پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
سوره مهر روزانه تا 2000 بسته نمایشگاهی پست می‌کند/ افزایش 10درصدی فروش نسبت به دور اول

فروش سوره مهر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نسبت به سال گذشته، 10 درصد افزایش داشته است و هر روز 1000 تا 2000 هزار بسته از دفتر این انتشارات تحویل پست می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ناشران در ایام نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در تکاپوی فرایند آماده‌سازی و ارسال سفارش‌های ثبت شده‌ به سراسر کشورند. آن‌ةا باید مرسوله‌های نمایشگاه مجازی کتاب را بسته‌بندی و به شهرهای مختلف ارسال کنند. برای آشنایی با نحوه فعالیت ناشران به انتشارات سوره مهر که هر سال فروش بالایی در نمایشگاه مجازی و حضوری دارد، رفتیم و از کم و کیف فعالیت‌های نمایشگاهی آنان جویا شدیم.

به گفته مهدی جعفرزاده، مدیر طرح و برنامه سوره مهر، این انتشارات روزانه تا 2000 بسته را به آدرس مشتریان ارسال می‌کند. او در این‌باره به خبرنگار ایبنا گفت: هر روز ساعت هشت صبح یکی از واحدهای سیار پست، کلیه بسته‌ها را که تعداد آن از 1000 تا 2000 بسته، متفاوت است، با مراجعه به دفتر نشر، دریافت می‌کند.

جعفرزاده با اشاره به اینکه میزان فروش 10 درصد از سال گذشته بیشتر شده است، ادامه داد: در این دوره به مخاطبان سوره مهر پیامک پستی فرستادیم، ممکن است این اقدام باعث افزایش فروش شود، همچنین شاید مردم به خرید اینترنتی عادت کرده‌باشند.


به گفته او انتشارات سوره مهر هم مانند بسیاری از ناشرها با کمبود کاغذ مواجه شده‌است. به همین دلیل نتوانستند تعدادی از عناوین جدید یا پرفروش‌هایی را که نیاز به تجدید چاپ داشتند، به دومین نمایشگاه مجازی کتاب برسانند. او افزود: البته خبرهایی مبنی بر برگزاری نمایشگاه حضوری در اردیبهشت ماه شنیده می‌شود. شاید برخی از ناشران به این دلیل تازه‌های نشر خود را وارد بازار نکردند که با دست پُر در نمایشگاه حضوری در اردیبهشت 1401 حاضر شوند.

آمار فروش بیشتر شده‌است
مسئولان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از رفع 80 نقص در سامانه کتاب خبر می‌دهند، مسائلی که باعث کاهش تماس مخاطب‌ها با واحد پشتیبانی نمایشگاه مجازی کتاب شده‌است، زیرا آن‌ها با مشکلات کمتری نسبت به سال گذشته مواجه هستند. مرضیه آبکار، نیروی بازرگانی و فروش انتشارات سوره مهر با تاکید بر اهمیت بهبود سامانه نمایشگاه مجازی کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: به دلیل اینکه برای دومین بار نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می‌شود، آمار فروش و در نتیجه کتاب‌های ارسالی بیشتر شده‌است.


به گفته او شرکت ملی پست در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب از ناشران خواسته‌است تا بسته‌هایی که برای تهران فرستاده می‌شود و بسته‌های سایر استان‌ها را به صورت جداگانه به آن‌ها تحویل بدهد. او افزود: در سه روز نخست نمایشگاه مجازی کتاب، بالغ بر 3000 عنوان کتاب به فروش رسیده است.

بسته‌بندی برای مخاطب بسیار مهم است
انتشارات سوره مهر در چند طرح و رنگ بسته‌های پستی مخصوص نمایشگاه مجازی کتاب تهیه کرده‌است. چندین نفر در مراحل مختلف مشغول به کار هستند؛ از جمله دریافت سفارش‌ها، پیداکردن کتاب‌ها در انبار، بسته‌بندی و درج آدرس روی بسته پستی و در نهایت شیرینگ کلیه‌ بسته‌هایی که مخاطبان آن در شهرهای مختلف انتظارشان را می‌کشند.


آبکار با تاکید بر اهمیت جلب رضایت مشتری برای انتشارات سوره مهر، بیان کرد: با در نظر گرفتن اوضاع کاغذ، مقوا و قیمت‌های سرسام‌آور آن‌ها، نهایت تلاش ما این است که کتاب‌ها با کیفیت خوب بسته‌بندی و عرضه شوند. تعداد بسته‌هایی که پست در روزهای نمایشگاه مجازی دریافت می‌کند بسیار بالا است؛ به همین دلیل برای اینکه کتاب‌ها در نقل و انتقال سالم بمانند، باید به خوبی بسته‌بندی شوند. سال گذشته هم همین دقت را در بسته‌بندی کتاب‌ها داشتیم و متوجه شدیم این مساله برای مخاطب خیلی مهم است.


آبکار با یادآوری این نکته که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای ناشران امکان دریافت بسته‌های پستی مناسب را فراهم کرده بود، ادامه داد: در سوره مهر سعی کردیم بسته‌بندی را تقویت کنیم، زیبایی و ترکیب رنگ برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود. البته بسته‌ها باید به شکلی طراحی می‌شد که هم جذابیت لازم را برای مخاطب‌ها داشته باشد و هم از کتاب‌ها به‌خوبی محافظت کند. با تمام این موارد انتشارات سوره مهر برای مخاطب‌های نمایشگاه مجازی تهران، خدمات پس از فروش در نظر دارد، یعنی اگر کتاب با آسیب مواجه شده‌بود یا به هر دلیل نقص و پرش رنگ داشت، کتاب جدید برای آن مخاطب از طرف انتشارات فرستاده می‌شود.


به گفته او باید جلساتی میان مسئولان خانه کتاب و ادبیات ایران و ناشران پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برگزار می‌شد، او ادامه داد: همچنین اگر این رابطه در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برقرار باشد و بتوانیم مسئولان را با مشکلات نرم‌افزاری که با آن‌ها مواجه هستیم آشنا کنیم، تاثیر مفیدی بر فعالیت ناشر خواهدداشت.

آبکار ادامه داد: بهتر است مسائلی مانند فونت و اندازه پرینت‌ها با ناشران هماهنگ شود، زیرا در دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به دلیل بالا بودن حجم کار مشکلات نماد بیشتری دارد. حتی یک یا دو جلسه ارتباط با ناشران می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط