سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
آیین رونمایی از مجموعه 5 جلدی «یک اژدهای امروزی»

مرجان ظریفی نویسنده کودک و نوجوان خوزستانی گفت: در داستان یک اژدهای امروزی هدف من برهم زدن تعاریف مرسوم و آشنایی‌زدایی با مخاطب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، فریبا حیدرپور عضو شورای کتاب کودک و نوجوان کشور در آیین رونمایی مجموعه «یک اژدهای امروزی» از برنامه‌های جنبی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در اهواز که امروز (پنجم بهمن ماه)  در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: ادبیات کودک به نیازهای جامعه توجه دارد و ادبیاتی که برای کودک نوشته می‌شود در معنای اصیل آن، به حس زیباشناسی کمک می‌کند.
 
حیدرپور افزود: نوشته‌ها و سروده‌هایی ارزش ادبی دارند که کودک به عنوان مخاطب بتواندجایگاه آن را بشناسد و ادبیات باید به سمتی برود که بتواند نیاز کودک امروزی ما که همان تفکر خلاق، تفکر انتقادی،پرسش‌گری و تخیل کودکانه  است را شناسایی و تقویت کند.
 
وی ادامه داد: کودک عصر ارتباطات از مرزهای ممنوعه و خشونت گذشته و به اطلاعات دسترسی دارد و وظیفه ادبیات این است که بتواند به کودک امروز یاد دهد تا  از بین انبوه منابع، اطلاعات درست را انتخاب کند. ادبیات باید تلاش کند تا به کودک امروزی انتخاب، گفت‌ وگو و انتقادکردن را بیاموزد.
 
در ادامه این نشست مرجان ظریفی نویسنده کتاب «یک اژدهای امروزی» در تشریح این کتاب اعلام‌کرد: مجموعه اژدهای امروزی یک داستان فانتزی است که در پنج جلد منتشر شده و  مجید صابری نژاد تصویرگری آن را به عهده‌داشته و به لحاظ ظاهری از کیفیت خوبی برخوردار است.
 
وی در مورد عنوان کتاب گفت: انتخاب این نام یعنی اژدها برای این مجموعه بدین سبب بود که  اژدها موجودی رام شدنی نیست و می‌خواستم از دریچه تازه‌ای این اژدها را به مخاطب معرفی‌کنم.
 
نویسنده « آتا یعنی پدر» افزود: با خلق این اثر می‌خواستم آشنایی‌زدایی جدیدی از محیط پیرامون و تغییرات آن به مخاطب ارائه دهم و بگویم لازم نیست تعاریف ما از زندگی همیشه یکسان باشد و اژدها در این داستان حیوان بسیار رامی است.
 
عضو شورای کتاب کودک ونوجوان کشور ادامه داد: هرکس وارد زندگی شهری می‌شود باید قوانین شهری را بپذیرد و در این کتاب، اژدها وارد فضای شهری شده‌است.
 
ظریفی گفت: اولین داستانی که برای این مجموعه نوشتم در جلد چهارم گنجانده شده است اما وقتی دریافتم که شخصیت اژدها این قابلیت را دارد که به مجموعه تبدیل شود آن را در قالب یک مجموعه 5 جلدی منتشر کردم.
 

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها