چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر انقلاب و سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

معلمی در ابتدای این نشست مطرح کرد: ویروس کرونا تنها به تهدید سلامت مردم نینجامید. بلکه عرصه هنر و تعاملات آن را دستخوش تغییرات اساسی کرد؛ چراکه هنر در تعامل با مخاطب معنا می‌یابد. در طی این مدتی که به شدت درگیر کرونا بودیم، سالن‌های سینما، تئاتر، گالری‌ها، کنسرت‌ها تعطیل شدند و عدم تعامل میان هنرمندان و مخاطبان به این عرصه آسیب‌های جدی وارد کرد و ارتباط میان هنر و مردم مختل شد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه تولیدات هنری در دوره کرونا همواره خلق شدند و هنرمندان بیکار نبودند، اما اجتماعات عمومی تغییر کرد و فرهنگ جدیدی ایجاد شد. در این راستا و با توجه به تاکید تعامل هنر و مردم از سوی برگزارکنندگان هفته هنر انقلاب، انتخاب چهره هنر سال نیز دچار مشکل شد. یکی از شاخص‌های اساسی انتخاب چهره سال، اقبال عمومی مخاطبان به آثار است و این امر در سایه کرونا امکان‌پذیر نبود.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی سه شاخص کلی را برای هفته هنر مطرح کرد و افزود: تکریم و تجلیل از هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر، تشکیل ۲۰ هیئت علمی و گسترش زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای خلق اثر هنری، مهم‌ترین این شاخص‌ها برای انتخاب چهره هنر سال انقلاب اسلامی است.

معلمی در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته هنر پرداخت و گفت: به مدت پنج شب، متخصصان رشته‌های مختلف هنری با یکدیگر به تعامل می‌پردازند و هر شب مختص یکی از رشته‌های هنری خواهد بود. هنرمندان حوزه تئاتر و سینما، نویسندگان و پژوهشگران، محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس، موسیقی و نقاشان و عکاسان در طول این هفته از افطار در حوزه هنری گعده‌هایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در طی این هفته با توجه به روزهای اختصاص یافته به هر رشته، تخفیف‌هایی برای مخاطبان در نظر گرفته شده است. روز یکشنبه سینماهای حوزه هنری تا سحر نیم بها خواهد بود. ضمن اینکه علیرغم تصمیم سازمان سینمایی اکران تا سحر تنها در این روز و در سینماهای حوزه هنری رخ خواهد داد.
 

دبیر هفته هنر انقلاب افزود: امسال به جای انتخاب و معرفی کاندایدهای چهره هنر سال، در هر رشته سه نفر، در مجموع 30 نفر را تقدیر خواهیم کرد. اختتامیه جمعه (26 فروردین‌ماه) برگزار و چهره هنر سال انقلاب از میان کاندیداها و به صورت نظرخواهی از صاحب‌نظران، هنرمندان و برخی اصحاب رسانه، معرفی می‌شود. اتفاق مهمی که امسال در راستای سیاست فراتهرانی صورت گرفته، چهره هنر سال در همه استان‌ها خواهیم داشت. ضمن اینکه نمایشگاه‌ها و برنامه‌های تهران در مراکز تمام استان‌ها برگزار می‌شود. لذا سیاست توجه استان‌ها امسال در هفته هنر انقلاب جدی‌تر خواهد بود.

وی در ادامه به تبیین مفهوم هنر انقلاب پرداخت و گفت: هنر انقلاب از نظر ما، هنری است که در تعامل با مردم شکل بگیرد و اقبال عمومی نسبت به آن به شکل ویژه‌ای وجود داشته باشد. درواقع مهم‌ترین شاخص انتشار گسترده بالا و پرمخاطب بودن است. در این راستا برنامه تلویزیونی عطف از شبکه افق هر شب با حضور استادان رشته‌های مختلف هنری به بررسی هفته هنر انقلاب خواهند پرداخت.

معلمی درباره شاخص‌های انتخاب هنرمند سال گفت: واکنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی، اقبال عمومی به اثر، جریان‌سازی در استان‌ها، دریافت جوایز ملی و بین‌المللی، گستراندن هنر انقلاب در بین جوانان، از دیگر شاخص‌های انتخاب است.

معلمی با تاکید بر سیاست فراتهرانی افزود: برای گسترش بستر خلق اثر هنری، باید فضا و امکان دیده شدن فضای فرهنگ و هنر و تولیدات آثار بیشتری را فراهم کرد. در این راستا، حوزه هنری ۲۰ سینما به مجموعه سینماهای خود افزوده است و با ۱۶۰ سینما، گسترده‌ترین شبکه سینماداری را خواهیم داشت. در نوشهر، گنبد کاووس، همدان و تهران سالن سینما افتتاح خواهیم کرد. در استان‌های یزد، فارس و کردستان نیز گالری‌هایی تاسیس شده است.
 

در ادامه این نشست شجاعی طباطبایی گفت: ۳۰ پوستر با موضوع شهید آوینی توسط هنرمندان گرافیکی با مدیریت و نظارت مسعود نجابتی تهیه شده و به همه مراکز استان‌ها نیز هم‌زمان با تهران عرضه خواهد شد. ضمن اینکه سردیس شهید آوینی اثری از قدرت‌الله معماریان، در ۳۰ عدد تولید شده و به همه استان‌ها ارسال خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در پایان گفت: امسال هم‌افزایی خوبی میان ارگان‌ها صورت گرفته است. در گالری عالی حوزه هنری، خانه عکاسان ۱و ۲ و نگاه خانه (بلک باکس) نیز به هنر مفهومی اختصاص خواهد یافت. ضمن اینکه در سطح شهر نیز اتفاق بزرگی خواهیم داشت تا آثار به خوبی در معرض دید عموم قرار بگیرد و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیلبردهای بسیاری به شکل خاص و ویژه به نمایش گذاشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها