دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
استقبال بهتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌کردیم/ آماده‌سازی روزانه 400 فاکتور در  انتشارات فاطمی

مدیرفروش انتشارات فاطمی ضمن اشاره به تاثیر افزایش قیمت کتاب‌ها بر میزان خرید مخاطبان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، میزان سفارش‌ها و فروش را رضایت‌بخش و بیشتر از تصور خواند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دفتر انتشارات فاطمی واقع در خیابان ژاندارمری در روزهای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران شور و حال متفاوتی داشت. کتاب‌های رنگارنگ کودکان در این دفتر در بسته‌های پستی به شهرهای مختلف ایران فرستاده می‌شوند.

محمدرضا پورحسن، مدیرفروش انتشارات فاطمی در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، در مقایسه فروش این دوره با دوره‌ پیشین، به خبرنگار ایبنا گفت: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب به این دلیل که همه‌گیری بیماری کووید19 اتفاق افتاده بود، کتاب‌فروشی‌ها برای مدت زمان طولانی تعطیل بودند و همچنین برای نخستین بار بود که نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شد، فروش و استقبال بهتری اتفاق افتاد.



او با اعلام اینکه در دومین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تعداد سفارش‌ها نسبت به دوره نخست ریزش داشته‌است، توضیح داد: در سال 1400 کتاب‌فروشی‌ها باز بودند و فعالیت می‌کردند، در نتیجه مردم دسترسی ساده‌تری برای خرید کتاب داشتند. همچنین ناشران به دلیل افزایش قیمت کاغذ مجبور به افزایش قیمت پشت جلد کتاب شدند. با وجود تمام این موارد، استقبال بهتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌کردیم.

واحد سیار پست با انتشارات همکاری کرد
انتشارات فاطمی در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران روزانه 700 تا 800 فاکتور پستی را ارسال می‌کرد، پورحسن با اعلام اینکه در روزهای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب، تعداد بسته‌های پستی روزانه به 400 فاکتور رسیده‌است، ادامه داد: سال گذشته در هر فاکتور 4 تا 10 عنوان کتاب سفارش داده‌شده‌ بود، اما امسال در فاکتورها یک تا 3 کتاب سفارش داده شده‌است.


در روزهای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب واحدهای سیار در خیابان‌ها بسته‌های ناشران را تحویل می‌گیرند، این واحدها تا 200 بسته را از هر ناشران تحویل می‌گیرند. فروشگاه انتشارات فاطمی در نزدیکی یکی از این واحدهای سیار قرار دارد. به گفته پورحسن مسئولان واحد سیار پست در همکاری با انتشارات فاطمی کتاب‌های این ناشر را در چند مرحله تحویل می‌گیرد.  

انتشارات فاطمی پاکت‌های محافظ داری را برای ارسال بسته‌های پستی چاپ کرده‌است، مدیرفروش انتشارات فاطمی درباره مسائل مربوط به آدرس‌نویسی و استفاده مردم از سایت نمایشگاه مجازی کتاب در دومین دوره برگزاری آن بیان کرد: در طول دو سال همه‌گیری خرید از فضای مجازی به مساله‌ای عادی تبدیل شده‌است. همه ناشران سایتی دارند که مردم می‌توانند از آن کتاب بخرند. همچنین ارائه شماره تماس ناشر در سایت نمایشگاه این امکان را به مخاطب می‌دهد تا بتواند در صورت بروز مشکل برای کتاب به ناشر اطلاع بدهد.

جلب رضایت مشتری برایمان خیلی مهم است
یکی از مشکلات جدی ناشران حوزه کودک و نوجوان ارسال بسته‌هایی است که هزینه پست آن‌ها کمتر از قیمت پشت جلد کتاب است. پورحسن با اعلام اینکه کتاب‌های 4 و 8 هزار تومانی را هم در سامانه نمایشگاه مجازی کتاب بارگذاری کرده‌است، توضیح داد: برای جلب رضایت مخاطبانمان همه کتاب‌ها را در سایت بارگذاری کردیم و اگر کسی کتاب هشت هزار تومانی سفارش بدهد آن بسته را با دقت مانند دیگر بسته‌ها می‌فرستیم.

او ادامه داد: وقتی فردی از سامانه نمایشگاه مجازی کتاب کتاب 8000 تومانی می‌خرد، با 20 درصد تخفیف نمایشگاه، 6400 تومان هزینه پرداخت می‌کند. این درحالی است که ناشر برای پرینت، بسته‌بندی و ارسال نیرو در نظر بگیرد، وقتی هزینه پست، بسته‌ها و مالیات را در نظر بگیرید، سودی برای ناشر باقی نمی‌ماند.  

به گفته مدیرفروش انشارات فاطمی، برخی از ناشران کتاب‌هایی را که قیمت کمی داشتند، در سایت نمایشگاه بارگذاری نکردند و برخی قیمتی بالاتر از قیمت پشت جلد ثبت کردند. او ادامه داد: روزانه سه نفر از نیروهای انتشارات مشغول به فعالیت در بخش پرینت فاکتور و سه تا چهار نفر مشغول به بسته‌بندی و ارسال کتاب‌ها هستند. برای اینکه بتوانیم مخاطب را راضی نگه‌داریم تمام این اقدامات را انجام می‌دهیم.


پورحسن با بیان اینکه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند در تامین هزینه پست به ناشران کمک کنند، ادامه داد: عمده مشکلات ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب، هزینه‌های پستی است، انتشارات فاطمی کتاب‌های ارزان را از سایت حذف نکرده‌است و اگر این همکاری با ناشران انجام شود، کتاب‌های خوب بیشتری به دست مخاطبان می‌رسد.

به گفته او کتاب‌های طوطی در انتشارت فاطمی برای نخستین بار از طرف ایران توانست در نمایشگاه کتاب بلونیا عنوان ناشر برتر را دریافت کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Maryam ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    خیلیم عالی👌🏻👌🏻

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط