چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
برنامه‌ریزی برای فعالیت گسترده در حوزه ادبیات رسانه/ هویت و مسایل اجتماعی محور اصلی کتاب‌های جام جم است

مراد عنادی، مدیرعامل موسسه جام جم در نشست خبری معرفی تازه‌ها و برنامه‌های انتشارات این موسسه از برنامه‌ریزی برای گسترش فعالیت در حوزه ادبیات رسانه با چاپ و عرضه کتاب‌های روایت‌محور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراد عنادی در این نشست که امروز (ششم بهمن) و همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب ایران برگزار شد، با اشاره به فعالیت دو دهه‌ای موسسه جام جم عنوان کرد: همه این موسسه را با روزنامه‌اش می‌شناسند که البته به دلیل اهمیت توجه به مباحث فرهنگی در حوزه نشر کتاب نیز با فراز و فرودهایی فعالیت خود را شروع کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم که نتایج ارزشمندی داشته است.

مدیرعامل موسسه جام جم با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان افزود: سرانه مطالعه ایرانیان کمتر از 17 دقیقه در روز است که از جمله عوامل این امر می‌توان به مشکلات معیشتی خانواده‌ها و به دنبال آن اولویت ندادن به کتاب در سبد خانوار اشاره کرد. در عین حال حرکتی که در انتشارات جام جم شروع شده و استقبال از کتاب‌های این نشر نشان می‌دهد شوق کتابخوانی هنوز وجود دارد.

وی تاکید کرد: انتشارات جام جم در انتخاب موضوع و نویسندگان موفق بوده و بیشتر مولفان، برگزیده جوایز جلال آل احمد و کتاب سال جمهوری اسلامی بوده‌اند. کارکرد بیشتر کتاب‌ها روایت در پرداختن به مسایل اجتماعی و هویت ملی و اسلامی با رویکرد واقع‌گرایی و آسیب‌شناسانه است. از جمله از میان پنج کتابی که در مراسم رونمایی آنها هستیم، «ویولن زن روی پل» سرگذشت یک معتاد تازه بهبود یافته و «قربانی شهریور» بیان مسایل مربوط به اجاره‌نشینی است.

عنادی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش کتاب‌های حوزه ادبیات رسانه در انتشارات جام جم افزود: در این راستا از سبک و شیوه روایت‌گونه استفاده می‌شود و با توجه به مواجهه با رسانه‌های نوظهور بویژه در شبکه‌های اجتماعی نیاز به ادبیات رسانه محسوس است.

وی اظهار امیدواری کرد که موسسه جام جم بتواند مقام اول را در حوزه نشر کتاب کسب کند.

بهره‌گیری از جنبه‌های ادبی و روزنامه‌نگاری در فرم روایت کتاب‌های جام جم
همچنین در این نشست مهدی قزلی، مدیر انتشارات جام جم در سخنانی با اشاره به اینکه در 18 ماه اخیر تلاش‌های خوبی برای عرضه کتابهای مفید در این انتشارات انجام شده، گفت: دو ماه پیش هشت کتاب را منتشر کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد، از جمله چاپ دوم کتاب « دوجان» در 1400 نسخه رو به پایان است و «رنگین گمان» در 2000 نسخه به چاپ دوم رسیده و نسخه‌های «چمدان‌های باز» و «وطن‌دار» نیز روبه اتمام است.

قزلی با بیان اینکه در این آیین پنج کتاب رونمایی می‌شود و برای انتشار شش کتاب دیگر نیز تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است، به معرفی کتاب‌های در حال رونمایی پرداخت و گفت: «چمدان‌های باز» روایت‌هایی از زندگی مهاجران در آمریکا به قلم سید محسن روحانی است که در آن نویسنده که وکیل ساکن نیویورک است و تحصیلاتش را تا دوره پسادکتری در دانشگاه‌های این شهر ادامه داده به روایت تجربه زیسته مواجهه با مهاجران و ساکنان آمریکا می‌پردازد.

وی افزود: «ویولن‌زن روی پل» روایت سفری از ظلمت به نور نوشته خسروباباخانی است. این نویسنده برگزیده کتاب سال و معلم داستان‌نویسی در این کتاب تجربه‌های خود را از اعتیاد 30 ساله و سپس توفیق در ترک این بلا روایت کرده است. «قربانی شهریور» به قلم زهرا کاردانی نیز خرده‌روایت‌های اجاره‌نشینی است. «شریان مکران» نوشته مهدی قزلی نیز شامل روایتی از احداث خط لوله هزار کیلومتری انتقال نفت از گوره به جاسک را شامل می‌شود و «نشستن بزنگاه دیگری» (دیدگاه‌گیری: درک چشم‌انداز و اندیشه دیگری) به قلم رضا پورحسین، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نشان می‌دهد که دانش و مهارت بر یده دیگری نشستن در موقعیت‌هایی همانند مذاکره، مناظره و فت‌وگو به یاری می‌آید تا آرا و اندیشه خود و دیگری را به فضای تحلیل و نقد ببریم و از این طریق به اندیشه خود حیاتی دوباره بخشیم.

قزلی تاکید کرد: رویکرد اصلی کتاب‌های انتشارات جام جم بر مدار هویت و مسایل اجتماعی روز جاری شده و استفاده از فرم روایت بهره‌‌گیری از جنبه‌های ادبی و روزنامه‌ای را ممکن کرده است. کتاب‌های به ظاهر دشوار این نشر نیز از جمله کتاب «به زبان فارسی» نوشته اسماعیل امینی توانسته مخاطبان خاص خود را بیابد و امیدواریم با حرکتی که آغاز کرده‌ایم به زودی شاهد افزایش سرانه مطالعه ایرانیان باشیم.

مدیر انتشارات جام جم گفت: تا پایان امسال کتاب‌های دیگری از این انتشارات شامل «مجموعه سه جلدی چهره‌های ماندگار»، «راهنمای انتخاب کتاب» دربرگیرنده تجربه بیش از 20 سال احسان رضایی در حوزه کتاب و کتابخوانی، «بوموسی»، «مدرسه جادوگری» و «استراتژی نهایی» عرضه می‌شوند.
 
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر سفارشی بودن یا پذیرش آثار نویسندگان برای چاپ در انتشارات توضیح داد: سفارش دادن و سفارش گرفتن در حوزه نشر امروز از معنا تهی شده است. در انتشارات جام جم به دلیل آشنایی با ظرفیت نویسندگان موضع ما سفارش فعال، است به گونه‌ای که میان ناشر و نویسنده برای انتخاب موضوع و رویکرد نگارش اثر گفت‌وگوهای مستمر انجام می‌شود. کیفیت را بر کمیت ترجیح داده‌ایم و در شورایی تخصصی به انتخاب موضوع و نویسنده می‌پردازیم. در این راستا هم از نویسندگان صاحب نام و نوقلم بهره‌می‌بریم، از جمله می‌توان به دو کتاب قلم اولی «موتورسوار چمران» و «دوجان» اشاره کرد که با استقبال خوبی همراه شده‌اند.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها