص در ایران کرونا باعث شد تا بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل حضوری به مدت 2 سال تعطیل شود.
 
اما امسال بعد از واکسیناسیون گسترده و بهبود نسبی شرایط مجدد مدیران دولتی و فرهنگی کشور تصمیم گرفته‌اند تا به شکل محدود نمایشگاه کتاب به همان روال سابق (حضوری) هم برگزار شود، البته نمایشگاه مجازی کتاب هم کماکان برپاست. این وضعیت موجب شده تا این روزها در میان ناشران تکاپوی زیادی برای حضور پررنگ در نمایشگاه کتاب شکل بگیرد. ناشران حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیستند.
 
جمعی از ناشران این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تشریح برنامه‌های خود برای شرکت در نمایشگاه کتاب امسال پرداختند که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 
مکاتبات بنیاد شهید برای حضور موثر در نمایشگاه
سید رضا میربابا، مدیر نشر صریر با اشاره به نامه‌نگاری‌های صورت گرفته بین بخش انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب سی و سوم گفت: ما در این مکاتبات برنامه‌های خودمان را اعلام کردیم. قرار است طی نشست‌های مختلفی در حوزه خاطره، داستان، شعر و برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان در این دوره از نمایشگاه برنامه داشته باشیم.
 
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که توسط انتشارات صریر و شاهد مدنظر است مربوط می‌شود به نقد کتاب؛ ضمن اینکه ما در این دوره کتاب‌های جدید هم در ژانرهای مختلف رمان، خاطره، پژوهش و... خواهیم داشت.
 
میربابا با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران در این دوره نمایشگاه کتاب، سه غرفه خواهد داشت گفت:‌ نشر صریر و بنیاد شهید غرفه‌های عمومی‌مان را شکل می‌دهند و غرفه دیگری در بخش کودکان و نوجوانان داریم.
 
برنامه‌ ریزی برای 5 نشست توسط ناشران بنیاد شهید
این فعال فرهنگی و مدیر نشر صریر تصریح کرد:‌ مجموعه انتشارات‌های بنیاد شهید در مجموع 5 نشست را برنامه‌ ریزی کرده‌اند که شامل نشست‌های خاطره‌ نگاری، ادبیات داستانی، شعر با موضوع واکاوی دوره بیست و سوم کنگره شعر دفاع مقدس و آسیب‌های آن، نشست کودک و نوجوان و جهاد تبیین می‌شود که در نشست آخر موضوعات با بحث دفاع مقدس تلفیق می‌شود.
 
میربابا تاکید کرد: در این نشست‌ها از صاحبنظرانی دعوت می‌شود تا به ایراد سخنرانی بپردازند.

 
وی یکی دیگر از برنامه‌های مجموعه انتشارات‌های بنیاد شهید را مربوط به کودکان و نوجوانان برشمرد و گفت: در غرفه مربوط به کودک و نوجوان‌مان مسابقه ادبی هنری برپا خواهد بود. برنامه‌هایی با محوریت داستان‌گویی خلاق که بخشی را گوینده تعریف می‌کند و ادامه داستان توسط کودکان و نوجوانان تکمیل می‌شود. برای این برنامه‌ها از مدارس شاهد‌مان دعوت به عمل آوردیم ضمن اینکه از سایر مدارس نیز دعوت شده‌اند تا در غرفه حضور پیدا کنند. جوایزی هم برای این مسابقات در نظر گرفته شده است. همچنین مسابقه رنگ آمیزی و نقاشی خواهیم داشت.
 
طنین صدای «احمد احمد محمد» در نمایشگاه امسال
وی تصریح کرد: در بخش بزرگسال جلسات نقد و رونمایی خواهیم داشت که برای چند رمان برگزار می‌شود. یکی از این جلسات مربوط به اثری از زندگی شهید سوداگر به قلم ابراهیم حسن بیگی با عنوان «احمد احمد محمد» است، همچنین برای کتاب «معجزه نزدیک است» نیز برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم. این کتاب رمانی داستانی به قلم فرامرز گرجیان است.
 
وی درباره برنامه رونمایی شعر مجموعه انتشارات‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران هم گفت:‌ پیشتر دوره بیست و سوم کنگره شعری برگزار کرده بودیم که مجموعه شعرهای آن جمع‌آوری شده‌اند. این اشعار در قالب کتابی آماده شده و برنامه رونمایی آن در نمایشگاه کتاب خواهد بود. برای این کتاب‌ها جشن امضا و رونمایی تدارک دیده شده است.
 
«نقد رتوریک ادبیات حماسی» کتابی برای پژوهشگران
میربابا یکی دیگر از کتاب‌هایی که توسط مجموعه انتشارات‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود را «نقد رتوریک ادبیات حماسی» عنوان کرد و اعلام کرد: این کتاب مجموعه نقدهایی از ابراهیم کریم شنی استاد دانشگاه است. این اثر دارای می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران دیگر هم قرار بگیرد و کتاب مهمی است.
 
مدیر نشر صریر سپس گفت: در این مجموعه یک‌سری کارهای خاطره‌ نگاری انجام دادیم و بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان مرجع خاطره‌ نگاری در این عرصه ورود کرده است. اثری با عنوان «منشور یک نگاه» در زمره این کارهاست. این کتاب در حوزه خاطره نویسی و خاطره نگاری یک اثر منبع تلقی می‌شود.
 

نمایشگاه کتاب با 83 کتاب جدید روایت فتح
مهدیه زکی زاده، مدیر اجرایی موسسه روایت فتح و عضو روابط عمومی این موسسه گفت:‌ امسال با بیش از 320 عنوان کتاب وارد نمایشگاه دوره سی و سوم خواهیم شد. از این تعداد 83 عنوان از سال 97 تا امروز عرضه نمایشگاه حضوری نشده‌اند.
 
وی با بیان اینکه اگر مشکلات کاغذ که گریبان ناشران را گرفته اجازه دهد و ان شا الله 6 عنوان کتاب هم برای سال جدید داریم که آماده هستند و می‌خواهیم آنها را هم به نمایشگاه برسانیم، تاکید کرد: همچنین کتاب مهم «سردار سربلند» را خواهیم داشت که با آن در نمایشگاه مانور می‌دهیم.
 
زکی زاده سپس اظهار داشت: قصد داریم کتاب زندگی‌نامه شهید رضایی نژاد را همزمان با اکران فیلم «حماس» در نمایشگاه عرضه کنیم.
 
6 کتاب 1401 روایت فتح که احتمالا به نمایشگاه می‌آید
وی افزود: موسسه روایت فتح از روز دوم نمایشگاه کتاب امسال تا جمعه پایانی، یعنی یک روز قبل از اتمام نمایشگاه هر روز برنامه نشست و جشن امضا خواهیم داشت. با حضور خانواده شهدایی که آثار مربوط به آنهاست و اعضای وابسته به کتاب‌هایی که مربوط به شهدا نیستند این برنامه‌ها در نمایشگاه کتاب دنبال خواهد شد.
 
مدیر اجرایی موسسه روایت فتح سپس گفت:‌ 6 عنوان کتابی که مربوط به سال جاری می‌شوند درباره مدافعان حرم، جانبازان، عکاسان جنگ و زندگی سید مصطفی خمینی می‌شوند که با انتشار آن مجموعه «زندگی» (زندگی‌نامه علما) کامل می‌شود.

 
16 کتاب جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
مجتبی اخلاقی، مدیر انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه در سال جاری 16 جلد کتاب جدید داریم، گفت: این کتاب‌ها را برای عرضه در نمایشگاه کتاب سی و سوم آماده کردیم. البته داخل نمایشگاه تعدادی مراسم رونمایی هم خواهیم داشت. به عنوان مثال کتاب «تاریخ تحلیلی دفاع مقدس» از اعلایی در روزهای برپایی نمایشگاه رونمایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین کتاب «تاریخ شفاهی» اثر مرحوم زارعی که قبلا نماینده مجلس بود هم در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. البته برای این کتاب مراسم رونمایی قبل‌تر برگزار شده است.
 
اخلاقی در ادامه اظهار داشت: در غرفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتاب‌هایی با ژانرهای روزشمار، خاطرات، اطلس و شناسنامه یگانی خواهیم داشت.
 
عرضه 40 کتاب صوتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
این فعال فرهنگی و مدیر انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره چشم‌انداز این مرکز در بخش نشر کتاب طی سال جاری گفت: برنامه ریزی کردیم که حداقل 100 عنوان کتاب چاپی در سال جدید آماده کنیم. ضمن اینکه 50 کتاب صوتی هم خواهیم داشت. شاید این تعداد طی سال جاری بیشتر هم بشوند.
 
وی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب امسال هم 40 کتاب صوتی با صدای هنرپیشگان و گویندگان حرفه‌ای عرضه خواهیم کرد.

 
«بوسه بر دست استاد» در نمایشگاه سی و سوم
فرزانه قلعه قوند، مدیر بخش پژوهشی و نشر انتشارات پیام آزاداگان گفت: ما چندین کتاب که تاکنون در نمایشگاه‌های کتاب حضوری عرضه نشده‌اند را برای نمایشگاه امسال آماده کرده‌ایم. کتاب‌های «چند وجب جای خالی»، خاطرات خودنگاشت حسن حاج عباس اوقلی از اردوگاه رمادی 6، «عکس دسته جمعی»، خاطرات شهید شیخ علی مراد زاده آرانی با نویسندگی حسن کشایی آرانی و «بوسه بر دست استاد»، خاطراتی از مرحوم دکتر خالدی بخشی از آنهاست.
 
وی درباره کتاب «بوسه بر دست استاد» ادامه داد:‌ این کتاب خاطراتی از مرحوم خالدی است. وی از اسرایی بود که تا سال 1359 در کانادا زدگی می‌کرد و یک پزشک بود. در آن مقطع به ایران آمد و اسیر شد و تا چند وقت خانواده او از اسارتش خبر نداشتند. زمانی که صلیب سرخ متوجه محل تولد وی یعنی کانادا می‌شود تلاش می‌کند که او را آزاد کند اما دکتر خالدی نپذیرفت و رنج اسارت را به مدت 10 سال به جان خرید.
 
قلعه قوند با بیان اینکه کتاب «بوسه بر دست استاد» نوشته خودش است درباره دیگر کتاب‌هایش در نمایشگاه کتاب امسال از مجموعه نشر پیام آزادگان گفت: کتاب «گل کاشتی عباس»، خاطرات عباس حسین زاده خالدی و «هفت خوان»، خاطرات آقای علی اکبر فندرسکی دیگر کتاب‌های بنده هستند. همچنین چاپ پنجم کتاب «زمان ایستاده بود» هم که در نمایشگاه کتاب حضوری قبل عرضه شده بود نیز امسال در نمایشگاه خواهیم داشت و این اثر ترجمه‌ای از بنده است.
 
چاپ پنجم «به سمت پرواز» هم می‌آید
وی با بیان اینکه امسال کتاب جدیدی داریم با عنوان «الفبای اسارت»، خاطرات سید جمال الدین زهرایی که به شکل خاطره موضوعی است و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد افزود: چاپ پنجم کتاب «به سمت پرواز» با ویراست جدید از آقای ابراهیم اعتصام دیگر کتاب‌مان در نمایشگاه است.
 
مدیر بخش پژوهش و نشر انتشارات پیام آزادگان درباه دیگر آثار این انتشارات در نمایشگاه کتاب امسال گفت: کتاب پژوهشی «جنگ، اسارت و مذاکره» که یک اثر خوب از فتح الله پرتو است و کتاب «یک سه هزارم» که خاطرات حسین کرمی است. وی در این کتاب خاطرات یک روز اسارتش از جمع سه هزار روز را به رشته تحریر درآورده و برای مخاطبانی مناسب است که می‌خواهند خیلی سریع با شرایط اسارت آشنا شوند. این کتاب از سوی کارگردانان سینمایی مورد استقبال قرار گرفته و کتاب کم حجمی است.
 
وی ادامه داد: کتاب دیگری داریم با عنوان 4 جلدی آموزش عربی در اسارت که دکتر عظیم عظیم پور آن را کار کرده‌اند. این اثر از جمع دست‌نوشته‌های اسیران آن زمان تدوین شده و درباره این است که آنها چگونه‌ راه‌حل‌هایی را ابداع کرده بودند برای آموزش زبان عربی؛‌کتاب‌های دیگرمان در نمایشگاه کتاب امسال «فدای شکستن استخوان»، خاطره خودنگاشت حسن تاجیک شیر و «آزادی بیان»، خاطره خودنگاشت حمید قاسمی است.
 
قلعه قوند سپس اظهار داشت: «دور از چشم صلیب»، خاطرات خودنگاشت مسعود قربانی و «ممد یزدی»، خاطرات محمد دهقانی فیروز آبادی هم از جمله کتاب‌های امسال‌مان است.
 
این فعال فرهنگی و نویسنده کتاب گفت: «از فیضیه تا الرشید»، خاطرات محمد حسن جمشیدی (نماینده سابق مجلس) که در دوران اسارتش متوجه شهادت پسرش شد نیز از کتاب‌های امسال‌مان است. ضمن اینکه اثر توسط سید حسین ولی پور زرومی نگاشته شده است. «امتحان سخت»، خاطرات سید احمد قشمی، رئیس سازمان ثبت احوال در سال‌های گذشته نیز از جمله کتاب‌های ما در غرفه انتشارات پیام آزادگان است.

 

سرودهای آزادگان را در نمایشگاه کتاب پیدا کنید
وی ادامه داد: «کتاب نغمه‌های کبود» که شامل مجموع سرودهای اسرا در آن مقطع است به همت سید رسول اعتمادی یکی دیگر از کتاب‌های امسال‌مان است. این اثر شامل متن سرودهایی است که اغلب همراه با اجرای یک نمایشنامه در اردوگاه‌ها اجرا می‌شد. اهمیت کتاب در موقعیتی است که این سرودها آماده و اجرا می‌شدند (موقعیت زندان و اسارت‌گاه رژیم بعث). چرا که در شرایط اردوگاه امکان این کارها نبود، سرودن شعر کار سختی بود و گاهی بعضی از شعرها مشکل وزنی دارند یا اسرا از سرودهای انقلابی که قبلا به خاطر داشتند کاری را آماده می‌کردند و هرجا بخشی از سرود را فراموش کرده بودند خودشان به آن متنی را اضافه می‌کردند. گاهی اجرای بخشی از این سرودها و نمایشنامه‌ها به دلیل حضور ماموران زندان تا 10 ساعت به طول می‌کشید!
 
قلعه قوند در بخش دیگری با اشاره به چندین طرح پژوهشی در نشر پیام آزادگان گفت:‌ از طریق سه پژوهشگر در 21 سرفصل کاری را داریم آماده می‌کنیم که طرح «اردوگاه پژوهی» است. خروجی کار این سه نفر در قالب سه کتاب عرضه خواهد شد. همچنین با توجه به اهمیت سبک زندگی آزادگان به همت دکتر عیسی مراد کاری را داریم انجام می‌دهیم. این اثر با توجه به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و فرامین رهبر انقلاب است.
 
وی با بیان اینکه آزادگان هم در آن دوران اسارت با تنگناها و تحریم‌هایی مواجه بودند، ادامه داد: امروز هم در جامعه ریشه بیشترین نارضایتی‌ها به تنگنا و تحریم‌ها مربوط است و انتقال سبک زندگی آزادگان در دوران اسارت می‌تواند راهنمای خوبی باشد. به‌ویژه که آنها عزت و اخلاق و شرف را نباختند. همچنین درباره سواد رسانه‌ای آزادگان هم می‌خواهیم کتابی را آماده کنیم. در آن دوران روزنامه‌های منافقین (گروه مجاهدین خلق) در اردوگاه‌ها توزیع می‌شد و برنامه‌هایی با محوریت این گروه‌ها پخش می‌شد اما آزادگان به‌طور غریزی و با مشورت با یکدیگر فریب نمی‌خوردند. ضمن اینکه گروه‌های صلیب سرخ هم با آزادگان صحبت می‌کردند اما آزادگان مراقب بودند که فریب نخورند، این کتاب حتما تا سال 1402 چاپ می‌شود.
 
دانشنامه اسارت در نمایشگاه؛ «ویکی اسارت» در وب
مدیر بخش پژوهش و نشر انتشارات پیام آزادگان با بیان اینکه برای اولین بار در جهان «ویکی اسارت» را می‌خواهیم راه‌اندازی کنیم تا شبکه‌ای مانند ویکی پدیا، ویکی فقه و موارد مشابه آنها باشد گفت: یکی از کتاب‌های بی‌نظیری که در انتشارات آماده شده «دانشنامه بزرگ اسارت» است. این اثر با همکاری بنیاد دانشنامه نگاری ایران آماده می‌شود.
 
در بخش دیگری قلعه قوند درباره برنامه‌های رونمایی کتاب این مجموعه در نمایشگاه کتاب امسال گفت: یکی از برنامه‌های که در نمایشگاه کتاب امسال مدنظر داریم رونمایی از چند کتاب کاغذی و صوتی است. ما کتاب‌هایی صوتی همچون «سرباز کوچک امام»، «زمان ایستاده بود»، «خستگی ناپذیر» و «بچه‌های مرد» را به شکل صوتی آماده داریم.
 
این فعال فرهنگی و نویسنده با اشاره به وابستگی انتشارات پیام آزادگان به شهید حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: درباره این شخصیت کتاب‌های متعددی به رشته تحریر درآمده اما هنوز کتابی که درباره همه ابعاد این شخصیت باشد را نداریم. بنابراین در موسسه به همت «نصرت الله محمودی» داریم مجموعه داستانی از زندگی ایشان آماده می‌کنیم. برای این منظور چندین بار آزادگانی که با این شهید در یک اردگاه بودند را دعوت کردیم و با آنها صحبت کردیم. حتی کسانی که در دوران اسارت با ایشان زاویه فکری داشتند و بعدها مرید او شدند را دعوت کردیم. اینها کسانی هستند که وابستگی به جایی ندارند و این مجموعه به شکل رئال و واقعی نوشته شده است.
 


100 عنوان کتاب جدید از  سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
مصطفی نجار، مسئول واحد بازرگانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تشریح برنامه‌های این مرکز در نمایشگاه کتاب سی و سوم گفت:‌ امسال با 400 عنوان کتاب در نمایشگاه خواهیم بود که از این میان 100 عنوان مربوط به سال‌های 1399 تا 1400 است.

وی افزود: همچنین آیین رونمایی از کتاب «نظریه پردازی در تبعید» را برگزار خواهیم کرد. علاوه بر آن رونمایی دیگری برای کتاب کودک «پس مرتضی کو» خواهیم داشت. این کتاب اثر «کلر ژولبرت» است که یک اثر داستانی مربوط به خاطرات شهید مرتضی مطهری است. این اثر در سال 1400 آماده و در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی گفت: برای سه کتاب «جنگ اقتصادی»، «منظومه توحیدی» و «جنگ 33 روز» نیز نشست مولف و جشن امضا برگزار خواهیم کرد.

مدیر بازرگانی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره شیوه‌های عرضه تخفیفی کتاب در نمایشگاه سی و سوم اظهار داشت:‌ در نمایشگاه بسته تخفیفی برای 10 عنوان کتاب در نظر گرفتیم. همچنین یک طرح تخفیفی 40 درصدی برای طلاب و دانشجویان مدنظر داریم. برای استفاده از این طرح کافیست دانشجویان و طلاب کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها