شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
نقش مهم کاتالوگ در بازاریابی بین‌المللی کتاب‌های کودک

نازلی گورکاش، از موسسان آژانس بلک کت ترکیه در کارگاه آموزشی «تولید محتوا برای معرفی آثار کودک» تاکید کرد که میزان جذابیت و جامع بودن مطالب موجود در کاتالوگ تاثیر زیادی در میزان بازاریابی کتاب‌های کودک در عرصه بین‌الملل دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نازلی گورکاش، از موسسان آژانس بلک کت ترکیه در کارگاه آموزشی «تولید محتوا برای معرفی آثار کودک» که امروز (نهم بهمن‌ماه) به صورت مجازی در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: داشتن کاتالوگ کمک زیادی به تبلیغ و معرفی کتاب‌های کودک در حوزه بین‌الملل می‌کند، به‌ویژه کاتالوگ اگر به صورت فایل pdf باشد. استفاده آن هم برای ناشر خارجی آسان‌تر است. در تهیه کاتالوگ باید توجه داشت که برای معرفی کتاب‌ بزرگسال می‌توان نمونه‌ای از متن را در کاتالوگ قرار داد؛ اما برای کتاب‌های کودکان که مصور هستند باید ترجمه کاملی از متن در فایل کنار تصاویر گنجانده شود.

وی با بیان اینکه تهیه خلاصه‌ای از کتاب و معرفی آن نیز در بازاریابی موثر است، افزود: کاتالوگ اولین چیزی است که در اختیار ناشر خارجی قرار می‌گیرد که باید جذاب و دارای طراحی ساده و زیبا باشد. خوانش آسان کاتالوگ نیز اهمیت زیادی دارد تا ناشر بتواند اطلاعات کافی را به آسانی به دست آورد و اطلاعات موجود برایش کارآمد باشد.


گورکاش در توضیح تاثیر معرفی کتاب گفت: معرفی هر کتاب باید کوتاه در حد سه تا چهار جمله باشد و اگر طولانی باشد کارآیی نخواهد داشت. سه نوع کاتالوگ داریم یکی کاتالوگ اصلی، دیگری کاتالوگی که طبق تم و موضوع دسته‌بندی می‌شود و سوم کاتالوگی که خاص هر نویسنده و تصویرگر است. برای هر کاتالوگ ابتدا معرفی کتاب سپس عناوین مختلف و فهرست محتوایی آورده می‌شود. همچنین به آثار پیشین ناشر اشاره و اطلاعات تماس و برنامه‌های حمایتی گنجانده می‌شود. برای بازاریابی ابتدا باید به تهیه کاتالوگ توجه شود، در آژانس بلک کت دو بار در سال، یعنی بهار و پاییز کاتالوگ آماده می‌شود که ابتدا لوگوی آژانس را قرار می‌دهیم و اطلاعات تماس را نیز درج می‌کنیم.

وی افزود: همیشه تصویر نویسنده و تصویرگر را در کاتالوگ نمی‌گنجانیم؛ اما به جذابیت و فروش کمک می‌کند. در ادامه تصویر کتاب را قرار می‌دهیم. چینش کاتالوگ بر اساس گروه سنی انجام می‌شود و به تعداد صفحات و ابعاد کتاب و نام ناشر نیز اشاره می‌کنیم. همچنین توضیحاتی درباره وضعیت کپی‌رایت اثر و ترجمه‌های موجود از آن درج می‌کنیم. موضوع اصلی هر کتاب نیز در کاتالوگ مشخص می‌شود و اطلاعات نویسنده و تصویرگر نیز با بخشی از معرفی کتاب و خلاصه آن نیز در چند جمله مختصر آورده می‌شود.

گورکاش تاکید کرد: درج ابعاد و تعداد صفحات کتاب در کاتالوگ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه ناشران برای انتخاب کتاب به این موارد توجه دارند. همچنین لازم است ناشر خارجی بداند ترجمه کتاب به زبان کشور وی وجود دارد یا خیر. اگر کتابی بخشی از یک مجموعه چند جلدی است تصویر اولین جلد را در قطع بزرگ و بعدی‌ها را در اندازه کوچک قرار می‌دهیم. همچنین لازم است سبک تصویرگری کتاب نیز با درج چندین تصویر مشخص شود.


موسس آژانس بلک کت به پروفایل مندرج در کاتالوگ نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش که نوعی راهنمای فروش است، بیوگرافی نویسنده و تصویرگر، طرح جلد و تصاویر کتاب درج می‌شود، عنوان اصلی و انگلیسی کتاب نیز درپروفایل قرار داده می‌شود و نیز به تعداد صفحات و تعداد تصاویر اشاره می‌شود.

وی بر ضرورت توجه به رنگ‌بندی تصاویر در کاتالوگ کتاب‌های کودک تاکید کرد و گفت: بهتر است برای کاتالوگ کتاب‌های کودک از تصاویر رنگی و برای کتاب‌های بزرگسالان از سیاه و سفید استفاده شود. همچنین خوب است در طراحی کاتالوگ ابتدا از کتاب‌های مصور کودکان شروع کنیم و سپس کتاب‌های بزرگسالان را درج کنیم. اشاره به فرم کتاب و ابعاد آن نیز مهم است زیرا برخی ناشران تنها از سایز خاصی استقبال می‌کنند و نیز باید شماره استاندارد بین‌المللی کتاب نیز گنجانده شود.

گوکاش با اشاره به دیگر ویژگی‌ها در معرفی کتاب گفت: اشاره به تعداد نسخه‌های به فروش رفته از اثر و تاریخ چاپ‌های پیشیین و تعداد نوبت‌های چاپ نیز مهم است؛ چراکه بیشتر ناشران خارجی موفقیت کتاب در داخل کشور را معیاری برای استقبال بین‌المللی در کشورهای دیگر  می‌دانند. همچنین نیکو است که به تعداد جوایز کتاب و نیز طرح جلد و سبک و موضوع آن نیز اشاره شود. همچنین درج عنوان‌های مشابه، گزینه‌ای برای خرید است. از دیگر موارد قابل درج در کاتالوگ و معرفی اثر می‌توان به نظرها، پیشنهادها و امتیازهای داده شده به اثر و نقل قول‌های موجود درباره آن و نیز درج بخش‌هایی از کتاب اشاره کرد. همچنین نیکوست با نوارهای رنگی گروه سنی هدف کتاب مشخص شود. در مجموع، بهتر است تمام موارد در کاتالوگ لحاظ شود.

وی ادامه داد: برای مشخص کردن پیام کتاب از یک جمله اصلی استفاده می‌شود که دارای جذابیت و مشخص کننده موضوع باشد. تیزر معرفی کتاب باید کوتاه باشد تا ناشر خود در صورت علاقه‌مندی اولیه برای کسب اطلاعات بیشتر اقدام کند.

گوکاش در پایان گفت:‌ می‌توان در پروفایل، عکس نویسنده و تصویرگر و نیز اطلاعاتی درباره سابقه فعالیت و جوایز دریافتی آنها قرار داد و پروفایل باید دارای اطلاعاتی مختصر باشد. در هر کاتالوگ همچنین طرح جلد اثر و معرفی از شخصیت‌های کتاب و نیز گروه سنی مخاطبان، شماره چاپ کتاب قرار داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها