سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
دعوتید به «راسته کتاب رودکی شیراز»/فرصتی برای گردشگری و خرید کتاب

خیابان زند شیراز که زمانی مرکز کتابفروشی‌ها بود با وجود دو سال کسادی کسب و کار که کرونا به آن‌ها تحمیل کرد، نوروز 1401 آماده میزبانی از مهمانان کتاب‌دوست است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، از سال‌ها پیش آن‌ها که با این کتابفروشی‌ها آشنایی دارند می‌دانند، برای تهیه کارت‌پستال نوروزی و سررسید و «دیوان حافظ» و «بوستان» و «گلستان» سعدی چه جایی بهتر از این کتابفروشی‌ها! گردشگران نوروزی هم که با کتاب دم‌خور هستند این کتابفروشی‌ها را می‌شناسند یا چنانچه جویا شوند به آنان سری می‌زنند تا کتاب‌های مرتبط با شیراز یا فارس‌شناسی را برای سوغات به شهر خویش ببرند.
 
با وجودی که سال‌ها از خاموشی چراغ کتابفروشی «بلادی» می‌گذرد و کتابفروشی «کیهان» در کوچه نوبهار(ادیان) دیگر مانند گذشته رونقی ندارد، آنچه از کتابفروشی‌های قدیمی خیابان زند و محور گردشگری زندیه به‌جا مانده، محدود به کتابفروشی امین، کتاب‌سرای زند، «دارالکتاب مطهری» و «کتابخانه احمدی» است؛ در همین محدوده دست‌دوم‌فروشی‌های پاساژ «ژرمن موکت» هم مشتری خود را دارند. با این حال در محور زندیه روی دیوار باغ‌موزه پارس، هستند دست‌دوم‌فروشی‌هایی که در روزهای پُرتردد گردشگران، رونق می‌گیرند. 
 
کتابفروش خیابان رودکی، سال‌هاست که پذیرای مهمانان نوروزی است و روزهای تعطیل سال نو، درهای کتابفروشی «فرهنگ‌وهنر» را به روی علاقه‌مندان کتاب باز می‌گذارد تا ضمن بهره بردن از زیبایی‌های شیراز، دقایقی کنار یار مهربان بگذرانند و به یادگار با خود سوغات ببرند.
 
مجتبی اسکندری که خانوادگی، کتابفروشی را اداره می‌کنند به خبرنگار(ایبنا) در فارس، می‌گوید: از سال 1376 تاکنون همه نوروزها در خدمت همشهریان و مسافران و گردشگران بودیم و هستیم. آن‌ها که قصد دارند، کتاب عیدی بدهند یا سررسید و تقویم خریداری کنند، از مشتریان نوروزی ما هستند. با این حال، 2 سال است که مسافران نوروزی به دلیل کرونا نتوانستند به شیراز بیایند اما با مهیا شدن شرایط سفر به نظر می‌رسد امسال نوروز پررونقی در پیش داشته باشیم.
 
اسکندری افزایش بها را از عوامل کاهش مشتریان کتاب می‌داند و می‌گوید: در نوروز مردم بیشتر، دیوان حافظ و بوستان و گلستان سعدی را خریداری می‌کنند و برخی هم برای مطالعه، رمان را ترجیح می‌دهند؛ اما طیف وسیعی از خرید کتاب در نوروز به آثار نفیس، ادبیات کهن یا کتاب‌هایی درباره شهر شیراز و کتاب‌های مصور اختصاص دارد؛ البته در گذشته نقشه هم ازجمله خریدهای مشتریان نوروزی بود.
 
        

این کتابفروش شیرازی، دو سال همه‌گیری کرونا را علت اصلی بی‌توجهی به کتابخوانی می‌داند و می‌افزاید: سال اولی که کرونا آمد، مردم شناختی از این بیماری نداشتند.  بیشتر ترس داشتند و به تبع خرید هم به خاطر خطر انتقال ویروس از طریق لمس کتاب کاهش یافت. سال بعد از آن، شرایط بهتر شد اما امسال به خاطر شرایط اقتصادی، تورم سرسام‌آور و بی‌ارزش شدن پول، کتاب در سبد کالای فرهنگی مردم رنگ باخت. متاسفانه تجربه خوبی از این بابت نداشتیم و همیشه چالش‌هایی برای ادامه حیات کتابفروشی وجود داشت هم‎چنانی‌که برای همه همکاران کتابفروش این اتفاق افتاده است.
 
اسکندری با این حال چشم‌انداز گردشگری را با وجود واکسیناسیون و اجازه دادن به مردمی که دست‌کم 2 نوبت واکسن تزریق کرده‌اند برای سفر امیدوارکننده می‌داند.
 
این کتابفروش با سابقه شیراز درباره پیشنهاد کتاب، به گردشگران می‌افزاید: افزون بر آثار سعدی و حافظ؛ تنوع کتاب با موضوع شیراز و استان فارس به اندازه‌ای است که برای سلایق مختلف مسافران نوروزی می‌توان کتاب پیشنهاد کرد. کتاب‌های مصور زیادی، درباره شیراز منتشر شده که در گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت اما با وجود گسترده شدن فناوری و عکاسی با گوشی تلفن همراه، میزان فروش این کتاب‌ها هم کاهش یافته است.
 
او دیوان حافظ را از پُرمخاطب‌ترین کتاب‌‌ها در نوروز می‌داند و می‌گوید: این کتاب در سراسر ایران مورد توجه است. اغلب مردم کتاب‌های ادبیات کهن را برای هدیه دادن انتخاب می‌کنند. بعضی از مسافران نوروزی هم با هدف خاصی به کتابفروشی می‌آیند و کتاب را با شناخت از قبل تهیه می‌کنند و برای یادگاری به شهر خود، همراه  می‌برند.
 
اسکندری از رونق گرفتن «دیجیتال مارکتینگ» در کتابفروشی‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: با همه‌گیری کرونا و خرید و فروش غیرحضوری، کتابفروشی‌ها هم به سمت فروش اینترنتی تمایل پیدا کردند و اکنون بسیاری از مشتریان ساکن شهرهای دیگر هستند.
 
وی از دولت می‌خواهد که در سال 1401 در حوزه فرهنگی به‌ویژه کتاب تدبیری بیندیشد و برای کتاب‌های چاپ اول فکری کند تا علاقه‌مندان کتاب، دسترسی بیشتری به این کالای فرهنگی داشته باشند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها