چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
توجه به سه مقوله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را سه مقوله مهم در احیای حیات فکری و معنوی ذکر کرد که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «اسناد جریان‌شناسی انقلاب اسلامی مشهد» همزمان با نخستین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی در یکصد و چهاردهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
 
در این مراسم 12 بهمن‌ماه 1400 در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی مطلق؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، آستان قدس را مجموعه‌ای غنی از آثار فرهنگی دانست که توانسته تاکنون در شناساندن آن به جامعه بسیار قوی عمل کند.
 
وی با تأکید بر اهمیت مقوله فرهنگ و پرداختن به آن، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان نسبت به این مهم کم‌توجه هستند و آن را در اولویت‌های پایین‌دستی خود قرار داده‌اند.
 
دانش‌ورزی با محوریت کتابخانه راهبرد آستان قدس رضوی در گام دوم انقلاب
حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم، دانش‌ورزی با محوریت کتاب و کتابخوانی را راهبرد آستان قدس رضوی در گام دوم انقلاب برشمرد.
 
وی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را سه مقوله مهم در احیای حیات فکری و معنوی ذکر کرد که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است.
 
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی در طول بیش از چهار دهه، افزود: برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بایستی به شعار «ما می‌توانیم» اعتقاد راسخ داشت و با اعمال صالح، شکیبایی و مطالبه‌گری به حق این مسیر روشن را ادامه داد.
 
نگهداری مجموعه‌ای از اسناد انقلاب اسلامی در گنجینه رضوی
فاطمه خندان؛ کارشناس دفتر مطالعات انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در بخش دیگری از این مراسم، ضمن معرفی اسناد رونمایی‌شده، به مجموعه‌ای از اسناد انقلاب اسلامی اشاره کرد که به‌صورت مکتوب، صوتی و تصویری در سامانه بانک‌های اطلاعات مرکز اسناد نگهداری می‌شود.
 
وی شروع این جریانات صنفی را از سال 1342 خواند که با توسعه این جریانات، نهضت امام(ره) نیز قدرت گرفت.
 
خندان گفت: مهم‌ترین جریانات صنفی مرتبط با روحانیت و حوزه‌های علمیه خراسان بود که با توجه به ریشه‌های مذهبی، عملکرد آن‌ها در تمامی حرکات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موثر بود.
 
کارشناس دفتر مطالعات انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مقابله زنان مشهد در قانون کشف حجاب را از دیگر جریانات صنفی برشمرد که منجر به دستگیری عده‌ای از زنان توسط رژیم شاهنشاهی شد.
 
وی با بیان این‌که سرعت سیل جریانات صنفی از سال 57 پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد، اظهار کرد: از شهریور سال 57 با گره خوردن جریانات مختلف صنفی به پایگاه کرامت، این جریانات سازماندهی شد که مصاحبه با فعالان انقلابی از هر صنفی در قسمت تاریخ شفاهی مرکز اسناد موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها