چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
سرانه مطالعه بوشهری‌ها نباید پایین‌ترین رتبه کشور باشد

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر در آئین تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر، وضعیت کتابخوانی در استان بوشهر را مطلوب ندانست و گفت: هرچند آماری که ارائه شده و بوشهر را در قعر جدول سرانه مطالعه ایران نشان داده است، آمار مطمئن و پذیرفتنی نیست اما بایستی بکوشیم کتاب را بیش از پیش در جامعه بشناسانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، آیین تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با حضور محمد احمدوند، مدیرکل امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر، صالح رحیمی، فرماندار بوشهر، عبدالرحیم افروغ، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، نرگس صداقت، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر و جمعی از مسئولان شهرستانی کتابخانه‌های عمومی استان، چهارشنبه (18اسفندماه) در سالن اجتماعات فرمانداری بوشهر برگزار شد.

سرپرست پیشین کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در بخش نخست این آئین با اشاره به دستاوردهای یک‌ساله خود در این مرکز فرهنگی در بوشهر گفت: با توجه به اینکه مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌های عمومی خدمات‌رسانی به مردم است؛ بنابراین تلاش کردم تا تجربیات چندین ساله‌ خودم را در این حوزه به کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر منتقل کنم؛ زیرا هرچه خدمات‌رسانی کتابخانه‌های عمومی کیفی‌تر باشد، توفیق در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی بیشتر خواهد بود.

عباس نعمتی افزود: بی‌شک مدیریت صحیح، موجب رشد کتابخوانی در جامعه و پرورش کتابداران حرفه‌ای می‌شود. شاخص عضویت در کتابخانه‌های عمومی، بسیار حائز اهمیت است و رشد این شاخص با عملکرد کتابداران مرتبط است. خوشبختانه بوشهر با توجه به امکاناتی که دارد در زمینه شاخص عضویت، وضعیت قابل قبولی دارد.

نعمتی گفت: امروز این مسئولیتی که حدود یک‌سال در کتابخانه‌های عمومی استان بر شانه‌ام گذاشته به حیدر راهب، جوان انقلابی و مومن که خود از بدنه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، می‌سپارم و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.

 احمدوند هم در این آیین با تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به وضعیت کتابخوانی کشور گفت: وضعیت کتابخوانی و کتابداران کشور هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. بی‌شک فرهنگ و کتاب دو مقوله بسیار مهم است و بنا به گفته مقام معظم رهبری، فرهنگ مثل هوایی است که تنفس می‌کنیم.

معاون امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است؛ زیرا با اصلاح فرهنگ، اقتصاد هم اصلاح می‌شود؛ بنابراین در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان بخشی از مجموعه فرهنگی کشور، وظایفی را با محوریت کتاب برعهده داریم که مجدانه این وظایف را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی افزون بر اینکه مراکز فرهنگی به‌شمار می‌روند، پایگاهی برای انتشار اطلاعات نیز هستند؛ یعنی در این مراکز نه‌تنها مخزن کتاب و سالن مطالعه داریم، بلکه آموزش و مهارت‌آموزی را در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم. به‌ویژه در حوزه آموزش کودک و نوجوان، اهتمام ویژه‌ای داریم، زیرا تغییر سبک زندگی در افراد در سنین پایین در مقایسه با بزرگسالان ممکن‌تر است.

احمدوند بیان کرد: ایجاد هم‌افزایی با دستگاه‌های فرهنگی از‌جمله اولویت‌‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است تا بدین طریق بتوانیم گام استواری در نهادینه کردن ارزش‌های فرهنگی در سطح جامعه برداریم؛ همچنین اهمیت کتابخانه‌های عمومی را در توسعه فرهنگی کشور یادآوری کنیم.

وی در پایان با بیان این‌که نیروهای بومی برای مدیریت ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها در اولویت هستند، گفت: انتخاب حیدر راهب، براساس این شاخصه صورت گرفت. با توجه به اینکه او از نیروهای انقلابی و ارزشی نهاد است و با توجه به عملکرد موفقی که در معاونت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر داشت، اصرار داشتیم مدیریت این مجموعه فرهنگی را به دست او بسپاریم. از زحمات عباس نعمتی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر تشکر می‌کنیم که در مدت یک سالی که در بوشهر مدیریت کرد، توانست کارهای بزرگی در این استان انجام بدهد و بسیار دلسوزانه مشکلات آن را پیگیری کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در بخش بعدی این آیین گفت: اگر بناست که فرهنگ را به درجه عالی برسانیم بایستی از مجرای کتاب و پرورش اندیشه وارد شویم.

افروغ ادامه داد: در کنار توزیع کتاب در جامعه، نباید از موضوع کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی غافل شویم. متاسفانه طبق آماری که امسال اعلام شده است، استان بوشهر در عرصه کتابخوانی وضعیت خوبی ندارد! بنابراین باید ضمن ورود به حوزه کتابخوانی و چالش‌های آن، مسائل مقدماتی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مثل پرورش نویسندگان اندیشمند و آموزش نویسندگی خلاق را در راس برنامه‌های خود بگنجانیم؛ زیرا این اقدامات، سطح کتابخوانی استان را ارتقا می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به تاسیس کتابخانه مرکزی بوشهر با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1401، بیان کرد: احداث ساختمان اسناد ملی استان بوشهر با دستور استاندار بوشهر در دست بررسی قرار گرفته است؛ علاوه‌بر‌این، در پی این هستیم تا تعدادی قرائت‌خانه‌ها و مراکز کتابخوانی در محلات شهر تاسیس کنیم و بدین‌وسیله زمینه مناسبی برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی در سطح محلات ایجاد شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر هم در آیین تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: امروز وضع کتابخوانی،  اصلا خوب نیست و این برای ایرانی‌ها که تمدن بزرگ و سابقه فرهنگی و علمی درخشانی در جهان دارند، اصلا زیبنده نیست.

ایرانی گفت: کتاب داریم، کتابخانه داریم اما کتابخوان نداریم! همان‌طور که مقام معظم رهبری و امام راحل‌(ره) فرمودند، بایستی فرهنگ کتابخوانی در جامعه توسعه پیدا کند. ببینید در اروپا به‌وفور در مراکز عمومی شهرها با افرادی مواجه می‌شود که کتاب به دست هستند و دارند مطالعه می‌کنند؛ چون کتاب غذای روح است.

به گفته او، با وجود اینکه قدیمی‌ترین تمدن جهان در سرزمین ایران پدید آمده است؛ اما چرا در حوزه کتابخوانی به این وضعیت افتاده‌ایم؟! هرچند آماری که ارائه شده و بوشهر را در قعر جدول سرانه مطالعه ایران نشان داده است، آمار مطمئن و پذیرفتنی نیست اما بایستی بکوشیم کتاب را بیش از پیش در جامعه بشناسانیم.

ایرانی ادامه داد: کتابخوان خوب نداریم، پس نویسنده و مولف خود کم داریم! پس باید تلاش کنیم، بستر نگارش و تالیف کتاب خوب و فاخر در جامعه منتشر شود. بی‌شک کتاب خوب مخاطبان خود را پیدا می‌کند، مثل کتاب «دا» که راه خود را در میان مردم پیدا کرد و بارها و بارها تجدید چاپ شد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر افزود: فرهنگ کشور، فرهنگ شفاهی است. از این‌رو، واعظان و سخنوران برجسته‌ای داریم که بسیاری از سخنرانی‌های آن به کتاب‌های فاخری تبدیل شده است؛ مثل امام‌خمینی‌(ره)، شهید بهشتی و... بدیهی است، یک نهضت شفاهی در کشور داریم که تاریخ چندین هزارساله آن بر پایه احادیث و روایات دینی شکل گرفته است. این احادیث در طول تاریخ در کتاب‌هایی جمع‌آوری شده‌اند که امروز به‌عنوان گنجینه‌های فرهنگ و مذهب، شناخته می‌شوند.

ایرانی، مردم بوشهر را مردمی تاثیرگذار و فرهنگ‌دست معرفی کرد و یادآور شد: استان بوشهر در سال جاری به‌عنوان «پایتخت قرآنی کشور» شناخته شد که نشان از این دارد، تار و پود زندگی مردمان این منطقه با قرآن در هم تنیده شده است. از این رو، امیدواریم متولیان فرهنگی استان در کنار ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی، به گسترش فرهنگ قرآنی در استان بیش از گذشته اهتمام بورزند.

مدیرکل جدید کتابخانه‌های استان بوشهر در بخش پایانی این آیین گفت: عدالت فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که متاسفانه مغفول مانده است؛ درحالی‌که کتابخانه‌های عمومی یکی از ساختارهای موثر بر توسعه عدالت فرهنگی را محقق و فقر فرهنگی را با انتشار اطلاعات ریشه‌‌کن کند.

حیدر راهب بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی چهار شاخص اصلی دارد که شامل امانت، عضو، منابع و زیربنا می‌شود. همه این شاخص‌ها با هم مرتبط هستند.

وی با اشاره به فرسودگی 50 درصد از کتابخانه‌های استان بوشهر گفت:  متاسفانه نیمی از کتابخانه‌های استان بوشهر عمری بالای 20 سال دارند و باید بهسازی و ترمیم شوند. با این اوصاف، در حوزه کتابخوانی علاوه بر نیاز ضروری به توسعه فضای کتابخوانی، بایستی 50 درصد کتابخانه‌های عمومی استان را مرمت و بازسازی کنیم.

راهب به ضرورت توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اشاره کرد و گفت: با توسعه کتابخانه‌های عمومی، نیازهای مطالعاتی مردم برطرف می‌شود. در پی این هستیم تا میز گفت‌وگو را در کتابخانه‌های عمومی استان مسقر کنیم تا مردم درباره مسائل مهم خود در کتابخانه‌های عمومی، به گفت‌وگو بنشینند.



در پایان محمد احمدوند، معاون امور اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهدای لوح سپاس به عباس نعمتی از تلاش‌های یک‌ساله او در کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، قدردانی کرد و حکم مدیرکلی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر را به حیدر راهب اعطا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها