چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
طرح کتابخانه‌گردی در 11 کتابخانه عمومی زنجان اجرا می‌شود

طرح کتابخانه‌گردی در 11 کتابخانه عمومی زنجان، طی ۳ روز، با محوریت کتابخانه‌های عمومی تازه تاسیس و منتخب استان اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح «کتابخانه گردی» طی ۳ روز در 11 کتابخانه‌ عمومی تازه تاسیس و منتخب استان زنجان با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی استانی برگزار می‌شود.

طرح «کتابخانه گردی» در کتابخانه‌های عمومی منتخب استان‌ زنجان، به مناسبت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی استانی، با توجه به محدودیت‌های کرونایی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی طی روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه برگزار می‌شود.

طی برگزاری این طرح، خدماتی چون اهدای کارت عضویت رایگان به بازدیدکنندگان از کتابخانه و حذف جرائم دیرکرد از مورخ ۱۶ تا ۱۹ اسفند ماه با شرط بازگرداندن اصل کتاب و ارائه گزارش از معرفی کتابخانه، پایگاه‌های اطلاعاتی، پیک کتاب و انجام فعالیت‌های فرهنگی و... از سوی کتابداران انجام خواهد شد.

مسئولان استان با حضور در این طرح بر ترویج فرهنگ مطالعه تأکید کرده و شهروندان را به مشارکت در طرح دعوت کردند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با حضور در طرح کتابخانه‌گردی گفت: در این طرح 11 کتابخانه منتخب به مدت سه روز از 17 تا 19 اسفند ماه اجرایی می‌شود.

ایرج صادقی با بیان این که آشنایی بیشتر مردم و مدیران اجرایی و فرهنگی استان با کتابخانه‌های عمومی و فعالیت آن‌ها از اهداف اجرای این طرح است، افزود: این طرح 17 اسفندماه در کتابخانه‌ سیدافضل موسوی شهرستان زنجان از ساعت ۸ صبح تا 18 و کتابخانه‌های شاخص هر شهرستان اجرا می‌شود.

وی گفت: امکان عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی استان و بازدیدکنندگان کتابخانه، بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب از 11 اسفندماه تا پایان سال 1400 به شرط بازگرداندن اصل کتاب، برگزاري پويش ويژه كتابداران در فضای مجازی با هشتگ #مهمان كتابخانه من (16 اسفند تا 23 فروردين 1401) با اهداف معرفی كتابخانه، خدمات آن و اعضای فعال و منتخب در فضای مجازی ویژه کتابداران ازجمله‌ این برنامه‌ها خواهد بود.

مرجع عالیقدر شیعه و بنیان‌گذار کتابخانه مسجد جامع زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: امروزه رسانه‌ها در دنیا حرف اول را می‌زنند. یکی از بزرگترین رسانه‌ها همین کتاب‌هایی است که تألیف و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

آیت‌الله سید محمدحسینی با اشاره به اینکه کتاب بهترین حلقه اتصال تاریخ گذشتگان به امروز است، گفت: بدون شک، پیشرفت دانش و تمدن‌‌ها نیز به نوعی مرتبط با کتاب است.

مرجع عالیقدر شیعه در ارتباط با کتابخانه تخصصی مسجد جامع زنجان نیز گفت: این کتابخانه‌ در سال ۴۳ دومین کتابخانه‌ای بود.

وی با بیان این که کتابخانه‌ عمومی سید دارای کتاب‌های متعددی است، گفت: کتب روایی، تاریخی و فقهی موجود در آن به مجموعه غنا بخشیده است که در واقع پشتوانه علمی اهل مطالعه است.

آیت‌الله حسینی با اشاره به اینکه همچنین اسنادی در کتابخانه موجود است که درباره برخی وقایع تاریخی است و همین اسناد منابعی برای تحقیق به شمار می‌رود، گفت: در تلاش هستیم با گردآوری مجموعه‌های مختلف، شاهد یک مرکز تخصصی باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هم از از تاسیس «کتابخانه تخصصی هنر» در فرهنگسرای امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: این کتابخانه با هدف دسترسی بیشتر هنرمندان به کتاب های تخصصی ایجاد می شود.

امراله حسنی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از موضوعات مهمی است که باید در جامعه فرهنگ سازی شود. ما باید با ابزارهای مختلف و همچنین در قالب نقشه فرهنگی جامع توجه به کتاب و کتابخوانی را بسط دهیم.

وی با بیان اینکه در راستای افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای «کتابخانه تخصصی هنر» در فرهنگسرای امام خمینی (ره) تاسیس خواهد شد، گفت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از توجه این اداره به عدالت فرهنگی در نقاط مختلف استان افزود: به همین منظور در روستاها کتابخانه ثابت و سیار ایجاد می‌شود.

حسنی با بیان این که در حوزه کتاب کودکان، فرهنگ و ارشاد برنامه‌های متعددی دارد، گفت: در نظر داریم فرهنگ کتابخوانی را از کودکی در جامعه ترویج دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان درباره کتابخانه مرکزی و ادامه کار ساخت آن نیز گفت: این پروژه ملی است و در سفر ریاست جمهوری نیز اعتبار ویژه به آن اختصاص یافته است اما تا تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی، از کتابخانه سید افضل موسوی، حمایت لازم را خواهیم کرد، چون این محل به همت خیربزرگوار ظرفیت خوبی دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان نیز به خبرنگار ایبنا گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی، ترویج این مهم یکی از رویکردهای اصلی این اداره کل است.

یعقوب شیویاری بیان کرد: مطالعه کتاب به افزایش بینش و آگاهی فرد کمک می کند و یکی از ابزارهای مهم برای فرهنگ سازی است.

وی گفت: می بایست ابزارهای مهم برای علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی را بیش از پیش فراهم کنیم تا شاهد ترویج فرهنگ مطالعه در استان باشیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ضمن اشاره به مشارکت خوب شهروندان در بحث کتابخانه‌سازی بیان کرد: امیدواریم فضایی فراهم شود که هر خانه یک کتابخانه باشد. 

وی گفت: تا زمانی که کتاب یک کالای تجملی باشد حق مطلب ادا نشده است و امیدواریم اقدامات موثری در راستای آشتی مردم با کتاب ایجاد شود.

شیویاری درباره همکاری بیمه سلامت به منظور ترویج فرهنگ مطالعه نیز گفت: در این راستا فراخوانی منتشر می‌کنیم که کارکنان کتاب‌های کهنه را اهدا کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها