سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
ارج‌ نهادن به ویراستاران سیاست‌گذاری در عرصه تمدن زبان محور است

مهدی صالحی، رییس هیات داوران بخش جنبی (جایزه ویرایش کتاب) چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال در اختتامیه این جایزه ادبی تاکید کرد که ویراستاران، سیاست‌گذاران تمدن زبان‌محورن و در کار پاسداشت ظرفیت‌ها و ظرافت‌های آن هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی صالحی در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که عصر امروز (12 بهمن) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، عنوان کرد: زبان، پایه فرهنگ‌سازی و خط و سپس نگارش، مبنای تمدن‌سازی به شمار می‌رود.
 
رییس گروه داوران جایزه بخش جنبی جایزه جلال افزود: در این بین، سیاست‌گذاری زبانی به تمام محورهای عرصه‌های زیست انسانی سامان می‌دهد. ویراستاران، سیاست‌گذاران تمدن زبان‌محورند و در کار پاسداشت ظرفیت‌ها و ظرافت‌های آن هستند و ارج‌نهی به این گمنامان بی‌ادعا، نوعی سیاست‌گذاری برای سیاست‌گذاران است و راه‌اندازی جوایز ویژه در این زمینه، زمانه را برای بالندگی و پایندگی این دیدگاه توان می‌بخشد.
 
وی ادامه داد: در این دوره از جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، آثار راه‌یافته به بخش نهایی را از نظر ویرایشی بررسی و داوری کرده‌ایم که  در داوری‌ ویرایشی آثار، معیارها و چهارچوب‌هایی پیش چشم ما بوده است.

به گفته صالحی معیارهای بخش ویرایش شامل ذکر نام ویراستار در سرشناسه و شناسنامه، به کارگیری دستور خط فارسی، مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تاحدامکان و یکدست (برای به‌کارگرفتن دستورخط‌های ذوقی و سلیقه‌ای نمرۀ منفی در نظر گرفته‌ایم و این گزینه خط قرمز داوری بوده است. در متون خلاق و تاریخ شفاهی نیز که گاه به محاوره‌نویسی و شکسته‌نویسی نیاز است، باید از شیوه‌ای یکدست بهره‌گیری شده باشد.)، فاصله‌گذاری بین حروف و واژگان بر اساس مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استفاده از واژگان فارسی در متن و کاربرد واژگان بیگانه کمتر یا به‌ناچار،  همخوانی نام‌گذاری کتاب با محتوا و تاحدامکان خلاقانه، استفاده به‌جا از  نشانه‌های سجاوندی، بسته به نوع متن و نیاز آن، ارجاع‌دهی و کتابنامه دقیق و یکدست در کتاب‌های علمی و پژوهشی و توجه به نکات ویرایشی مرتبط با متن و موضوع کتاب است.

وی در پایان گفت: توجه شد که در متن از حشو، کژتابی، گرته‌برداری، کلیشه‌نویسی، نارسایی آوایی، ضعف تألیف و... پرهیز شده باشد. همچنین نکات و ریزه‌کاری‌های دستور زبان فارسی رعایت شده باشد. جمله‌ها گویا و روان و پاکیزه باشد و از شلخته‌نویسی در همه جوانب دوری شده باشد. همچنین در متن پشت جلد و در عطف کتاب خطایی رخ نداده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها