سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب اسلامی بررسی شد/ امکان ریشه‌یابی بخشی از جریان‌های هنر انقلاب در کانون پرورش فکری

نشست «هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب اسلامی» با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری و جمعی از نویسندگان و تصویرگران کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست نویسندگان به بیان نظرهای خود پرداختند و بر اهمیت تولید اثر برای مخاطب کودک و نوجوان تاکید کردند.

در این نشست مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون با بیان اینکه به بهانه ادبیات انقلاب اسلامی در فضای کودک و نوجوان و به مناسبت دهه فجر دور هم جمع شده‌ایم، افزود: به واسطه این نشست‌ها و هم اندیشی‌ها جرقه‌هایی زده می‌شود که قطعا به نفع ادبیات کودک و نوجوان است. حتی شما برخی سوژه‌های داستانی خود را از اتفاق‌های روزمره دریافت کرده‌اید و بعد به یک داستان تبدیل شده است. نشست‌های این‌چنینی می‌تواند زمینه‌ شکل‌گیری طرح‌های مختلف باشد.


همچنین، امیر عبدالحسینی، نویسنده و پژوهشگر در این نشست بیان کرد: حوالی سال‌ ۷۳ روزگاری که دلخوشی و دل مشغولی‌ام عکاسی و خبرنگاری بود، پرونده‌ای را برای پژوهش با عنوان پویانمایی دنبال می‌کردم. در آن موقع مثل امروز پویانمایی مورد اقبال جامعه نبود و خیلی از افراد آن را نمی‌شناختند. 

وی افزود: آن روزها گفت‌وگوهایی با بزرگان انیمیشن ایران که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند انجام می‌دادم و مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را با زنده‌یاد پرویز کلانتری، زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم، احمد عربانی، مهین جواهریان، نازنین سبحان‌سربندی و سایر بزرگان انیمیشن ایران جمع‌آوری کردم که بخشی از آن گفت‌وگوها در مجلات آن روزگار منتشر شد.

عبدالحسینی با اشاره به دغدغه انیمیشن‌های آن دوره گفت: در انیمیشن‌های کانون پرورش فکری به مفاهیمی چون ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، استکبارستیزی و مباحث ضد امپریالیسم اشاره می‌شد که چند سال بعد این مضامین در هنر به عنوان هنر انقلاب اسلامی بنا نهاده شد. اگر بخواهم شاخص‌ترین این آثار را مثال بزنم انیمیشن «آزادی آمریکایی» ساخته‌ مرحوم پرویز کلانتری است. در حوزه تصویرگری نیز مهمترین تصویرگران هنر، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع شده بودند و بسیاری از تصویرسازی‌های آن روزگار کانون، بر مبنای همین مفاهیم از جمله عدالت‌خواهی و استکبارستیزی که تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی مورد نظر بود، شکل گرفت.

وی افزود: شاید بتوان بخشی از ریشه‌های جریان هنر انقلاب اسلامی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جست‌وجو کرد، مسیری که هنرمندان به صورت خودجوش کار می‌کردند و بعدها به بخش‌های دیگر کشیده شد. پس از اینکه این بخش از هنر انقلاب در کانون ریشه زد و به‌صورت خودجوش ادامه پیدا کرد، در حوزه هنری شکل سازمان یافته‌ای به خود اختصاص داد و در گرایش‌های هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، سینما، شعر و ادبیات و سایر رشته‌های هنری از جمله موسیقی و سرود شکل گرفت.

عبدالحسینی با اشاره به شکل‌گیری کانون فرهنگی هنری چاووش و تولید موسیقی انقلابی در آن دوره اظهار کرد: هنرمندان انقلاب کارهایی را خلق می‌کردند که نگاه اجتماعی و نگاه مردمی در آن نهفته بود ولی از فضای هنری غافل نمی‌شدند، یعنی کماکان پژوهشگران می‌گویند که درخشان‌ترین آثار هنری با توجه به عیار و کیفیت هنری از آن هنرمندان انقلاب به‌ویژه در دهه اول است.


این نویسنده با توضیح دو مفهوم هنر اشراف‌گرا و هنر عوام‌گرا گفت: پژوهشگران می‌گویند هرجا هنر در اختیار اشرافیت قرار گرفت، نوید یک انقلاب را در پی خواهد داشت. کما اینکه هنر اشرافی در دوران پهلوی با هنر خودجوش هنرمندان انقلاب، هنر مردمی شد، هنری که درواقع در خدمت هنر برای هنر و نگاه فرمولی و صورتگرا بود و معنا را سرلوحه خود قرار داد و از جامعه تاثیر گرفت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم هنرمند را از یک غیر هنرمند متمایز کنیم چند رکن وجود دارد که از مهمترین آن معاصر بودن و فرزند زمان خود بودن است و هنرمندان موسوم به هنرمندان انقلاب در ارتباط با جامعه و تاثیرگذاری بر جامعه و تاثیرپذیری از آن فرزندان زمان خود بودند.

همچنین در این نشست محمدرضا اصلانی، نویسنده کودک و نوجوان گفت: تمام جوامع بشری پایبند اصول و ارزش‌هایی هستند که مورد احترام همه جوامع بشری است، چون با فطرت انسان مطابقت دارد.

اصلانی افزود: اگر از بعد رسانه‌ای پیش از انقلاب را بررسی کنیم در نشریات و آثاری که منتشر می‌شد صفحات شعر و داستان وجود داشت و ارزش‌هایی دیده می‌شد؛ اما بعد از انقلاب این ارزش‌ها دگرگون شد و به همین خاطر می‌توان گفت انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بود؛ بنابراین بعد از انقلاب دگرگونی چشم‌گیری در نشریات ما دیده شد.


وی با اشاره به تاسیس مجله سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۵۷ بیان کرد: با گذشت ۲۰ سال، این انتشارات کتابی با عنوان «اولی‌ها» منتشر کرده و اسامی نویسندگانی که در این مسیر فعالیت داشته‌اند در آن نوشته شده است. پیش از انقلاب شعر کودک داشتیم؛ اما بعد از انقلاب شعرهای متنوعی در نشریات کودک و نوجوان منتشر شد. به ویژه «سروش نوجوان» با مدیریت قیصر امین‌پور و فریدون عموزاده‌خلیلی و «کیهان بچه‌ها» با مدیریت امیرحسین فردی خاستگاه شعرا، نویسندگان و تصویرگران زیادی است. «گاهنامه داستان» و «جایز شهید غنی‌پور» نیز از دیگر کارهایی بود که امیرحسین فردی رقم زد.

اصلانی در ادامه با مروری بر نشریات چاپ شده بعد از انقلاب عنوان کرد: در تمام این نشریات موضوعات جدیدی مطرح شد که قبل از انقلاب به آنها توجه نمی‌شد. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، انتشارات پیدایش، کانون پرورش فکری و انتشارت عروج در آثار خود مفاخر فرهنگی هنر و دینی را مورد توجه قرار دادند.

مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری و فاطمه طارمی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون و جمعی از نویسندگان از جمله حسن احمدی، رفیع افتخار، محمدرضا اصلانی، علی‌اصغر عزتی‌پاک، ‌محمدعلی گودینی، اصغر فکور، فائزه امیرخانی، سمیرا اصلانپور و یوسف قوجق حاضران این نشست بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها