چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی یوسف معرفی شدند

هیأت داوران دهمین دوره جایزه ادبی یوسف، با انتشار بیانیه‌ای، برگزیدگان این دوره را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در متن بیانیه هیأت داوران دهمین دوره جایزه ادبی یوسف، آمده است: «جشن تولد ده‌سالگی جایزه ادبی یوسف بار دیگر نشانمان داد که جنگ تحمیل‌شده بر کشور عزیزمان ایران آن‌قدر سرشار از مضامین و سوژه‌های بکر است که همچنان می‌تواند در آفرینش قالب‌های مختلف ادبی خاصه داستان کوتاه یاری‌رسان باشد. 

این جایزه در حالی دورة دهم خود را پشت سر می‌گذارد که همچون دو دورة قبل، ابتدا به‌صورت استانی و سپس به‌صورت سراسری برگزار گردید. برای این دوره سه بخش بزرگسال و نوجوان با موضوع دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت و داستان شهدا با موضوع مقطعی/ برشی برجسته از زندگی یکی از شهدای (دفاع مقدس/مدافعان حرم) گرانقدر استان برنامه‌ریزی شد که عملاً در بخش نوجوان و داستان شهدا با استقبال خوبی مواجه نشدیم و اندک آثار مرتبط نتوانستند حائز امتیاز لازم و قرار گرفتن در فهرست نهایی باشند.

حاصل تلاش جمعی عزیزان ارجمند و مدیران پرتلاش ادبیات در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دریافت 3.446 اثر بود. پس از داوری آثار رسیده در استان‌ها، تعداد 181 اثر حائز رتبه‌های برگزیده و تقدیر شدند و برای رقابت در بخش سراسری به دبیرخانة مرکز ارسال گردیدند. این افتخار برای ما باقی است که استادان و نویسندگان و منتقدان برجسته‌ای در استان‌ها به کارشناسی و داوری این آثار همت گماردند و با دقت نظر و دانش خود این آثار را انتخاب کردند. دست آنها را می‌فشاریم و از آنها سپاسگزاریم. 

آثار برگزیده و تقدیری رسیده به دبیرخانه مرکز، در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت که در مرحله اول 36 اثر نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند و در مرحلة نهایی از میان نامزدهای دریافت جایزه 18 اثر به شرح زیر انتخاب گردیدند. پیش از اعلام اسامی آثار برگزیده لازم است چند نکته را در اینجا بیان کنیم:

1. سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن آنکه باید قدردان این جایزه باشد، باید در جهت ارتقای سطح کیفی برگزاری جایزه اندیشه کند. این مهم با اقداماتی نظیر فعال کردن دبیرخانة جایزه در مرکز در طول سال؛ ارتباط با نویسندگان برگزیدة این دوره و اداور قبل؛ آموزش داستان نویسان نوقلم و داستان نویسانی که آثارشان به مرحلة نهایی راه نیافته است؛ تقویت مراکز استان‌ها برای برگزاری هر چه بهتر جایزه از منظر فراخوان، جمع‌آوری آثار، داوری، افزایش مبلغ جوایز در استان؛ و در نهایت افزایش مبلغ جوایز در بخش سراسری صورت خواهد گرفت.
2. با وجود تلاش ستایش‌برانگیز داستان نویسان ارجمند، آثار این دوره  از ضعف در سوژه‌یابی، مطالعة اندک منابع مستند، آشنایی اندک با ادبیات داستانی جدی در ایران و جهان حکایت دارد که چارة کار آموزش است و آموزش. امید می‌‌رود تمهیدات لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی داستان‌نويسي، نشست‌هاي تخصصی نقد و بررسي داستان‌های خوب فارسی و لاتین، و نيز نقد آثار رسيده به جشنوارة استاني اندیشه شود.

 آثار برتر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف
1. رتبة اول، داستان چنارها از برگ خالی نمی‌شوند اثر اعظم ايرانشاهي از استان مركزي
2. رتبة دوم، داستان تا جایی که رودخانه می‌رود اثر سارا شجاعی از استان كهگيلويه‌وبويراحمد
3. رتبة سوم، داستان انعکاس اثر ندا رسولي از استان البرز
4. تقدير ويژه در بخش دفاع مقدس، داستان  اُمِّ خاك اثر زينب روزبهاني از استان تهران
5. تقدير ويژه در بخش مدافعان سلامت، داستان نفس‌های به شماره افتاده! اثر مرضیه ذاتی از استان گيلان
6. تقدير ويژه در بخش مدافعان حرم، داستان دوستِ من دَن! اثر اشرف ظریف رمضانی از استان خراسان رضوي
7. تقدير ويژه، داستان آسو اثر زهرا شنبه‌زاده سرخایی از استان هرمزگان
8. تقدير، داستان نشانی اثر مائده عبدی کشتلی از استان مازندران
9. تقدير، داستان سه فصل عاشقانه اثر محمدرضا ملکی، از استان سمنان
10. تقدير، ضیافتی برای ماهی‌ها اثر اسماعیل محمدپور از استان گيلان
11. تقدير، داستان به وقت ایران اثر لیلا غلامی ونوول از استان لرستان
12. تقدير، داستان چشم‌هایی که همیشه زیبا بود! اثر حنان سالمی از استان خوزستان
13. تقدير، داستان همه‌جا راهي است به بهشت اثر فاطمه اکبری اصل از استان قم
14. تقدير، فقط می‌دانم من هم آمدم اثر نجمه خادم‌المومنین فولادی از استان اصفهان
15. تقدير، داستان در می‌زنند اثر محدثه اکبرپور از استان كرمان
16. تقدير، داستان زیر سایه نخل‌ها اثر فاطمه طوسی از استان قم
17. تقدير، داستان گروهبان جاسم اثر ناهید سدیدی از استان خراسان شمالي
18. تقدير، داستان راز نقاشی پسرم اثر زهرا کریم‌زادگان از استان آذربايجان غربي

در پايان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید یوسف ملک‌شامران، وظيفه خود مي‌دانیم از هيأت محترم داوران استان‌ها و مرکز به‌سبب تعهد، دقت نظر و همکاری‌شان با دبیرخانه مرکز قدرداني كنیم. همچنين، از جناب سرهنگ عباس بایرامی رئيس سازمان ادبيات و تاريخ و سیدرضا میربابایی دبیر اجرایی کمال تشکر را داریم كه اين دوره از جايزه با تدبير و همراهي و صبوري و حمايت‌هاي بي‌دريغ ايشان آغاز شد. 

هیأت داوران دهمین دوره جایزه ادبی یوسف
قاسمعلی فراست، محمد مهدی رسولی، مجید قیصری، میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، پرویز شیشه‌گران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها