یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس از برگزاری اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید کشور در ۵ بهمن ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی‌پور شنبه 2 بهمن ماه جاری در نشستی خبری با اشاره به فرمان ده ماده‌ای امام راحل، نخستین ماده را کار فرهنگی عنوان کرد و گفت: فعالیت فرهنگی از اولویت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است و این بنیاد در همین راستا بالغ بر ۵۰ درصد از اعتبارات خود را به این موضوع اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی دیگر هم باید حدود ۲۰ درصد از بودجه خود را به کار فرهنگی اختصاص دهند، تصریح کرد: کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی، یک رویداد بزرگ فرهنگی در استان فارس است که باید روی آن کار کرد.

حجت‌الاسلام محمدی‌پور با بیان اینکه قریب به دو هزار اثر به کنگره این دبیرخانه رسیده‌، افزود: بیش از ۲۰۰ قطعه از این آثار توسط شاعران عرب‌زبان ارسال شده‌ است.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این نشست اعلام کرد: این کنگره از شهریورماه گذشته آغاز شده و سه‌شنبه پنجم بهمن ماه اختتامیه این کنگره برگزار می‌شود. 

علی محمدی در ادامه گفت: یکی از وظایف بنیاد شهید در حوزه فرهنگ، بحث انتقال فرهنگ است و باید عرصه‌های مختلف هنری برای این امر فعال باشد و شعر، یکی از این ابزار‌هاست. 

 ایثار، امید به آینده؛ ایثار، عفاف، حجاب، و نماز؛ ایثار، شهید حاج قاسم سلیمانی و ایثار، مفاهیم عاشورا از جمله ۱۹ محور این کنگره است که محمدی از آن نام برد.

محمد مرادی، دبیر علمی کنگره  هم در ادامه با بیان اینکه این کنگره برای نخستین بار تلفیقی از دو کنگره شعر ایثار و زنان عاشورایی است تصریح کرد: برای نخستین بار است که این کنگره در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

مرادی با اشاره به مدت زمان کم میان فراخوان تا اختتامیه، از دریافت بیش از ۱۹۰۰ قطعه شعر توسط دبیرخانه خبر داد که از این تعداد حدود یک هزار و ۵۰۰ قطعه به زبان فارسی سروده شده‌اند. شاعرانی از کشورهای ایران، افغانستان، عراق، سوریه و نروژ اشعار شناسنامه‌دار برای ما فرستادند و شاعران دیگر کشور‌ها با شماره‌های بین‌المللی آثار خود را ارسال کردند. 

۲۰۵ قطعه شعر کلاسیک، ۳۵۰ قطعه در قالب نیمایی و سپید، ۱۵۰ قطعه شعر کودک و ۱۵۰ عنوان ترانه  و سرود، بخش اعظمی از آثار رسیده به دبیرخانه کنگره‌اند که مرادی از آن یاد کرد و گفت:  داوری نهایی از ۲۱ دی ماه آغاز و در ۲۹ دی ماه به اتمام رسید که در مجموع ۱۶ نفر از شرکت‌کنندگان حائز رتبه و ۱۳ نفر قابل تقدیر معرفی شدند.

اهدای اولین نشان شعر ایثار به یکی از شاعران پیشکسوت فارس و رونمایی از کتاب شعر این کنگره به زبان فارسی و عربی، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در آیین اختتامیه این کنگره بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها