چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
رمان «مشترک مورد نظر» رونمایی شد

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو، از کتاب «مشترک مورد نظر» نوشته محمدرضا مرزوقی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ۳۰ دی ۱۳۹۵ در حادثه‌ای دلخراش، ساختمان پلاسکو در آتش سوخت و ۱۶ آتش‌نشان در حین انجام عملیات جان خود را از دست دادند و بعد از گذشت ۵ سال این فراق همچنان برای خانواده‌ها سنگین است.

محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب کودک و نوجوان ۵ سال بعد از این اتفاق ناگوار کتابی با نام «مشترک مورد نظر» را در انتشارات کانون پرورش فکری منتشر کرده است. مراسم رونمایی از این کتاب صبح روز سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این مراسم که با حضور خانواده‌های شهدای این حادثه، مدیرعامل کانون و جمعی از مسئولان کانون و نویسندگان برگزار و از این کتاب رونمایی و از خانواده‌های این شهدا قدردانی شد.

مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری در این مراسم با بیان خاطره‌ای درباره رشادت‌های آتش‌نشان‌ها یاد شهدای حادثه پلاسکو را گرامی داشت و گفت: آتش‌نشان‌ها کار مهمی انجام می‌دهند و ما با رشادت‌های آنان در ایمنی زندگی می‌کنیم.

مدیرعامل کانون در ادامه با قدردانی از محمدرضا مرزوقی برای نگارش کتاب «مشترک موردنظر» بیان کرد: ما نیازمند معرفی الگو و ارائه مصادیق رشادت‌ها به کودکان و نوجوانان هستیم. رشادت‌های زیاد دیگری هم مانند علی لندی که به تازگی با فداکاری در حادثه آتش‌سوزی به شهادت رسید، در شکل‌های مختلف اتفاق می‌افتد که نیاز به معرفی و بازگویی دارد.

وی افزود: این افراد برای ما الگو هستند و باید این وقایع را در قالب داستان منعکس کنیم؛ چراکه بسیاری اوقات بیان معمولی اتفاق‌ها آنطور اثرگذار نیست که در قالب یک نمایش یا فیلم صورت می‌گیرد. قالب نمایش‌ و داستان امکان بازسازی آن واقعه را در ذهن‌ها فراهم می‌آورد.

مهدی علی‌اکبرزاده در پایان گفت: داستان‌های این‌چنینی به ‌راحتی می‌توانند انتقال دهنده مفاهیم مهم باشد. رونمایی از کتاب «مشترک مورد نظر» بهانه‌ای برای گرامیداشت شهدای آتش‌نشان است و یاد آنها همواره زنده و جاوید است.

در ادامه مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: در حوزه نشر بعد از انقلاب در یک نگاه کلی از دو رویکرد کمی و کیفی می‌توان حوزه نشر را بررسی کرد. از نظر کمی می‌توان به تعداد آثاری که بعد از انقلاب چاپ شده پرداخت و از نظر کیفی نیز شاخص‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها کتاب‌ها را بررسی کرد.

فاطمه طارمی افزود: رشد چاپ و نشر کتاب در سال‌های اخیر سلیقه مخاطبان را تغییر داده است، سلیقه‌ای که ناشران را به تکاپو انداخته تا بتوانند با محتوای خوب مخاطبان را به خود جذب کنند.

وی تصریح کرد: ما در انتشارات کانون با مخاطبانی روبرو هستیم که از طرفی در انبوهی از سلایق قرار دارند و از سویی با انبوهی از تبلیغات روبرو هستند و این موضوع وظیفه اداره کل انتشارات را سنگین کرده تا کتاب‌هایی تحویل کودک و نوجوان دهند که باعث پویایی فکر و اندیشه آنها شود.

طارمی تأکید کرد: توسعه و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، مدرن‌سازی روش‌های عرضه کتاب به کودک و نوجوان، برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و برگزاری رویدادهای هنری همه و همه دست به دست هم می‌دهد تا مخاطب را راضی نگه دارد.

وی گفت: انتشارات کانون به دنبال تولید آثار سالم است و ارائه محصول فرهنگی مناسب کودک و نوجوان را در سال‌های گذشته و همچنین سال ۱۴۰۰ در برنامه خود قرار داده است تا بتواند برای دورانی که تا حدودی بحران کرونا پشت سرگذاشته شده با قدرت حضور داشته باشد. همچنین در راستای صحبت‌های مقام معظم رهبری که در مطالبات خودشان دو رویکرد تولید کتاب و مخاطب را مطرح کردند تا در راستای هم مورد توجه قرار گیرد و از طرفی ایشان فرمودند مردم را وادار به خواندن و نخبگان را نیز وادار به تولید کنید، این رهنمودها در دستور کار کانون قرار گرفته است.

طارمی در ادامه افزود: چاپ و تجدید چاپ ۲۷۰ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۰ با موضوع یادگیری و الگوسازی که نیاز امروز کودکان و نوجوانان است یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود. به‌طور مثال کتاب «مشترک مورد نظر» نوشته آقای مرزوقی از کتاب‌های الگوسازی است که مفاهیمی مانند رشادت، ایثار و فداکاری را با زبان هنر و در قالب داستان به نوجوان منتقل می‌کند و این رسالت اصلی ما است.

در بخش دیگری از این مراسم شهرام شفیعی نویسنده کودک و نوجوان دقایقی را درباره اثر تازه محمدرضا مرزوقی صحبت کرد و از لزوم توجه به موضوع‌های واقعی در داستان‌ها گفت.

شفیعی با تمجید از داستان «مشترک موردنظر» بیان کرد: آموزش اصول ایمنی به کودکان امری ضروری است که در این کتاب به آن اشاره می‌شود. مطمئن هستم مدیرکل انتشارات کانون با حمایت مدیرعامل کانون به بیان مسائل بنیادین برای بچه‌ها خواهند پرداخت.

این نویسنده کودک و نوجوان با ابراز خوشحالی از فرصت دوباره جمع شدن کنار هم بعد از محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا وجود داشت بیان کرد: این مراسم می‌تواند شروع تازه‌ای برای رفتن دوباره به‌سوی کتاب باشد و این کتاب بهانه‌ای برای توجه به موضوع‌های خاص است چون چنین موضوع‌هایی مخاطب را درگیر می‌کند. اگر ما ناشر باشیم و در کتاب‌هایمان دو عنصر مفید بودن و جاذبه به‌طور توأمان وجود نداشته باشد و یا ضعیف باشد هیچ تلاشی ما را موفق نمی‌کند و هر تلاشی تنها نقش مکمل خواهد داشت.

وی ضمن قدردانی از مرزوقی برای پرداختن به این موضوع تصریح کرد: «مشترک مورد نظر» کتابی خوش‌خوان، روان، عاطفی و مستند است و تجربه جدیدی را نشان می‌دهد. مخاطب این کتاب نوجوانان و حتی سنین رو به جوانی هستند.

شفیعی ادامه داد: پرداختن به این موضوع‌ها در ادبیات کودک و نوجوان لازم است. نباید کتاب کودک و نوجوان، خلاصه در فانتزی‌ها شود بلکه ادبیات کودک و نوجوان نیاز به تنوع و پرداختن به تمام موضوع‌ها دارد. نیاز بچه‌ها مشخص است و باید سراغ تجربه‌های نو در عرصه خیال و تکنیک برویم.

در ادامه این مراسم محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب «مشترک مورد نظر» گفت: زمانی ‌که تحقیقات خود را برای نوشتن این کتاب آغاز کردم نقش آتش‌نشان‌ها برای من از همیشه پررنگ‌تر شد. نزدیکی به محل حادثه و وجود یک آتش‌نشانی در نزدیکی محل زندگی شاید تلنگری بود تا بخواهم در مورد این حادثه بنویسم.

مرزوقی تصریح کرد: در این روزها پیام‌هایی از افرادی که کتاب را خوانده‌اند دریافت می‌کنم که با خواندن این کتاب بسیار متاثر شده‌اند، من خودم هم هر بار به انتهای این کتاب می‌رسم بسیار متاثر و اندوهگین می‌شوم و به این فکر می‌کنم که چگونه می‌شود از اندوه آن کاست، اما واقعیت این است که نمی‌توان برای این اندوه گریزی یافت.

وی افزود: مساله من برای نوشتن این کتاب فقط اندوه و غمگساری نیست. من تلاش کردم در این کتاب به موضوع شهرسازی و مدیریت شهر بپردازم و به این موضوع که ساختمان‌های زیادی در شهر تهران وجود دارد که موقعیت پلاسکو را دارند اشاره کنم.

مرزوقی در پایان گفت: معتقدم باید ابتدا به پیشگیری فکر کنیم و فقط هشدار ندهیم و در عمل جلوی بروز چنین اتفاق‌های تلخی را بگیریم.

پخش انیمیشن با یاد شهدای پلاسکو، تیزر کتاب «مشترک مورد نظر» و خواندن دلنوشته‌ای از طرف مادر یکی از شهدای پلاسکو از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در این مراسم نویسندگان و مترجمانی همچون مجید عمیق، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، عباس جهانگیریان، شهرام شفیعی، جمال‌الدین اکرمی، لاله جعفری و... حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها