شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
نوری: کتاب‌های درسی مطابق با رویکردهای بیانیه گام دوم تغییر کند / خزعلی: در گام دوم، نیاز به شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه داریم

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما به تغییراتی ازجمله در الگوها نیاز داریم و لازم است کتاب‌های درسی و شیوه آموزش معلمان مطابق با نیازها و رویکردهای بیانیه گام دوم انقلاب تغییر کند. این تغییر برای تحقق هفت توصیه‌ای که مقام معظم رهبری در بیانیه به آن‌ها اشاره فرموده‌اند، بسیار ضروری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) به مناسبت سومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم، از ساعت 8 تا 12 شنبه 23 بهمن‌ماه، همایش «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورتها و راهبردها» را برگزار می‌کند.
 
بیانیه گام دوم، بازتعریفی از ماهیت و معنای انقلاب است
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم؛ دبیر علمی همایش در آغاز این برنامه، گفت: بیانیه گام دوم یک چارچوب منطقی و مستند برای جهاد تبیین به ما ارائه می‌کند و روش‌ها و رویکردهای این جهاد را به ما نشان می‌دهد. همچنین چگونگی اثرگذاری بیشتر را هم معلوم می‌کند و به ما می‌گوید که چگونه می‌توانیم عهده‌دار این وظیفه باشیم و چه کسانی در این میان عهده‌دار وظایف اصلی هستند که به‌نظر می‌رسد، بخش عمده این وظیفه به دوش جوانان متعهد است و آن‌ها مخاطبان اصلی این بیانیه و نقش‌آفرینان عرصه جهاد تبیین هستند. بیانیه گام دوم، فقط یک دستور و ارائه راهبرد نیست که قطعا بازتعریفی از انقلاب و ماهیت و معنای آن است و همه جهادگران عرصه تبیین باید به این نکته دقت و توجه داشته باشند.

وی افزود: بعد از صدور بیانیه در سراسر کشور و در لایه‌های مختلف کارهای خوب و قابل‌دفاعی صورت گرفت و اندیشکده ما نیز تا امروز 120 اثر مکتوب تألیف و عرضه کرده است. بسیاری از آثار این فهرست 120 تایی را جوانان تولید کرده‌اند. البته ما برنامه‌های دیگری، مثل برنامه‌های آموزشی هم داشته‌ایم. چون باورمان این است که بیانیه گام دوم، بیانیه‌ای است برای برداشتن یک گام و حرکت رو به جلو که یعنی برای عمل و اجرا نوشته و ابلاغ شده است. اندیشکده رسالت خودش را تبیین عینی و گفتمانی بیانیه گام دوم تعریف کرده و می‌کوشیم همچون نهادی انقلابی کارهایی را که در این عرصه انجام می‌شود، ارتقاء ببخشیم و قطره‌ای باشیم در دریای دغدغه‌مندان این حوزه.


 
به تغییراتی ازجمله تغییر در الگوها نیاز داریم
در ادامه یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان نخستین سخنران پنل اول این همایش، بیان کرد:بیانیه گام دوم، به‌نوعی آغازی است برای ورود انقلاب اسلامی به حوزه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی و وظیفه وزارت آموزش و پرورش که با بخش وسیعی از جامعه سروکار دارد در این مأموریت بسیار بزرگ است. وظیفه ما پرورش نسل برای تحقق اهداف تعیین‌شده در گام دوم است و به عبارتی ما یکی از بسترهای اصلی انجام این وظیفه هستیم. وزارت آموزش و پرورش با چند اقدام راهبردی مثل تقویت اردوهای راهیان نور و نیز ارتقای کیفیت درس آمادگی دفاعی و تقویت تشکل‌هایی مثل بسیج دانش‌آموزی، می‌تواند نقش مهم و موثری در برداشتن گام دوم ایفا کند؛ همچنین تعامل با کشورهای حوزه مقاومت که این تعامل هنوز به‌درستی دیده و انجام نشده است.

وی ادامه داد: ما به تغییراتی ازجمله در الگوها نیاز داریم و لازم است کتاب‌های درسی و شیوه آموزش معلمان مطابق با نیازها و رویکردهای بیانیه گام دوم انقلاب تغییر کند. این تغییر برای تحقق هفت توصیه‌ای که مقام معظم رهبری در بیانیه به آن‌ها اشاره فرموده‌اند، بسیار ضروری است. نیاز داریم که هرچه بیشتر از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم، هرچند اکنون هم مسابقه خدمت‌رسانی را شاهد هستیم و مثلا 51 درصد کلاس‌هایی که دهه فجر امسال افتتاح شدند، به همت خیرین ساخته شده بودند.

نوری همچنین گفت: این نکته را هم در موضوع اقتصاد ناگفته نگذارم که آموزش و پرورش با اثرگذاری بر ارتقای امنیت و بهداشت و محیط زیست و اشتغال، ارزش افزوده اقتصادی بسیاری برای کشور دارد و چنان‌که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، هرچه بیشتر در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم، بازهم کم است.



در جنگ نرم، زنان در خط مقدم هستند
در بخش دیگری از این همایش، انسیه خزعلی؛ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با مقایسه‌ای از رویکرد دشمن در دوره صدر اسلام و روزگار کنونی، اظهار کرد: دشمنان صدر اسلام، داعش و القاعده کنونی ابزارهایی برای کار اصلی و داده‌های رسانه‌‌ای دشمن برای تغییری که می‌خواهد در ذهن مردم ایجاد کنند، هستند. شکستن حصر تبلیغاتی از دستوراتی است که از صدر اسلام بر آن تأکید شده است. رسول اکرم بر به‌کارگیری سلاح‌های روزآمد، تأثیرگذار و به‌هنگام در مقابله با حربه‌های دشمن تأکید داشتند که در آن دوره این سلاح‌ها هنر و شعر و شعار بودند. 

وی افزود: به‌هنگام و به‌موقع عمل کردن برای خنثی‌سازی حرکت احتمالی دشمن، پرهیز از خطا برای به دام نیفتادن در ترفندهای دشمن و استفاده از هنر و سلاح نرم در‌حالی‌که تلاش می‌کنیم از ارزش‌هایمان غافل نشویم بسیار اهمیت دارد. بهره‌گیری از انواع ترفندها چه در جنگ سرد و چه در نرم مهم است. پیامبر همچنین تاکید داشتند که مراقب باشید صدای شادی‌ موفقیت و پیروزی‌هایتان بلند نشود تا مبادا دشمن هوشیار شده و تاکتیک‌هایش را تغییر دهد. 
 
خزعلی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم همچنین بر موضوع ندیدن و کوچک جلوه دادن خوبی‌ها و محاسن و دستاوردها و بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی قوت‌های ظاهری دشمن که خودی‌ها مرعوب دشمن شوند، اشاره و بر پرهیز از این موارد تأکید کرده‌اند.
 
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: نکته دیگر در جنگ نرم، توجه به جنگ شناختی است. از مولفه‌های مهم هویتی و از مقوم‌ترین و پایدارترین آن‌ها، هویت دینی است که دشمن آن را به شدت مورد حمله قرار داده است. تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غرب در کشور زیان‌های بسیاری در وجوه مختلف بر کشور وارد می‌کند. تغییر و دستکاری در اذهان و باورهای پیشین و زیر سوال بردن بسیاری از ارزش‌های خانواده،
شرطی‌سازی اعتقادات زنان و جوانان و دریافت بازخوردها برای تغییر تاکتیک از دیگر حربه‌های دشمن است. این یک خطر جدی است که خانواده‌های ما با آن مواجه‌اند. آنچه هفته گذشته در اهواز رخ داد، نمونه‌ای از تغییر نگاه به خانواده، نوع روابط و حرمت‌های روابط خانوادگی بود. این‌ها از مواردی هستند که به شدت نیاز داریم روی آن‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم.



وی ادامه داد: هر کدام از ارکان کشور به تناسب وظایف خود باید به‌موقع و با شیوه‌های نو از این میدان استفاده کنند و در همه اینها نیاز به اخلاص در عمل داریم. همانگونه که در جبهه اخلاص در عمل بسیار مهم و تأثیرگذار بود. دشمن با جلوه‌های مالی و امکانات گسترده، سعی در تأثیرگذاری بر رسانه‌ها و افراد دارد، ولی اخلاص در عمل و ایمان قلبی و نیت الهی می‌تواند این حربه‌ها را خنثی کند.

خزعلی تأکید کرد: در گام دوم، نیاز به شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه داریم که متأسفانه جای خالی‌اش در خانواده‌ها دیده می‌شود. نیاز داریم برای تبیین ارزش‌ها و حفظ هویت دینی و اسلامی به زنان و خانواده اهمیت ویژه دهیم. اگر در جنگ، زنان وظیفه پشتیبانی و حمایتی داشتند، امروز در جنگ نرم، زنان در خط مقدم هستند و باید از نظر فکری غنی شوند، چون دشمن آن‌ها را هدف گرفته است؛ در گام دوم در خط مقدم به زنان کمک کنیم. مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید و در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف از آن به جهاد ولایت و جهاد روشنگری تعبیر کردند.

بیانیه گام دوم، جوانان را موتور محرک کشور معرفی می‌کند
سخنران پایانی پنل نخست همایش «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورتها و راهبردها»، وحید یامین‌پور؛ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بود. وی پس از ادای احترام به شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم، گفت: بیانیه گام دوم، جوانان را موتور محرک کشور و نیروی پیشران معرفی می‌کند که این پیشران بودن مبتنی است بر عزم و اراده و انگیزه جوانان، چون هر قطاری به لوکومتیو نیاز دارد. اما این سوال وجود دارد که آیا کشور ما از حداکثر ظرفیت جوانان برای حل مسائل استفاده می‌کند؟ اساسا جوانان ما از حیث کنشگری و تعهد چه وضعیتی دارند؟ ما 24 میلیون جوان (18 تا 35 سال) داریم، آیا همه این جمعیت بزرگ فعال‌اند؟ آیا اصلا در کشور ما ظرفیتی به این بزرگی برای استفاده از این جمعیت وجود دارد؟

وی افزود: ما در بیانیه گام دوم و اسناد بالادستی از جوانان تحرک و نقش‌آفرینی می‌خواهیم، اما چرا این درخواست ما در گوش بسیاری از جوانان نمی‌نشیند؟ شاخص نیت در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد. یعنی جمعیت بزرگی از جوانان داریم که نه شغل دارند، نه دنبال تحصیل هستند و نه به مهارت‌آموزی اهمیتی می‌دهند. چرا تقاضای ما به گوش جوانان سنگین است؟ این موضوع دو عامل دارد؛ یکی مسائل ساختاری است که جوانان را با مسائل کشور گره نمی‌زند و در آنان تعهد برای مشارکت برای حضور پررنگ‌تر ایجاد نمی‌کند.



یامین‌پور تصریح کرد: واقعیت این است که دست حکمرانی ما به بخش بزرگی از جوانان نمی‌رسد و جوانانی داریم که عمرشان را به خوش‌باشی و بطالت می‌گذرانند تا جایی که مسئولیت‌پذیری را نوعی حماقت می‌بینند. اما نوع بیان ما نیز نقایصی دارد و این نقایص باعث می‌شوند که جوانان تمایلی به شنیدن حرف‌های ما نداشته باشند. هنوز از گونه‌ای تبلیغ استفاده می‌کنیم که دیگر دوره‌اش گذشته است. رسانه‌های امروز، رسانه‌های تعاملی‌اند و نمی‌شود با صحبت‌های یک‌طرفه بر مخاطب اثر گذاشت. رسانه‌های رسمی ما رسانه‌های گفت‌وگو نیستند و رسانه ابلاغ هستند. جوانان دیگر به این نوع رسانه‌ها رغبتی نشان نمی‌دهند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: به‌نظرم لازم است در جهاد تبیین، ابتدا مفاهمه و گفت‌وگو را یاد بگیریم و روش برقراری ارتباط با مخاطبان امروزی را اصلاح کنیم. این نکته را هم اضافه کنم که باید با ابزار هنر با عالم خیال جوانان ارتباط بگیریم و فراتر از ابلاغ رسانه‌ای بر خیال آنان اثر بگذاریم. هنر انقلاب فقط پرداختن به حوادث صدر انقلاب و دفاع مقدس نیست که باید سبک زندگی را هم موضوع کار خود قرار دهد و به این عرصه ورود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها