جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
نگاهی به کتاب‌های تاریخی یک‌دهه اخیر درباره مقاومت فلسطین

در بازار کتاب و نشر ایران درباره مقاومت مردم فلسطین آثار متعددی منتشر شده‌ است که یک دسته از آنها کتاب‌های تاریخی و آثار مستند هستند. در گزارش پیش‌رو کتاب‌‌های این دسته در فاصله بین سال‌های 1390 تا 1400 بررسی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ فلسطینیان سال‌هاست که درگیر جنگ افروزی سران رژیم صهیونیستی هستند و بر سر سرزمین‌شان می‌جنگند و از پیش‌روی دشمن مقاومت می‌کنند. روز قدس بهانه‌ای است برای یادآوری ظلمی که به ملت فلسطین شده و کودکان، زنان و مردانی که در راه مقاومت، کشته و شهید می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا که سرکار آمد حمایت از فلسطینیان و گروه‌های مقاومت را به عنوان یک گفتمان اصلی مطرح کرد و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی (ره) به عنوان روز حمایت از قدس و مردم فلسطین مطرح شد.

این درحالی است که از همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، حمایت از فلسطین در بازار نشر ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و طی سالیان متمادی کتاب‌های زیادی در اینباره منتشر شده است. تعدد این کتاب‌های منتشر شده ایرانی انقدر زیاد است که در قالب یک یا چند گزارش قابلیت پرداختن ندارد. آمار خانه کتاب ایران نشان می‌دهد فقط درباره تاریخ فلسطین 375 کتاب طی سال‌های گذشته منتشر شده که در ادامه به بعضی از آنها خواهیم پرداخت.

 
اندیشیدن به فلسطین
کتاب «اندیشیدن به فلسطین: جایگاه نظریه پردازی در فهم واقعیت‌های سرزمین اشغالی» یکی از کتاب‌های جدید درباره موضوع فلسطین است که در سال 1400 منتشر شد. این اثر به قلم «رولیت لنتین» و فرهاد قربان‌زاده ربطی بوده و انتشارات شب خیز آن را منتشر کرده است. 

در این کتاب روابط قومی اعراب فلسطین، مناقشات اعراب فلسطینی و موضوعات تاریخی این سرزمین در قرن بیستم میلادی مورد بحث است. کتاب شامل مقدمه‌ای به قلم سید هادی برهانی است و در 7 فصل (گردآوری هفت مقاله اصلی) درباره نژاد سازی فلسطینی، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در جنبو لبنان، زندانیانی فلسطینی، گتوسازی فلسطینیان و وضعیت سرکوب فلسطینیان بحث شده است. نویسندگان مقالات این اثر از کشورهای مختلف همچون آمریکا، انگلستان و ایرلند هستند، ضمن اینکه نویسندگانی از آن هم اهل فلسطین و اسرائیل نیز در بین صاحبان مقاله در این کتاب به چشم می‌خورند.

 
معامله قرن یا جنایات ترامپ علیه فلسطینیان
کتاب «معامله قرن یا جنایت ترامپ علیه فلسطینیان» یکی دیگر از کتاب‌های جدید مربوط به سرزمین فلسطین است که در آن موضوعاتی مربوط به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از سال 2016 تا 2020 در آمریکا و اثراتش بر مردم فلسطین دیده می‌شود.

کتاب فوق به قلم مالک صادق پور در انتشارات مکارمی در سال گذشته به چاپ دوم رسید. این کتاب به وقایع تاریخی قرن 21 میلادی اشاره می‌کند و سیاست‌های خاورمیانه‌ای ترامپ را مورد بحث قرار می‌دهد. طرح مناقشه برانگیز «معامله قرن» از سوی ترامپ که حواشی و جنجال‌های زیادی برپا کرد نیز در این کتاب واکاوی شده است.
 

آغاز پایان
کتاب «آغاز پایان: رصد تحولات آماری و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین» توسط انتشارات سروش در سال 1400 به چاپ دوم رسید، این کتاب 164 صفحه‌ای را صالح قاسمی تالیف کرده و در آن موضوعاتی مانند ترکیب جمعیتی فلسطین و اسرائیل و همچنین سیاست‌های جمعیتی در سرزمین فلسطین مورد بحث قرار گرفته است.  

کتاب با بررسی و تحلیل آمارهای جمعیتی سعی دارد اهمیت راهبردی این مقوله را در سرنوشت سیاسی فلسطین تبیین ‌کند و نخبگان و حاکمان دنیای اسلام و به ویژه مردم شریف و رهبران فلسطینی را به دقت و کنکاش ژرف اندیشانه به راهبردهای نرم و در عین حال هوشمندانه جمعیتی، برای تحقق آرمان فلسطین آزاد و نابودسازی رژیم جعلی اسرائیل معطوف کند. بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده، تحلیل داده‌های آماری و راستی آزمایی و تطبیق آن‌ها با شواهد میدانی موجود در گستره سرزمین فلسطین، نتایجی حاصل می‌شود که گویای لزوم پردازش کارشناسانه تحولات جمعیت مسلمانان فلسطینی و یهودیان صهیونیست است.

 
تا فراموش نشوی: خاطرات رانده‌شدگان سرزمین فلسطین
کتاب «تا فراموش نشوی: خاطرات رانده شدگان سرزمین فلسطین» را انتشارات سروش در سال گذشته منتشر کرد. در این کتاب مرتضی محمدی به عنوان نویسنده در مورد پناهندگان فلسطینی و جنگ اعراب و اسرائیل نکاتی را به نگارش درآورده است.

این کتاب که در این اواخر به چاپ چهارم رسیده از سوی خبرگزاری قدس (قدسنا) مورد حمایت قرار گرفت و بخش تحقیقاتی خبرگزاری مذکور برای پژوهش از نویسنده‌اش حمایت کرد. اثر شامل موضوعاتی حول و حوش روستاهایی است که در جنگ‌های اسرائیلی‌ها مورد هجمه قرار داشتند.

 
فلسطین محور اتحاد
کتاب «فلسطین محور اتحاد» منتخبی از مقالات سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی است که در سال 1400 از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر شد. برای تدوین و گردآوری مقالات محمد حسین مختاری، سید محمد باقر برقعی مدرس، ابراهیم عزیزی اصل و علی قدیمی تلاش بسیاری کرده‌اند و حاصل در 414 صفحه منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر «مجموعه مقالات پذیرفته‌شده‌ي ۳۳اُمين کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» است که در سال ۱۳۹۸در تهران برگزار شد. این مقالات در دو بخش «مقالات فارسی» و «مقالات عربی»، ارائه شده که در آن‌ها «نقش زنان در مطالعات وحدت اسلامی»؛ «جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی»؛ «ابعاد استراتژی بازدارندگی محور مقاومت اسلامی و تأثیر آن بر امنیت رژیم صهیونیستی»؛ «تأثیر ارتباط عالمان دینی بر انزوای عالمان تکفیری»؛ «مبانی قرآنی اندیشه امام خمینی در نام‌گذاری روز قدس»؛ و... بررسی شده است.

 
قضیه فلسطین
کتاب «قضیه فلسطین» اثری به قلم سعید صلح میرزایی است که از متن سخنرانی‌ها و پیام‌های سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است. این اثر توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده و بیان صریحی از مواضع رهبر انقلاب در مورد فلسطین به زبان عربی محسوب می‌شود.

اثر فوق در سال 99 به چاپ دوم رسید و این کتاب در 8 بخش آماده شده که برخی از آنها شامل محورهایی درباره نگاه رهبری انقلاب، شکست‌ها و پیروزهای، مسئولیت‌های گروه‌های اسلامی و دول اسلامی در قبال فلسطین، جرایمی ارتکابی علیه فلسطینیان و آینده مشرق زمین می‌شود.

 
منازعه فلسطین و اسرائیل
کتاب «منازعه فلسطین و اسرائیل» را انتشارات ققنوس به قلم «تمرا اور» و پریسا صیادی منتشر کرده است. این اثر برای اولین‌بار در سال 1399 منتشر شد و در آن موضوع اعراب و اسرائیل و مناقشاتی فی‌مابین اعراب و اسرائیل مورد بحث قرار گرفته است.

در بخش ابتدایی این اثر آمده است:‌ «انتشار اسناد جنگ 1948 در اواخر دهه 1970 این واقعیت را بر ملا ساخت که فلسطینیان نه به میل خود از سر زمین‌شان خارج شدند و نه به دستور ارتش‌های عربی فلسطین را تخلیه کردند. در پایان جنگ جهانی دوم صهیونیست‌ها با دستاویز قرار دادن هولوکاست ( که درباره آن بحث‌های زیادی وجود دارد) پروژه خود را برای تشکیل «میهن ملی یهود» پیش بردند و شکل‌گیری دولت اسرائیل را ضرورتی انکار ناپذیر برای جلوگیری از تکران آن قلمداد کردند...»
 

ده غلط مشهور درباره اسرائیل
کتاب «ده غلط مشهور درباره اسرائیل» به قلم وحید خضاب و ایلان پایه است که کتابستان معرفت در سال 1399 آن را منتشر کرد. این اثر در سه بخش اصلی افسانه‌هایی درباره گذشته‌ها، افسانه‌هایی درباره حال حاضر و نگاه به آینده این 10 غلط را بر می‌شمارد.

نویسندگان در بخش نتیجه‌گیری اثر خود اسرائیل را کشوری مبتنی بر استعمار وطن گزینانه در قرن بیست و یکم تلقی می‌کنند.

 
فرهنگ جامع فلسطین
کتاب سه جلدی «فرهنگ جامع فلسطین» اثری در گروه دایره‌المعارف‌هااست که انتشارات آفاق روشن بیداری در سال 1399 هر سه آنها را منتشر کرد. تدوین و تالیف این اثر بر عهده مجید صفاتاج بوده است. این سه جلد کتاب در مجموع شامل حدود 3 هزار صفحه می‌شوند.

 
معامله قرن
کتاب «معامله قرن» یکی دیگر از آثاری است که در مورد سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در قبال موضوع فلسطین بحث می‌کند. در این اثر فاطمه زهرا علی‌نژاد و زهرا خانیانی دیدگاه‌های ترامپ در قبال موضوع فلسطین را مورد واکاوی قرار داده‌اند. ضمن اینکه دخالت‌های آمریکا در موضوع فلسطین نیز یکی از محورهای اصلی کتاب است. این اثر توسط انتشارات شهر یاس روانه بازار نشر شده است.

در این کتاب مبانی نظری معامله قرن، بازیگران و کارگزاران معامله قرن، اهداف و موانع تحقق معامله قرن و نقش ایران در آن و برایند شکست معامله قرن بر کنشگران منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث قرار گرفته است.

 
پاک‌سازی نژادی در فلسطین
کتاب «پاک‌سازی نژادی در فلسطین» یکی دیگر از کتاب‌های با موضوع تاریخ مردم فلسطین و رنج‌هایی است که آنها متحمل شده‌اند. این کتاب به قلم ایلان پایه و ترجمه آزاده کشور دوست است.

این کتاب در سال 99 به چاپ سوم رسید و این اثر 368 صفحه‌ای توسط شرکت گروه مطالعات اندیشه ورزان آریا منتشر شده و در آن مناقشات جنگ اعراب و اسرائیل در سال‌های 1948 و 1949 مورد بحث است.
کتاب حاضر با تعريفي از پاک‌سازي نژادي شروع مي‌شود. در اين کتاب گفتمان قانوني که براي بيشتر مردم عادي پيچيده است، با زباني بدون اصطلاحات و کاملاً روشن جايگزين شده است. اين سادگي موجب کتمان اتفاقات کوچک نشده و از بزرگي جنايات نمي‌کاهد؛ برعکس، توضيحي کاملاً صريح از سياستي بي‌رحم است که جامعه بين‌المللي امروزي حاضر به چشم‌پوشي از آن است. مؤلف بيان مي‌دارد که تعريف عمومي آنچه پاک‌سازي نژادي از آن مشتق مي‌شود، تقريباً به‌طور تحت‌اللفظي در مورد فلسطين به کار مي‌رود.

 
بالفور و وایزمن: صهیونیست، زیلوت و پیدایش اسرائیل
کتاب «باالفور و وایزمن: صهیونیست، زیلوت و پیدایش اسرائیل» اثر جفری جی لوئیس بوده و ترجمه آن برعهده سید حمید رهنما و مهرداد ملایی قرار داشته است. چاپ سوم این کتاب توسط شرکت گروه مطالعات اندیشه ورزان آریا در سال 1399 منتشر شد.

کتاب حاضر، به‌عنوان يکي از آثار شاخص در سير مطالعاتي صهيونيسم به شمار مي‌رود. نويسنده با مطالعه اسناد آرشيوي و منابع کتابخانه‌اي تلاش دارد روايت تبارشناسانه‌اي از چگونگي شکل‌گيري اعلاميه بالفور و وايزمن و نقش خاص دولت انگليس در ايجاد رژيم اسرائيل را به دست مخاطب خود بدهد. اين روايت مشتمل بر بسياري از تأثيرگذاري‌هاي سازمان صهيونيسم در ساختار سياسي غرب بوده و بازتابنده تلاش‌هاي اين سازمان به بهاي تضييع حقوق مسلمانان ساکن در فلسطين و ناديده گرفتن اصول مصرح حقوق بشر است.

 
فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
کتاب « فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی» به بیان مواضع رهبر انقلاب می‌پردازد. این اثر از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و مطالب آن توسط سعید صلح میرزایی گردآوری شده است.

این کتاب در سال 99 به چاپ ششم رسید و موضوع کتاب حاضر، دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای دربارة فلسطین و پیام‌ها و سخنرانی‌های ایشان دربارة مسئله خاورمیانه است. بخش ابتدایی کتاب، به سخنان کوتاه و گفتارهای ایشان راجع به مسئله فلسطین و جایگاه آن در میان سرزمین‌های اسلامی اختصاص یافته است. در ادامه، سخنرانی‌های ایشان در جمع کارمندان و کارکنان ادارات دولتی و سازمان‌های مرتبط با شکست‌ها و پیروزی‌های فعالیت‌های اسرائیل و قیام انتفاضه فلسطینیان آمده است. از دیگر محورهای موضوعی سخنرانی‌های ایشان می‌توان به این موارد اشاره کرد: مسئولیت‌های دیگر اقوام مسلمان و کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین، شرح‌ جنایات رژیم صهیونیستی، راه‌حل‌ها و راهکارهای استقامت و ادامه مبارزه و آینده‌نگری‌های لازم در این زمینه.
 

درآمدی بر شناخت رژیم اشغالگر قدس
کتاب «درآمدی بر شناخت رژیم اشغال‌گر قدس» را محمد تقی پوریان و مصطفی ساوه درودی به رشته تحریر درآورده‌اند. این کتاب توسط انتشارات دانشکده علوم و فنون فارابی منتشر شده و در آن روابط خارجی اسرائیل و سیاست‌ها و حکومت در سرزمین فلسطین مورد بحث قرار دارد.

مطالب کتاب بر اساس ضرورت‌ها و نیازهای جامعه سیاسی ایران برای شناخت کشورها به خصوص کشورهای حریف است که می‌تواند در افزایش دقت و نظر سیاستمداران نظام موثر واقع شود. در این کتاب روند شکل‌گیری، شناخت ساختار سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، عملکرد رهبران و چگونگی سیاست گذاری‌های رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است.

 
درباره فلسطین
کتاب «درباره فلسطین» به قلم اندیشمند مشهور معاصر نوام چامسکی و ایلان پایه است. این کتاب توسط محسن عسکری جهقی ترجمه شده و در آن مناقشات مربوط به یهودیان و عرب‌های فلسطین در دهه 90 میلادی مورد بحث است.

این اثر در سال 99 به چاپ دوم رسید و اثر یاد شده توسط انتشارات ثالث روانه بازار نشر شده و نويسندگانش به تشريح چگونگي به وجود آمدن شرايط کنوني فلسطين مي‌پردازند و بيان مي‌کنند که مسئله فلسطين يک نکته از هزاران نابساماني و اتفاقات ناگواري است که در جهان روي مي‌دهد، اما نقش دولت‌هاي غربي و همدستي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي باعث شده است که مسئله فلسطين به مسئله‌اي بسيار ويژه تبديل شود. اين واقعيت که اسرائيل با زير پا گذاشتن قوانين و هنجارهاي بين‌المللي سود مي‌برد و دولت‌هاي غربي براي اسرائيل فرش قرمز پهن مي‌کنند و تجاوزات آن را ناديده مي‌گيرند بدين معناست که تک‌تک ما در خاتمه دادن به اين بي‌عدالتي که گريبان فلسطينيان را گرفته است مسئوليت داريم.

 
آژانس یهود
کتاب «آژانس یهود» به قلم کاظم نراقی، محمد عبدالرووف سلیم و محمد حسین خسروانی است که توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است. این اثر تا سال 95 به چاپ ششم رسید.

در این مجموعه فعالیت‌های دستگاه اجرایی طرح صهیونیستی یهودی کردن فلسطین به هنگام قیمومت انگلیس بر فلسطین بررسی شده است. این کتاب با تشریح زمینه‌های فعالیت آژانس یهود و تحول آن آغاز می‌شود. فصل‌های اول و دوم به شکل‌گیری آژانس گسترش‌‌ یافته‌ی یهود اختصاص دارد، سپس در چهار زمینه‌ی پی‌درپی جنبه‌های گوناگون فعالیت آژانس بررسی شده است. که بدین شرح‌اند. زمینه‌ی اول شامل تلاش‌های آژانس یهود در مهاجرت است که هدف از این مهاجرت تشکیل اکثریت جمعیتی در فلسطین بود در زمینه‌ی دوم فعالیت آژانس یهود در انتقال زمین عرب‌ها به مالکیت یهودی‌ها اختصاص دارد. زمینه‌ی سوم متضمن تلاش‌های آژانس یهود در مورد اسکان مهاجران یهودی در فلسطین است. این زمینه فعالیت آژانس یهود در بخش اقتصادی (کشاورزی، صنایع و بازرگانی) به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای مهاجران و کاهش میزان بیکاری در میان یهودی‌های فلسطین را شامل می‌شود و زمینه‌ی چهارم مشتمل بر تلاش‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی آژانس یهود در آماده‌سازی برای برپایی رژیم اسراییل است. در کتاب خاطرنشان شده است: "آژانس یهود از زمان تشکیل در سال ۱۹۲۲ تا برپایی رژیم اسراییل فعالیت داشت. سپس دولت اسرائیل بیش‌تر وظایف آژانس یهود را به عهده گرفته است در حالی که آژانس، نقش جنبی در خارج از اسرائیل ایفا می‌کند. آژانس یهود نقش اصلی را در آماده‌سازی برای تشکیل رژیم اسرائیل ایفا کرد، به طوری که با برخورداری از کمک دولت قیمومت، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی فعالیت نمود".

 
تاریخ یهود، آیین یهود
کتاب «تاریخ یهود، آیین یهود (سابقه سه هزار ساله)» کتابی است که توسط اسرائیل شاهاک و با ترجمه رضا آستانه پرست در انتشارات نشر قطره منتشر شده است. این اثر در سال 94 به چاپ چهارم رسید.

اسرائیل شاهاک در این کتاب سعی می‌کند تا اهمیت عامل((ایدئولوژی یهود)) را براساس تصمیمات سیاستگذاران اسرائیل تشریح نماید .به اعتقاد وی تاثیر سایر عوامل بر سیاست‌های اسرائیل در مقایسه با عامل ایدئولوژی بسیار اندک است .همچنین او به طور مفصل شرح می‌دهد که چگونه مذهب یهود و نص تورات دستخوش تحریف‌های ناشی از مصلحت اندیشی‌های سیاسی و منفعت طلبی‌های شخصی رهبانان شده است.
 

این نقشه جعلی است
کتاب «این نقشه جعلی است:‌ فلسطین از آغاز تا امروز» به‌طور کلی درباره مناقشات یهود و عرب بوده و زهرا اشعری در انتشارات میراث اهل قلم آن را به رشته تحریر درآورده است. چاپ اول این کتاب مربوط به سال 1390 است و در آن نگاهی به تاریخ فلسطین از آغاز تا امروز شده است.

اثر فوق در عرض دو سال 9 بار تجدید چاپ شد و درحالی که مطالب این کتاب پاسخی است به سؤالاتی چون: چه عواملی منجر به آن شد که یهودیان تصمیم بگیرند سرزمینی ملّی داشته باشند؟؛ چه دلایلی باعث تقویت این تصمیم شد؟؛‌ تأثیر جنگ اول و دوم جهانی در پیشبرد این هدف تا چه حد بوده است؟ و نقش اعتقادات مذهبی یهودیان در این روند چه بوده است؟. نگارنده، در فصل اول کتاب سرزمین فلسطین و تاریخچة آن به عنوان سرزمین پیامبران را معرفی کرده است. در فصل دوم روند دخالت یهودیان در اشغال سرزمین‌های فلسطینی و در دیگر فصل‌ها تحولات سیاسی این منطقه را در یکصد سال اخیر تحلیل کرده است. این کتاب با هدف تحلیل سیاسی وقایع فلسطین تدوین شده است.

 
فلسطین، از اشغال تا انتفاضه
کتاب «فلسطین، از اشغال تا انتفاضه» هم از جمله کتاب‌هایی است که موسسه فرهنگی مدرسه برهان آن را منتشر کرده است. این اثر توسط مجید صفاتاج  و نرگس آبیار کارگردان شناخته شده کشور در 120 صفحه آماده شده و موضوع تاریخ فلسطین در آن برجسته است.

اثر فوق در ابتدای دهه نود 5 بار تجدید چاپ شد. در این کتاب طی هفت فصل تاریخ فلسطین و تقدس این سرزمین و نیز ماهیت اشغالگران آن، به اختصار برای دانش آموزان نوجوان بازگو شده است. در فصل اول به این پرسش پاسخ داده شده که چرا فلسطین سرزمینی مقدس استŒ در فصل دوم از ماهیت و ویژگیهای اشغالگران فلسطین صحبت شده است. در فصل سوم چگونگی اشغال فلسطین بیان میشود. فصل چهارم به مبارزات فلسطینیان پیش از اشغال فلسطین اختصاص دارد. فصل پنجم درباره فلسطین پس از اشغال است. در فصل ششم تاریخچه و چگونگی انتفاضه فلسطین تشریح شده است. در آخرین فصل از چاره جوییهای اسرائیل برای کنترل و نابودی انتفاضه سخن رفته است. کتاب با عکسهایی از مردم فلسطین و انتفاضه همراه شده و با نتیجه گیری و فهرست منابع به پایان می‌رسد.
 
کتاب‌های برتر سال 1400 با موضوع فلسطین
عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم انتشارات چاپ صفحه
اندیشیدن به فلسطین: جایگاه نظریه پردازی در فهم واقعیت‌های سرزمین اشغالی فرهاد قربان‌زاده ربطی شب خیز اول 200
معامله قرن یا جنایت ترامپ علیه فلسطینیان مالک صادق پور مکارمی دوم 290
آغاز پایان: رصد تحولات آماری و راهبرادهای جمعیتی آزادسازی فلسطین صالح قاسمی سروش دوم 164
فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل میلاد مرادی و خسرو کشتمند دافوس اول 212
تا فراموش نشوی   سروش چهارم 184
انتفاضه فلسطین راحله فلک‌نازی سنجش و دانش اول 94
خالد مشعل خیام علیزاده اقدم اختر اول 50
سفر به غزه، سفر به لبنان علی اصغر سلیمانی والتین اول 272
 
 
کتاب‌های برتر سال 1399 با موضوع فلسطین
عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر چاپ صفحه
قضیه فلسطین   انقلاب اسلامی دوم 672
منازعه فلسطین و اسرائیل تمرا اور/ ترجمه پریسا صیادی ققنوس اول 104
معامله قرن یا جنایت ترامپ علیه فلسطینیان مالک صادق پور مکارمی اول 278
از غزه تا قدس اندیشکده برهان دیدمان دوم 132
ده غلط مشهور درباره اسرائیل ایلان پایه/ ترجمه وحید خضاب کتابستان معرفت دوم 292
فرهنگ جامع فلسطین مجید صفاتاج آفاق روشن بیداری اول قریب به 3000
سید عباس مجید صفاتاج آفاق روشن بیداری اول 204
         
 
 
کتاب‌های برتر سال 1398 با موضوع فلسطین
عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم انتشارات چاپ صفحه
اعمال حق وتو در نقض‌های شدید حقوق بین‌الملل بشر با تاکید بر مناقشه فلسطین محمن لطفی گماسایی حقوق یار اول 396
فلسطین از نهر تا بحر (مجموعه مقالات) پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اول 684
ناگفته‌ها (درباره مردم فلسطین و عرب خوزستان) علی الطائی شادگان اول 198
القدس صرخه حق حسین عبدالوهاب نقش آذین اول 125
بررسی سیاست‌ها، رویکردها و عملکرد اتحادیه اروپا در قبال موضوع فلسطین سید مهدی موسوی، علیرضه ثمودی پیله رود دانشگاه عالی دفاع ملی اول 186
آزادسازی مسجد الاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت فتح‌الله کلانتری، علی علیزاده دانشگاه عالی دفاع ملی اول 179
تا فراموش نکنیم: ماجرای غم‌انگیز ویرانی و اشغال 418 روستای فلسطین امیر حسین بابالار، ولید خالدی حامیان آزادی قدس اول 768
روابط ایران و مبارزان فلسطینی امیر حسین حسینی به‌نشر (وابسته به آستان قدس رضوی) اول 72
اسرائیل خانه عنکبوت یا دژی مستحکم: بررسی تحلیلی - تطبیقی مواضع جریانات سیاسی اسرائیل نسبت به موضوع دولت - ملت فلسطین میلاد یاراحمدی خرسندی اول 338
فلسطین: فی مواقف آیت‌الله العظمی الامام الخامنئی (مدظله) سعید صلح میرزایی انقلاب اسلامی اول 568
           
 
 
کتاب‌های برتر سال 1392 با موضوع فلسطین
عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم انتشارات چاپ صفحه
این نقشه جعلی است: فلسطین از آغاز تا امروز زهرا اشعری میراث اهل قلم نهم 72
جنبش‌های اسلامی در فلسطین (حماس و جهاد اسلامی) حسن خدادی ایده سبز اول 80
نامه‌ای سرگشاده به فرهیختگان اروپا مسعود فکری، محمد صالح هرماسی بین‌المللی الهدی اول 136
آخرین سنگ (79 پرسش و پاسخ درباره فلسطین، لبنان و صهیونیسم) ابوالفضل رافعی قبله اول اول 116
جستارهایی پیرامون فلسطین زهرا مصطفوی قبله اول اول 336
فلسطین همیشه در اشغال: فلسطین از درون و بیرون سپیده مهرجویا، ساری ماکدیسی، سمیرا صادق‌ابدالی روایت فتح اول 512
فلسطین برای فلسطینی است الهه کریمی، ریحانه رفیعی، گروه فرهنگی کنعان مهر آرمین اول 208
 
 
کتاب‌های برتر سال 1391 با موضوع فلسطین
عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم انتشارات چاپ صفحه
سفیر انقلاب: از سرزمین امام خمینی آمده‌ام   جمهور ایران (وابسته به مرکز پژوهش‌ و اسناد ریاست جمهوری) اول 88
شهید دکتر فتحی شقاقی کسری صادقی زاده مرکز اسناد انقلاب اسلامی دوم 232
محاصره غزه از دیدگاه حقوق بین‌الملل محمدرضا عطایی اقدم پیشرو مبتکران اول 108
فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) رهبر انقلاب   انقلاب اسلامی چهارم 416
فلسطین: دیروز، امروز، فردا سیده خدیجه حسینی نور محبت اول 200
تا فراموش نشوی: خاطرات رانده‌شدگان سرزمین فلسطین   سروش سوم 184
الشیخ احمد یاسین فاطمه وفایی زاده بین‌المللی الهدی اول 96
فتحی شقاقی فاطمه وفایی زاده بین‌المللی الهدی اول 96
یحیی عیاش زهرا نبوی بین‌المللی الهدی اول 102
قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران: مطالعه موردی فلسطین جواد یوسفی دانشگاه امام صادق (ع) اول 306
دانشنامه فلسطین مجید صفاتاج آرون اول قریب به 4000
غزه در حصار: گزارشی از اوضاع غزه در ایام محاصره احمد کریمیان بوستان کتاب سوم 148
جنگ‌ سی‌و سه روزه و سرنوشت جنگ‌ّهای آینده: درس‌هایی برای نیروهای مسلح و سیاست دفاعی استفان بیدل، جفری فریدمن/ ترجمه صادق خسرو نژاد دانشگاه افسری امام علی (ع) اول 118
اسرائیل و درگیری دائمی ربیع داغر، فاطمه کاظمی ساقی اول 256
 
 
کتاب‌های برتر سال 1390 با موضوع فلسطین
عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم انتشارات چاپ صفحه
پیروزی 2006 حماس و چشم‌انداز آینده عبدالله کرمی بوستان کتاب دوم 258
این نقشه جعلی است: فلسطین از آغاز تا امروز زهرا اشعری میراث اهل قلم اول 72
پاکسازی قوم فلسطین ایلان پایه/ ترجمه سید مصطفی نبوی مگستان اول 476
فلسطین، از اشغال تا انتفاضه مجید صفاتاج موسسه فرهنگی مدرسه برهان پنجم 120
گاهشمار رویدادهای تاریخی معاصر فلسطین (1860- 2010) عزت ملاابراهیمی امید مجد اول 460
دانشنامه فلسطین مجید صفاتاج آرون دوم ---
فلسطین: روایتی ساده از سرگذشت و سرنوشت فلسطین مجید صفاتاج آرون اول 168
فروش زمین واقعیت یا شایعه دفتر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) حامیان آزادی قدس اول 64
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها