سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
رونمایی از کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان شهرستان دیلم»

کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» نوشته آفتاب قنبری همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب تهران در آیینی با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این آیین با حضور عبدالرحیم افروغ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، عبدالکریم مشایخ، رئیس شعبه بوشهر بنیاد ایران‌شناسی، آنیتا مظفری، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل و اساتید دانشگاه و طراحان و فعال حوزه لباس، امروز (سه‌شنبه، 5 بهمن‌ماه) در سالن کنفرانس اداره‌کل ارشاد بوشهر برگزارشد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در بخش نخست این آیین گفت: آنچه برای جامعه از نظر داشته‌های تاریخی و سنتی مهم است، بازخوانی پوشش، آداب و رسوم و سنت‌هاست، چراکه این مباحث صرفا در ظاهر نمود پیدا نمی‌کند و مفاهیم زیادی را همراه خود به ارمغان می‌آورد.

عبدالرحیم افروغ ادامه داد: قطعا کسی که به مقوله لباس وارد می‌شود خودبه‌خود در حوزه حجاب و پوشش نیز ورود می‌کند و جامعه امروز سخت به واکاوی این عرصه نیاز دارد. به‌طور مسلم پوشش سنتی همراه با عزت و بزرگ‌منشی زنان ایرانی در همه اعصار تاریخ است و ارزش‌های زیادی را در خود جای داده است.

وی با تاکید بر اینکه نمایه‌های فرهنگی کهن‌ این سرزمین را در قالب لباس‌های سنتی می‌توانیم به نسل امروز منتقل کنیم، گفت: بی‌شک در قالب کارهای علمی و فاخر می‌توان این داشته‌های ارزشمند و اصیل را بازشناسی و احیا کرد. قطعا لباس‌های سنتی و متعلقات آن فلسفه خاص خود را داشته‌اند که نیاز به بازیابی دارند تا وارد زندگی ما در عصر حاضر شوند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفت: ما وقتی بر داشته‌های کهن خود تاکید کنیم، بی‌شک تعلق بیشتری به ریشه‌ها و همچنین خاک‌مان پیدا می‌کنیم و پوشش و لباس با المان‌هایی که در خود جای داده، می‌تواند بخش مهمی از هویت و اصالت فرهنگی ما را حفظ و احیا کند. خوشبختانه آفتاب قنبری در کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» تلاش کرده است تا به شکل مطلوبی این زیبایی‌ها و میراث ارزنده را در حوزه لباس سنتی منطقه دیلم در قالب یک اثر مکتوب فاخر به نمایش بگذارد.

افروغ، همچنین در خصوص اهمیت کتاب به خبرنگار ایبنا توضیح داد: جایگاه کتاب اساسا در منظومه تربیتی و فکری جوامع مشخص و واضح است. خوشبختانه ما در برهه‌ای از تاریخ بشریت زندگی می‌کنیم که  معجزه بزرگ آن قرآن است و باید با الهام از آن، فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: ما باید مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه را از ابتدا تا انتها به‌ صورت دقیق، راهبری و مدیریت کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تاکید کرد: این نمایشگاه مسیر خرید کتاب را تسریع می‌کند و محدودیت‌ها را از بین می‌برد. به عبارتی، فرصتی برای رساندن کتاب به دست مخاطبان واقعی آن با سرعت بیشتر است.
 


رئیس شعبه بوشهر بنیاد ایران‌شناسی هم در آیین رونمایی از کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» گفت: با توجه به تورق و بررسی این اثر متوجه شدم که نگارنده، این اثر را بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های دقیق گردآوری کرده است.

عبدالکریم مشایخ افزود: در جمع‌آوری اطلاعات و نگارش کتاب هم از پژوهش‌های میدانی استفاده شده است و هم از منابع مکتوب؛ خوشبختانه نقطه قوت این کتاب این است که آفتاب قنبری به شکل جامعی تحقیقات میدانی را در این کتاب انجام داده است که این نکته به ارزش آن افزوده است.

وی در ادامه به تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان اشاره و تصریح کرد: از دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان لباس‌ها و پارچه‌های فاخری در این سرزمین وجود داشت. همچنین در دوره اسلامی هنر پارچه‌بافی در ایران پیشرفت چشمگیری پیدا کرد که اوج آن را می‌توانیم در دوره صفوی به نظاره بنشینیم.

مشایخ با بیان اینکه در استان بوشهر نیز در دوره‌های باستان و اسلامی با تنوع و تعدد لباس‌های سنتی به‌ویژه در حوزه زنان مواجه بودیم، افزود: قنبری در کتاب خود با تمرکز بر شهرستان دیلم به معرفی و شناسایی و کاربرد لباس‌های سنتی این شهرستان پرداخته‌است؛ شهرستانی که منطقه بزرگ لیراوی را در خود جای داده است و از تمدنی 5 هزارساله برخوردار است.

وی در پایان یادآور شد: بی‌شک لباس‌های سنتی استان بوشهر نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد و امیدوارم قنبری و سایر پژوهشگران آثار بیشتری را در این حوزه منتشرکنند. البته پیش از این، الهه غریب‌زاده نیز در یک کتاب، لباس‌های بومی استان بوشهر را به شکل جامعی گردآوری کرده که در نوع خود حائز اهمیت است.

در بخش بعدی آفتاب قنبری، نویسنده کتاب در معرفی این اثر گفت: بنای نوشتن این کتاب از سال 94 گذاشته شد و طبق تاریخ از دوره عیلامی به بررسی پوشاک و لباس‌های سنتی منطقه دیلم پرداختم.

وی ادامه داد: استان بوشهر از نظر پوششی به چهار منطقه تقسیم می‌شود که هر کدام از این مناطق لباس‌های سنتی متفاوتی با هم دارند. بنا بر بررسی‌هایی که انجام دادم، در منطقه دیلم و عسلویه لباس‌های سنتی گلابتون‌دوزی شده‌ای وجود دارد که بسیار زیبا و شکیل‌اند و در حال حاضر هم برای استفاده مناسب‌اند .

قنبری با اشاره به لایه‌بندی پوشش در دوران تاریخی ایران تصریح کرد: ما در دوران ساسانیان و اشکانیان به اوج لایه‌بندی پوشش رسیدیم و در این دوره زیورآلات هم بسیار کاربرد داشت ولی از این دوران به بعد کم کم از لایه‌بندی پوشش کاسته شد تا در دوره پهلوی که ما باکمترین لایه پوشش در زنان مواجه شدیم که بیشتر هم متاثر از مدهای غربی است. بنابراین امروز نیاز به واکاوی عواملی داریم که در کم‌شدن لایه‌های پوششی تاثیرگذار بودند.

این کارشناس حوزه مد و لباس در ادامه با اشاره به تالیف کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» توضیح داد: تبارشناسی از جمله دانش‌های بنیادی محسوب می‌شود که به‌دنبال اثبات اجزا و ارتباط آن با کل یک جریان فکری و هنری است. من این اثر را با هدف طرح دیدگاه‌های نوین در خصوص آثار به‌جا مانده از گذر زمان برای یافتن چهره نو و جدید نوشته‌ام که در لایه‌های سنت‌های قدیم پنهان مانده؛ در واقع، می‌توان از این طریق هر یک از آثار به‌جا مانده از دوران گذشته را از منظر تبارشناسی و جامعه‌شناسی مورد مطالعه و تطبیق با رویکردهای جدید قرار داد و با فرهنگ معاصر همگام ساخت.
 

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مد و لباس یادآور شد: مقصود اصلی از نگارش این کتاب این است که با کشف لایه‌های پنهان در فرهنگ به‌جا‌مانده می‌توان به نمونه‌هایی دست پیدا کرد که مورد استفاده بسیاری از طراحان قرار بگیرد و از آن‌ها در صنایع وابسته و کارنخانجات استفاده کنند و بتوانند به طرح‌های اصیل ایرانی هویت بیشتری بدهند. در واقع، من در این کتاب با نگاه تبارشناسی معاصر اصول و غنای فرهنگ مذکور را از منظر به‌کارگیری فرم و تزئینات و رنگ‌های اصیل ایرانی در پارچه و منسوجات شهرستان دیلم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادم.

قنبری در پایان گفت: افزون بر این کتاب چهار کتاب دیگر در حوزه لباس سنتی زنان شهرستان‌های جم، دشتستان، بوشهر، بوشکان آماده چاپ دارم. همچنین در حال نوشتن کتابی در حوزه لباس سنتی مردان استان بوشهر هستم.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در بخش پایانی این آیین گفت: این برنامه همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آنیتا مظفری با اشاره به اینکه در جریان این نمایشگاه طرح «نذر کتاب» برگزار می‌شود، افزود: این طرح با هدف رساندن کتاب به علاقه‌مندانی است که امکان خرید کتاب ندارند. افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه اختصاصی «نذر کتاب» در سایت book.icfi.ir در این کار نوع‌دوستانه مشارکت کنند.

وی همچنین یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشر دریانورد تنها نشری است که از استان بوشهر در این رویداد شرکت کرده است.

مظفری در بخش دیگری از سخنان خود به کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» اشاره و تصریح کرد: موضوع این کتاب بسیار مهم است؛ چراکه لباس بارزترین جلوه فرهنگ و تمدن هر جامعه است و همچنین صنعت مد در دنیای امروز یکی از زیرمجموعه‌های مهم فرهنگ جوامع به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حالی که دنیا دارد برای مد برنامه‌ریزی می‌کند ولی ما با وجود داشتن فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی اسلامی از این مقوله دور مانده‌ایم و این شده است که امروز با جوانانی روبه‌رو هستیم که پیرو مدهایی هستند که بیگانه با فرهنگ پوششی غنی ماست.

مظفری تاکید کرد: نگارش کتاب‌های این‌چنین در حوزه لباس‌های سنتی موجب می‌شود که ما داشته‌های کهن و میراث فرهنگی‌مان را که در آستانه فراموشی هستند، بازیابی و احیا کنیم. بی‌شک ما با الهام از طرح‌های سنتی و بومی و فرهنگ‌سازی و ارائه کارهای قوی و شکیل می‌توانیم به مدهایی متناسب با باورها و ارزش‌هایمان دست بیابیم و این مدها را به جهان نیز صادر کنیم.

یادآوری می‌شود در پایان این آیین از کتاب «تبارشناسی سنتی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» نوشته آفتاب قنبری رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها