یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
نیاز و خواست مردم برای ساخت کتابخانه مورد توجه ویژه قرار گیرد

کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ سوئد در وبینار «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی» مأموریت کتابخانه را فراهم‌کردن امکان دسترسی آزاد به علم و دانش برای تمام افراد دانست و افزود: برای ساخت کتابخانه نیاز و خواست مردم باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، چهارمین پیش‌نشست مجازی با موضوع «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت» با سخنرانی کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ و عضو هیأت مدیره سابق ایفلا و با حضور لیلی سیفی دبیرعلمی همایش و به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.
 
دبیر علمی همایش در ایتدای این نشست با اشاره به نزدیک شدن مهلت ارسال مقالات تصریح کرد: مهلت ارسال مقالات تمام‌متن تا 30 بهمن بود که قرار است مقالات داوری شده و منتخب در ویژه‌نامه طراحی و توسعه خدمات در فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی چاپ شود.
 
لیلی سیفی با اشاره به محورهای همایش بیان کرد: یکی از محورهای همایش، تبلیغات و بازاریابی خدمات است که در همین راستا، این نشست با سخنرانی کاترینا ایسبرگ، مدیر کتابخانه‌های شهر هلسینبورگ و عضو هیأت مدیره سابق ایفلا با موضوع «خدمات بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی، چگونگی برقراری ارتباط و نحوه ارائه خدمت» برگزار شده است.
 
کاترینا ایسبرگ در این نشست با بیان اینکه «کمپین بازاریابی در کتابخانه‌ها، کتابخانه شهر هلسینبورگ، فرایند مشارکت، آینده کتابخانه‌ها و نیازهای آنها» محورهای این نشست خواهد بود، عنوان کرد: کتابخانه هلسینبورگ شامل کتابخانه اصلی، کتابخانه دیجیتال،  کتابخانه سیار و نه شاخه فرعی است و در پنج بخش خواندن، جستجو، دیجیتال/دیداری شنیداری، ملاقات و پشتیبانی سازماندهی شده است. این کتابخانه به شکل همکاری با یازده شهر شمال غرب اسکاندیناوی فعالیت می‌کند.
 
وی با اشاره به افزایش جمعیت شهر عنوان کرد: به دلیل اینکه جمعیت شهر در حال افزایش است، باید فعالیت‌های خلاقانه‌تری به کار گرفته شود تا بتوان به نیازهای مردم پاسخ داد. برای اینکه این امر محقق شود طرح رفاهی برای تمام شهروندان طراحی شده است.
 
ایسبرگ با اشاره به مأموریت کتابخانه هلسینبورگ تأکید کرد: مأموریت کتابخانه این است که اجازه و امکان دسترسی آزاد به علم و دانش را برای تمام افراد فراهم کند تا تمام افراد در مکان‌های مختلف از جمله محل کار بتوانند مطالعه کنند و از خدمات دیجیتال استفاده کنند و حس امنیت را به تمام اعضا انتقال دهند.
 
مدیر کتابخانه هلسینبورگ عنوان کرد: این کتابخانه به اعضای خود امکان می‌دهد به مهارت‌ها و تمامی امکانات دسترسی داشته باشند. طرحی با عنوان «مرا در کتابخانه ملاقات کن» برای بازاریابی از سال 2013 در کتابخانه شروع به کار کرده است. در این طرح از پوستر شخصیت‌ها استفاده شد. این شخصیت‌ها می‌توانند واقعی یا تخیلی باشند که بتوانند احساسی را در درون مخاطبان ایجاد کنند که به این بازار گرایش پیدا کنند.
 
عضو هیأت مدیره سابق ایفلا در ادامه گفت: اهداف این کمپین، ایجاد آگاهی و دانش عمومی در افرادی است که به کتابخانه مراجعه می‌کنند و از این طریق می‌توانند ارتباط و مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا دهند. همچنین طی برنامه‌ریزی‌هایی که داشته‌ دسترسی رایگان را به مخاطبان داده تا مطالعه کنند و بتوانند همدیگر را در فضای اجتماعی دوستانه و جذاب ملاقات کنند.
 
 وی به گروه هدف این طرح اشاره کرد و گفت: شهروندان هلسینبرگ، گردشگران و به طور کلی کسانی که به کتابخانه و کتابخوانی علاقه دارند گروه هدف هستند. در پیام ارتباطی این طرح از تصاویری استفاده شده که عموم مردم بتوانند با آن ارتباط خوبی بگیرند. نگاه این طرح از بیرون به داخل کتابخانه است در واقع این طرح خارج از کتابخانه شروع شده و سعی کرده تبلیغات خود را در فضای بیرون کتابخانه انجام دهد و افراد را به داخل کتابخانه جذب کند.
 
ایسبرگ به راه‌های تبلیغ این کمپین اشاره کرد و بیان کرد: استفاده از عکس‌های کتابداران در بروشورهای تبلیغاتی، طراحی نمادی گرافیکی که از این نماد برای بیان ایده و طرح برای بازاریابی استفاده می‌شود و بخشی از خدمات از جمله خدمات الکترونیکی، کتاب و شعار این طرح در این سمبل قرار داده شده است. این نماد در جاهای مختلفی از جمله کتابخانه سیار استفاده شده و کتابداران در مناسبت‌های مختلف از جمله کریسمس بین مردم رفته و خدمات کتابخانه را تبلیغ می‌کنند.
 
کاترینا ایسبرگ ادامه داد: در سال 2018 مسیر متفاوتی برای تبلیغات و بازاریابی پیش گرفته شد و به دلیل استفاده زیاد شهروندان سوئد از دوچرخه، کاورهایی با شعار طرح بر روی صندلی دوچرخه‌ها نصب شد. علاوه بر این چهار فیلم کوتاه تبلیغاتی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی ساخته و از بروشورهای تبلیغاتی استفاده شد.
 
این مدیر کتابخانه استفاده از ابزارهای دیجیتال مثل وب‌سایت، اینستاگرام و ...، بهره‌گیری از خدمات حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، قطار، طراحی بروشورها و تبلیغ در روزنامه‌های محلی را از جمله راه‌های بازاریابی این طرح برشمرد.
 
ایسبرگ ضمن اشاره به تبلیغ طرح در داخل کتابخانه عنوان کرد: در داخل کتابخانه نیز مشخصات کتاب‌ها به صورت گرافیکی تهیه شد تا با استفاده از این نمادهای گرافیکی، کتاب‌ها در داخل و خارج کتابخانه معرفی شوند. قوانین کتابخانه نیز در جهت ارتباط مثبت تهیه شد، این قوانین به شکلی تشویق‌کننده نوشته شده‌اند که باعث می‌شوند افراد بیشتری به مجموعه کتابخانه علاقه پیدا کنند. برچسب‌هایی بر روی کف کتابخانه نصب شد که راهنمای مراجعه‌کنندگان به بخش‌های مختلف کتابخانه است. استفاده از دوچرخه کتابخانه و لباس‌هایی که نماد کتابخانه روی آن چاپ شده است نیز از دیگر راه‌های تبلیغ و بازاریابی در این طرح است.
 
وی ضمن اشاره به وضعیت آینده کتابخانه‌ها تصریح کرد: ساخت کتابخانه بزرگتر، برگزاری کارگاه‌های مختلف، خدمات جدید، بحث‌هایی در جهت برطرف کردن نیاز کاربران و... تا سال 2026 تهیه، تدوین و برنامه‌ریزی شده است. همچنین وب‌سایتی طراحی شده که کاربران می‌توانند نیازهای خود را مطرح و از آن استفاده کنند.
 
ایسبرگ تأکید کرد: ما بر اساس لیست نیازهای افراد و شهروندان، برنامه‌های خود را اجرا می‌کنیم ولی با همه تلاش‌ها هنوز بسیاری از مردم هستند که از خدمات ما بی‌اطلاعند که باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. سعی ما فقط افزایش منابع و یا افزایش فضای کتابخانه نیست بلکه به ایجاد کتابخانه‌ها بر اساس نیاز و خواسته مردم می‌پردازیم چرا که می‌خواهیم بدانیم در آینده نیاز افراد چه خواهدبود و به توسعه، رشد و افزایش مهارت‌های آنها برای آینده کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها