شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
کتاب‌هایی که راوی کلام وحی‌اند...

۴۵ بخش در نمایشگاه امسال تعبیه شده بود و‌ برنامه ریزی‌های متکثری برای مخاطبان نمایشگاه در رده‌های سنی مختلف انجام شد. دو بخش «فضای سایبری و فرهنگ دانش بنیان» و «نشر مکتوب و دیجیتال دینی» از جمله بخش‌های پرکار و فعال در نمایشگاه امسال بودند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پس از دوسال شیوع پاندمی کرونا، مجالی برای برگزاری بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ایجاد شد و فعالان حوزه کتاب‌های قرآنی، حجاب و عفاف و سایر حوزه‌های فعال در این وادی، باری دیگر گردهم آمدند. هرچند نمایشگاه قرآن سال جاری به دلیل تعطیلی دوساله آن توان دوره‌های اخیر را نداشت اما عزم دست‌اندرکاران برای برپایی نمایشگاه حتی با حداقل امکانات، قابل رویت بود.

۴۵ بخش در نمایشگاه امسال تعبیه شده بود و‌ برنامه ریزی‌های متکثری برای مخاطبان نمایشگاه در رده‌های سنی مختلف انجام شد. دو بخش «فضای سایبری و فرهنگ دانش بنیان» و «نشر مکتوب و دیجیتال دینی» از جمله بخش‌های پرکار و فعال در نمایشگاه امسال بودند.

در بخش مکتوب که در طبقه دوم دایر بود، 100 ناشر قرآنی از جمله نشر معارف، اسرا، نشر سوره مهر، پیام محراب و ... آثار خود را نمایش گذاشتند. از زبان غرفه‌داران این بخش گلایه‌هایی شنیده می‌شد که بیشتر مربوط به جانمایی غرفه‌ها بود. اینکه بخش کتاب‌های قرآنی در کنار بخش عفاف و حجاب قرار گرفته بود و از حیث تفاوت عمده در محصول ارائه شده؛ برای بعضی ناشران ناخوشایند بود. در صحبت با چند ناشر، این پیشنهاد مطرح شد که در دوره بعد، بخش عفاف و حجاب به ورودی منتقل شود و طبقه مجزایی برای کتاب‌ها اختصاص یابد.

محدود بودن فضا و از طرفی رکود موقت ناشران حوزه کتاب‌های قرآنی، از تعداد عناوینی که ارائه می‌کردند پیدا بود. در گفتگویی که با محسن صمیمی کارشناس فروش انتشارات سوره مهر داشتیم، متوجه شدیم از میان چند هزار عنوان کتاب این انتشارات، تنها چند صد عنوان عرضه شده است.

صمیمی گفت: هرچند نمایشگاه با وقفه‌ای دو ساله به دلیل کرونا، کارش را پی گرفت اما فروش نسبتا خوبی داشتیم. اطلاع‌رسانی هم از طریق تلویزیون به خوبی انجام شد. خود ما تبلیغاتی نداشتیم چون مخاطبان سوره مهر می‌دانند که ما در تمام نمایشگاه‌ها حضور داریم.

وی گفت: ما اگر بخواهیم عناوین اصلی انتشارات را عرضه کنیم بالای دوهزار عنوان می‌شود اما از آنجایی که همه عناوین، قرآنی نیستند در این نمایشگاه نیاورده‌ایم. کتاب‌های حاضر نیز بیشتر درباره سبک زندگی است. تمرکز ما روی نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. در حال حاضر عناوینی مانند خاطرات سفیر، از چیزی نمی‌ترسیدم و تنها گریه کن‌ جزو پرفروش‌ترین‌های ما بوده است.

اکبری مسئول غرفه انتتشارات اسرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، استقبال از نمایشگاه بیست و نهم را کم رمق تر از سال‌های گذشته دانست و گفت: فروش امسال ما در مقایسه با ادوار پیشین کمتر بود با این وجود بخش نشر مکتوب همواره از بخش های پرمخاطب نمایشگاه قرآن است. از سوی دیگر جانمایی بد غرفه‌های بخش مکتوب یکی دیگر از دلایل کاهش مراجعه کنندگان است چون اصولا زمانی که بخش مکتوب در طبقه همکف مصلی قرار داشته به دلیل سهولت دسترسی پذیرای مخاطبان بیشتری هم بوده است.
 
بخش مجازی نمایشگاه
بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجازی، جزو اصلی‌ترین پارامترهای هر رویدادی به شمار می‌رود و نمایشگاه قرآن نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بخش مجازی نیز همزمان مشغول به کار است و افرادی که ساکن تهران نیستند می‌توانستند از طریق سایت IQFA.IR اقدام به خرید محصولات کنند.

پیش‌تر علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه قرآن در نشست خبری توضیحاتی درباره نمایشگاه داده بود. او گفته بود: امروز در جامعه بیش از هر زمان دیگری به امیدبخشی و‌ امیدآفرینی و یاس‌زدایی نیازمندیم. قرآن «کتاب امید» است و‌ باید نشان دهیم که این کتاب امیدبخشی است چنان‌که در قرآن بیان می‌شود، با هر سختی راحتی است و‌ ما در انتظار گشایش‌ها و‌ امیدها هستیم.

بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 9 اردیبهشت، مصادف با تولد امام حسن مجتبی کارش را آغاز کرد. امید است تا در سال‌های آتی با بهره‌گیری از ظرفیت های فضای مجازی و حضوری امکان عرضه ظرفیت‌های قرآنی و جامعه قرآنی کشور فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها