دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
برگزیدگان دومین جایزه کتاب سال فارس معرفی شدند/تندیس جشنواره برای 6 کتاب

آیین پایانی دومین جایزه کتاب سال فارس به همراه تجلیل از دست اندرکاران روستاهای دوستدار کتاب و تقدیر از مروجین حوزه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین معرفی برگزیدگان دومین جایزه کتاب سال این استان که شامگاه یکشنبه در تالار حافظ شیراز برگزار شد، ضمن خیرمقدم به برگزیدگان روستاهای دوستدار کتاب که در این مراسم حضور داشتند، گفت:نگاه ما به فرهنگ به عنوان مقوله‌ای هویت‌ساز است و در حاشیه نخواهد بود.
 
حمیدرضا قانعی با بیان اینکه رویکرد کلان فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتمان‌سازی برمبنای اندیشه ایرانی اسلامی است، افزود: تلاش جدی دشمنان جمهوری اسلامی نشان از اهمیت موضوع هویت دارد.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی و اهالی فرهنگ و هنر در این مسیر استفاده کرد، اضافه کرد: فرهنگ باید مردم را به میدان بیاورد.
 
در ادامه این مراسم که با حضور محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و اهالی فرهنگ و ادب استان فارس برگزار شد، دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس، گفت: کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی نقشی ویژه دارد.
 
محمدرضا خالصی، افزود: در فرهنگ اسلامی، معجزه پیامبر اسلام، کتاب است. هرچند بقیه پیامبران هم کتاب داشتند اما کتاب‌های ایشان با معجزات آنان متفاوت بود.
 
خالصی سپس به روند داوری دومین دوره کتاب سال فارس اشاره کرد و افزود: ابتدا تمام کتاب‌ها از سوی گروه داوران مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت و آثاری که حداقل یک رای مثبت را احراز کردند به مرحله دوم راه یافتند و کتاب‌های راه یافته به مرحله دوم از سوی دو داور ارزیابی شدند و  کتاب‌هایی که از 100 امتیاز حداقل 70 امتیاز کسب کرده‌بودند به مرحله نهایی راه یافتند.
 
به گفته دبیر علمی دومین جایزه کتاب سال فارس، در مرحله نهایی و در نشست مشترک داوران اصلی، آثاری که امتیاز آنان 80 یا بیش از آن بود به عنوان اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر شناخته شدند. هیئت علمی نیز پس از بررسی، آثار منتخب را اعلام کرد. 

وی با اشاره به معیارهای داوری، اعلام کرد: بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ، بالا بودن عیار علمی محنوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و چاپ و رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه در خصوص آثار ترجمه شده و تصحیح شده از جمله  معیارهای سنجش آثار بود.
 
خالصی تصریح کرد: در دومین جایزه کتاب فارس، آثار در موضوعات ده گانه رده‌بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و توسط 33 نفر از اساتید طراز اول کشوری اعم از استادان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی و مراکز پژوهشی و علمی داوری شدند و از میان 142 عنوان عنوان مورد ارزیابی، در مرحله اول 20 عنوان کتاب انتخاب و به مرحله دوم راه یافت که از این میان 6 عنوان کتاب برگزیده و 9 عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی در پایان از صابر سهرابی، مدیرکل پیشین اداره کل تقدیر کرد و گفت: امید که این حرکت راهی برای رسیدن فارس به جایگاه اصلی خود در تولید و پیشرفت فرهنگ اسلامی ایرانی باشد.
 
سپس محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان فارس پیشرو در عرصه فرهنگ و هنر است و توانسته الگوسازی فرهنگی کند، گفت: در جشنواره اخیر ترویج کتاب‌خوانی روستایی رگه های نخبگی و پختگی فرهنگی استان کاملا مشهود بود.
 
در پایان این مراسم از مروجان روستاهایی که طی یک دهه گذشته برگزیده کتاب شدند تقدیر انجام گرفت و سپس شایستگان تقدیر بخش کتاب معرفی و در بخش برگزیدگان 6 نفر معرفی شدند.
 در بخش فلسفه و روان‌شناسی، کاوه احمدی علی‌آبادی برای کتاب «نظریاتی بنیادی پیرامون باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی جوامع ابتدایی، باستانی و امروزی» از انتشارات نوید شیراز، در بخش دین(گرایش علوم قرآنی)، زهره معارف برای کتاب «تفسیر و مفسران مدرسه تفسیری استان فارس»(از قرن اول هجری تاکنون) از انتشارات سیوند، در بخش ادبیات(گرایش شعر معاصر)، علی عشایری برای کتاب «نخل‌های سرو جنوب‌اند» از انتشارات لیان، در بخش ادبیات(گرایش پژوهش‌های ادبی)، زهراسادات قریشی با کتاب «صید و صیاد در پس باد(بررسی تطبیقی خدا، انسان و طبیعت در منتخبی از غزلیات دیوان شمس و مجموعه اشعار جرارد منلی هاپکینز) از انتشارات نوید شیراز، در بخش علوم کاربردی(گرایش مهندسی کشاورزی)، رضا بهروزی‌نژاد، مسلم احمدی، سعیده رحیمی و مینا جیرانی با کتاب «سیر سیاه شگفت‌انگیز» از انتشارات نوید شیراز و در بخش تاریخ و جغرافیا(گرایش تاریخ)، میرحامد اکبری با کتاب «جستاری در تاریخ حقوق عمومی ایران دموکراتیزاسیون و تعدیل قدرت سیاسی در ایران دوران قاجاریه» از انتشارات نوید شیراز تندیس کتاب سال و جایزه دومین دوره را دریافت کردند.
 
یادآور می‌شود: در این مراسم حسن دهقان به عنوان مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب ایران برای ارایه طرح‌های ملی ترویج کتابخوانی مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین از محمدحسین عظیمی و سید حامد ترابی برای تدوین تاریخ شفاهی فارس، میثم جوانبخت برای کسب رتبه کشوری در ارتباط با طرح‌های ترویج کتابخوانی، مهدی میرعظیمی مجری طرح کتاب یک‌صفحه‌ای، محمدرضا نیازمند مجری طرح نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه قاصدک(استارت آپ برتر کشوری در سال 1399)، محمدجعفر دوستدار و سعید رستگار مجریان طرح ترویج کتابخوانی قبیله کتاب، غلامرضا رحمانی، مدیر مجموعه پاتوق کتاب شیراز، علیرضا معطریان، مدیر کلبه کتاب جهرم و سید رزاق امیری به خاطر پژوهش در حوزه فارس‌شناسی و تالیف دوره سه جلدی پارسه تقدیر شد. همچنین از فروغ هاشمی، مسعود کراماتی، نوید خادم‌پور و فوزیه زارع به دلیل انتخاب اوز بعنوان شهر خلاق کتابخوانی در چهارسال تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها